Připravte své auto na zimu 2. část – zimní výbava
10. 11. 2016
V minulém díle o přípravě auta na zimu jsme se podrobně věnovali zimním pneumatikám, které jsou tím jediným pojítkem, které vás za nepříznivého zimního počasí drží na silnici. V druhém díle se zaměříme na výbavu a samotnou jízdu v zimě.
Doporučené vybavení do vozidla v zimním období:
- nemrznoucí kapalina v ostřikovačích – poznáte bezpečně podle růžové barvy
- škrabka na led, smetáček a lopatka na sníh;
- rozmrazovač na skla a stírače přimrzlé k oknu (nikdy je neodtrhávejte násilím);
- gumová těsnění dveří a kapoty preventivně natřené například jelením lojem nebo silikonovým olejem – půjdou pak snadněji otevírat.
Jak se připravit na jízdu v zimě?
- Vyjíždějte vždy alespoň s 1/2 nádrží, nikdy nevíte, kde můžete delší dobu zůstat (např. v koloně).
- Při hlášení kalamitní situace neváhejte se vrátit domů.
- V zimním období jsou kratší dny, a tak je jízda za tmy velmi běžným jevem. Při jízdě potmě se pak velmi rychle pozná, zda jste si dali tu práci a vyčistili světla zanesená nečistotami ze silnice. Taková zašpiněná skla světel mohou snížit dosah hlavních světlometů až o 30 m.
- Nejen v zimě plánujte své cesty a buďte připraveni na nouzové situace, mějte například ve voze ruční baterku a kanystr s rezervními pohonnými hmotami.
Před jízdou zkontrolujte stav vozidla:
- Odstraňte vždy námrazu a sníh ze všech oken, abyste dobře viděli – malý průzor může způsobit značné problémy. Nově navíc za nedostatečné očištění vozidla od sněhu a ledu hrozí pokuta do 2 000 Kč na místě.
- Zkontrolujte, zda nejsou stírače přimrzlé ke sklu. Stěrače hrají důležitou roli v bezpečnosti, přes rozmazané šmouhy nebudete dobře vidět. Vyměňte je proto vždy dříve, než bude pozdě.
- Nemáte-li klimatizaci, ponechejte po rozjezdu mírně pootevřená okna, aby se urychlil proces odmlžování skel.
- Nesnažte se zahřívat motor během na prázdno při stání vozidla. Pomalou jízdou se motor a posléze i automobil zahřejí rychleji.
Jak se chovat při nepředvídaných situacích?
- Při jízdě v zimních podmínkách je nutné dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před vámi, než je obvyklé. Brzdná dráha automobilu na zledovatělém povrchu může být až desetinásobná.
- Dojde-li při jízdě na sněhu nebo na ledu ke smyku, nikdy nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál), a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet. Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu.
- Obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíme počítat s námrazou, i když je momentálně teplota nad bodem mrazu, právě tak jako na promrzlém dláždění.
- Vyvarujte se náhlých manévrů, klidná a plynulá neagresivní jízda je na kluzkém povrchu nejlepším řešením.
- Když už se rozhodnete předjíždět, tak s rozmyslem a citlivě. Pamatujte, že ani ta nejlepší a nejdražší elektronika fyzikální zákony neošálí.