Jak řídit bezpečně v silném dešti
30. 10. 2017
Blíží se období silných dešťů; podzim s sebou přináší více tmy a často také vytrvalý déšť. Nečekané přeháňky a kaluže vody na silnicích mohou vést k nebezpečným situacím, kdy řidič při průjezdu vodou ztratí kontrolu nad vozem. Riziko vzniku aquaplaningu je nejvyšší ve vyjetých kolejích a zatáčkách, kde se mezi pneumatikou a vozovkou může nacházet několik centimetrů vody. Nicméně i v deštivém počasí můžete jezdit bezpečně, pokud budete mít na paměti několik základních faktů.
V okamžiku, kdy prší, jsou zásadní dva faktory: jízdní rychlost a stav pneumatik. Pokud je silnice plná vody a vaše pneumatiky jsou opotřebené, ze všeho nejdřív je třeba snížit rychlost jízdy.
Riziko vzniku aquaplaningu je reálné i s dobrými pneumatikami, avšak u opotřebených pneumatik vzniká aquaplaning téměř s jistotou. V testu uskutečněném finským časopisem Tekniikan Maailma došlo u kvalitní letní pneumatiky v dobrém stavu k aquaplaningu v okamžiku, kdy na rovné silnici bylo 6 mm vody a vozidlo jelo rychlostí 80 km/h. U opotřebené letní pneumatiky došlo k aquaplaningu již při rychlosti 70 km/h a u nehrotované zimní pneumatiky byl výkon ještě horší.
Tipy pro bezpečnou jízdu při silném dešti
- Snižte svou jízdní rychlost.
- Nejezděte ve vyjetých kolejích plných vody, kde je riziko aquaplaningu nejvyšší.
- Jezděte na pneumatikách, které jsou v dobrém stavu a s hloubkou dezénu větší než 4 mm.
- Kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
- Pokud dojde k aquaplaningu, zachovejte klid, sešlápněte spojku a udržujte volant rovně.
Jak se chovat při aquaplaningu
- Zůstaňte v klidu!
- Sešlápněte spojku a dejte pryč nohu z plynového pedálu, aby se snížila rychlost.
- Neotáčejte volantem ze strany na stranu; místo toho jej udržujte v požadovaném směru jízdy, dokud se vůz opět nedostane do záběru.
- Při aquaplaningu nebrzděte ani nezrychlujte, protože tím se ještě více snižuje přilnavost.
Vysoké nároky na pneumatiky v podzimním období
Hloubka dezénu nové letní pneumatiky je přibližně osm milimetrů. Zákon povoluje jízdu s pneumatikami s minimální hloubkou dezénu 1,6 milimetru, ale ve skutečnosti již takové pneumatiky nejsou bezpečné. Měly by být vyměněny v okamžiku, kdy se hloubka dezénu přiblíží čtyřem milimetrům. Jakmile je hloubka menší, významně se zhoršuje odolnost vůči aquaplaningu.
Za deštivého počasí má na chování vozidla významný vliv také tlak vzduchu v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku huštění je zásadní, protože příliš nízký tlak huštění zvyšuje riziko aquaplaningu a má negativní dopad na jízdní vlastnosti pneumatiky.
Klíčové je předjímání nebezpečných situací
K aquaplaningu dojde tehdy, když mezi pneumatikou a silnicí vznikne vrstva vody, která způsobí klouzání po vodě. Vozidlo přestane reagovat na pokyny řízení a ztratí záběr, je neovladatelné a může způsobit neočekávané problémy.
Pokud i přes všechna opatření dojde k aquaplaningu, je důležité zůstat v klidu a správně reagovat. Sešlápněte spojku, uvolněte plynový pedál a udržujte volant rovně. Volantem neotáčejte, protože vozidlo na něj při aquaplaningu nebude reagovat.