![](https://zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/06/toyota-prius-ext-09.jpg)
10 věcí, které byste měli vědět o hybridech
13. 6. 2018
Automobily na hybridní pohon už běžně potkáme, jejich počet rychle roste. Pro většinu řidiček však zůstávají do určité míry záhadou. Seznamme se tedy s několika zajímavostmi hybridní technologie.
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/06/prius-int-01-2.jpg)
Největší úspěch sklidil plně hybridní pohon, který debutoval v Toyotě Prius. Spalovací motor je v něm spojený s generátorem a elektromotorem pomocí speciální převodovky. Pohon může fungovat jak v paralelním, tak v sériovém pracovním režimu, vůz ovšem může jezdit i čistě jen na elektřinu. V současnosti se toto řešení používá nejen Prius, ale i v další modely od Toyoty (Auris, Yaris, C-HR a RAV4).
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/06/prius-val-ext-25.jpg)
Plně hybridní pohonná jednotka nemá převodovku v tradičním slova smyslu, nemá tedy ani zpátečku – při jízdě zpět se využívá elektromotor po změně směru jeho otáček.
Třebaže baterie dodávající energii během jízdy na elektropohon a s podporou spalovacího motoru produkuje stejnosměrný proud, elektromotor pohánějící automobil je trojfázový a vytváří proud střídavý. Toto řešení zásadně usnadňuje ovládání pohonu.
Baterie dodává proud o napětí více než 200 voltů, zvyšované elektrickým měničem napětí až na 650 voltů. Použití vysokého napětí umožňuje snížit napětí proudu pohánějícího elektromotor a použít kabely s menším průměrem, tj. omezit jejich hmotnost.
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/06/prius-int-05.jpg)
Za napájení motoru zodpovídá řídicí jednotka PCU, která mění stejnosměrný proud na trojfázový střídavý proud s počítačem precizně nastavovanými parametry. Změna frekvence proudu umožňuje ovládat otáčkovou rychlost motoru. Točivý moment, jenž vytváří, závisí na napětí, a změnou pořadí fází se provádí změna směru otáčení elektromotoru.
Zkonstruování náležitě výkonných měničů pro elektromotory bylo možné díky vynálezu IGBT tranzistorů, které se na trhu objevily teprve v 90. letech minulého století. Přestože je soustava jednotky PCU efektivnější, vyvíjí značné teplo a je tedy nutné ji chladit kapalinou, podobně jako spalovací motor.
Baterie při dobíjení a vybíjení produkuje velké objemy tepla, proto je vybaven aktivním chladicím systémem nuceného oběhu vzduchu. Udržování optimálních parametrů práce a precizní ovládání dobíjení a vybíjení akumulátoru pomocí počítače umožňuje, aby jeho životnost byla delší než 10 let.
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/06/prius-tec-30-pcu-2.jpg)
Plně hybridní pohonná jednotka nemá alternátor ani starter, jejich funkci totiž plní generátor, který může fungovat také jako elektromotor při spouštění spalovacího motoru. Další, klasický akumulátor o napětí 12 voltů slouží k napájení elektronických a osvětlovacích systémů, dobíjí se přes měnič napětí připojený k instalaci vysokého napětí.
Třebaže k jízdě zpátky používá hybrid výhradně elektromotor a při jízdě vpřed elektromotor asistuje spalovacímu motoru, 100% energie spotřebované hybridem při jízdě pochází ze spalování pohonných hmot. Proto se vůz s plně hybridní jednotkou nemusí dobíjet ze zásuvky.
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/06/prius-tec-28-hybrid-system.jpg)
Pro snížení spotřeby hraje zásadní roli rekuperační brzdění, během něhož se brzdná energie mění na elektrickou a hromadí v akumulátoru. Původním zdrojem této energie je tedy spalování pohonných hmot spotřebovaných při rozjezdu a jízdě vozidla.
Během klidné jízdy po silnici stálou rychlostí dodává energii nezbytnou k pohybu vozidla spalovací motor i elektromotor. Spalovací motor pracuje v úsporném cyklu, spotřeba pohonných hmot je proto nízká.
Více na webu Toyota