Koupě ojetého vozu se nyní vyplatí
23. 3. 2019
Mladé ojetiny budou zdražovat. Kvůli poklesu cen ročních až tříletých vozidel z operativních leasingů se řada leasingových společností rozhodla omezit množství krátkodobých programů a zároveň se snaží o větší diverzifikaci skladby flotil tak, aby na trh následně nabízela širší barevnou škálu ojetých vozidel, větší spektrum různých modelů, jejich provedení a větší rozmanitost doplňkové výbavy.
V tuto chvíli je podle dat z trhu ideální příležitost koupit si mladou ojetinu za rozumné peníze a v široké nabídce. Dá se totiž očekávat, že ceny mladých vozů půjdou postupně nahoru také z důvodu stoupajících cen nových vozů, které se budou postupně dostávat na trh jako zánovní ojetiny. V loňském roce došlo k meziročnímu zvýšení cen nových vozů o 3,24 %. Tempo růstu cen nových vozidel je relativně pomalé, ale dlouhodobé. Při výhledu do budoucna lze navíc očekávat, že se rostoucí směr vývoje cen nových vozidel nezmění a jeho tempo bude patrně ještě posíleno, a to kvůli stále stoupajícím legislativním požadavkům na výrobce vozidel, kteří jsou nuceni instalovat ve vozidlech stále složitější a dražší techniku.
V případě čtyřletých ojetin je situace taková, že loni sice meziročně jejich cena vzrostla o 3,22 %, ale ve druhém a třetím kvartálu začalo docházet k jejímu poklesu, daným velkou nabídkou čtyřletých vozů na trhu. Přechodný pokles průměrné ceny čtyřletých vozidel zasáhl zejména segment vyšších středních a středních vozidel, který je více než ostatní segmenty zastoupen prémiovými značkami. Převis nabídky nad poptávkou byl také jedním z faktorů, které způsobily, že si kupující během loňského roku začali svoje rozhodnutí ohledně koupě vozu více a déle promýšlet. Následkem toho se průměrná doba prodeje meziročně prodloužila ze 76 na 99 dnů.
Na situaci na trhu mladých ojetin a čtyřletých vozidel však začne mít významný vliv i skutečnost, že v posledním kvartálu loňského roku došlo u nových aut k zastavení růstu prodejů a tento stav pokračoval i v lednu a únoru letošního roku. Díky tomu by se měly ceny ojetých vozidel postupně lehce zvyšovat. Po zvážení všech ukazatelů a dat z trhu lze říci, že ceny mladých ojetin postupně porostou, a to zejména těch, které jsou do třech let stáří.
V posledních třech měsících loňského roku začalo docházet u nových vozidel také k částečné obměně nejprodávanějších modelů v jednotlivých segmentech a do popředí se více prosadily modely s benzínovými motory. I přes tuto skutečnost popularita naftových motorů oproti očekávaní výrazně nepoklesla a své místo stále nachází jak u nových, tak ojetých vozidel. V případě ojetých vozidel došlo podle studie společnosti Cebia loni meziročně k navýšení cen za vozidla s benzínovými motory a jen k mírnému poklesu cen za vozidla s naftovými motory. Období značného převisu nabídky ojetých vozidel s dieselovým motorem již skončilo a v příštím období lze očekávat, že ceny již klesat nebudou.