Pozor na špatně jištěný náklad v autě
24. 2. 2018
Špatně či nedostatečně jištěný náklad je velkým rizikem pro všechny účastníky silničního provozu. Nebezpečí se netýká pouze nákladních vozů, ale také osobních vozidel. V zimě bychom si měli dát ještě větší pozor, protože vozovky mohou být zledovatělé, mokré a nebezpečí se tím samozřejmě zvyšuje. Proto když vezete plně naložený kufr, měli byste vše správně zajistit, aby věci volně neležely, ale byly náležitě upevněny. Obzvlášť tehdy, máte-li ve voze na zadním sedadle například děti.
„Změny teplot, náledí, neočekávané sněžení nebo zbytky posypu na silnici prodlužují samy o sobě brzdnou dráhu a tím ztěžují řidičům podmínky k řízení,” upozorňuje Petr Habenicht, vrchní komisař z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR. Pokud navíc vezete plně naložený osobní vůz věcmi, které nemáte dostatečně zajištěné, riziko nehody potažmo úrazu se ještě zvyšuje. Nehody vzniklé kvůli nedostatečně zajištěnému nákladu jsou bohužel na českých vozovkách velmi časté. Podle nejnovějších čísel Policejního prezidia České republiky došlo v roce 2017 celkem k 124 nehodám právě z příčiny nesprávného uložení nákladu. Škody se vyšplhaly na částku 5 318 600,- Kč.
Při námraze je upevnění nákladu ještě o něco důležitější
„Především v zimě se brzdná dráha vozidla prodlužuje. Tím spíš, je-li osobní automobil nebo nákladní vozidlo plně naloženo a jeho hmotnost je tím pádem vyšší. Zde velmi záleží na správném upevnění a rozložení nákladu, což hraje podstatnou roli v případě krizové situace. Správné upevnění a rozložení nákladu má zásadní vliv na chování automobilu například v případě smyku apod.“ upozorňuje Petr Habenicht.
Některé účastníky provozu je lepší nechat za sebou
Lze na první pohled rozeznat špatně ukotvený náklad na autě, které jede před námi? Bohužel ne vždy, zvlášť když auto veze náklad zakrytý plachtou. O to pak může být rizikovější každá jeho nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, vysvětluje, jak můžeme alespoň některé rizikové náklady odhalit: „Pokud například na autě před vámi vidíte, že je jistící systém již na první pohled povolený, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně by měly být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“
Obyčejné gumicuky rozhodně nestačí
Velmi rozšířeným zlozvykem tuzemských řidičů a bohužel také mnohých profesionálních dopravců je kotvení nákladu obyčejnými řemeny, provazy či amatérskými gumicuky. Každá z významných pojišťoven eviduje desítky nehod ročně, kdy čeští řidiči fatálně podcení upoutání nákladu. Na střechu osobáku upevní břemeno pouze gumovými pavouky a pak se diví, že stačí odpor vzduchu při větší rychlosti, prudké brzdění nebo náklon v zatáčce, a už vše letí dolů. „Bezpečné kotvení zaručí jedině certifikované prostředky a kotvící systémy, určené výhradně k tomuto účelu,“ upozorňuje Dominik Kubik.