![](https://zenavaute.cz/wp-content/uploads/IMG_7078.jpg)
Alkohol v zahraničí
28. 7. 2022
Půllitr piva vás může stát i stovky tisíc korun. Kvůli jazykové bariéře můžete dokonce sami platit, ačkoliv jste dopravní nehodu nezavinili. V zahraničí platí na silnicích i v oblasti odškodnění po nehodě zcela jiná pravidla. Ta se vyplatí dobře nastudovat. Společnost Vindicia shrnula čtyři pasti, s nimiž se v zahraničí setkávají tuzemští řidiči.
![alkohol](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/alkohol.jpg)
Zrádný alkohol, aneb sklenička vás může přijít draho
Zatímco v Česku platí nulová tolerance konzumace alkoholu před řízením, v zahraničí včetně oblíbených dovolenkových destinací je situace jiná.
„Setkáváme se s tím, že většina lidí netuší jednu zásadní věc – alkohol v povoleném limitu není problém, dokud se nestane nehoda. Jakmile se bourá, je alkohol automaticky přičten řidiči k tíži, a to i v případě, že nehodu prokazatelně nezavinil.
Výklad je, že kdyby byl šofér zcela střízlivý, mohl reagovat rychleji a srážce zabránit. To je samozřejmě i argument pro pojišťovnu, která následně výrazně krátí, či dokonce zcela odmítá vyplatit odškodnění,“ varuje Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.
![20200806_TOYOTA_POCESKU_SEVER_BOTANICKA_ZAHRADA_LIBEREC_CZ_LR_0024](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2020/09/20200806_TOYOTA_POCESKU_SEVER_BOTANICKA_ZAHRADA_LIBEREC_CZ_LR_0024-1024x682.jpg)
Navíc je třeba si zjistit, jaká přesně pravidla pro konzumaci alkoholu platí. Často se totiž udává obecná tolerance, nicméně úplně jiné a nezřídka výrazně přísnější limity platí třeba pro profesionální či mladé řidiče.
Zatímco u táty půllitr piva po obědě ve Splitu nebude problém, jeho dvacetiletá dcera po sklence vína za volant usednout nemůže. U šoférů do 24 let je totiž zavedena nulová tolerance.
V jaké zemi jsem, taková pravidla platí
Evropská unie sice sjednotila celou řadu záležitostí, řešení odškodnění k nim ale nepatří. Po nehodě se tak otázka kompenzace řeší podle pravidel země, kde k bouračce došlo.
„V oblasti kompenzací a postupu pojišťoven je poměrně široký prostor pro různé kličky, kterým laik nerozumí ani v Česku, natož když se k tomu přidá legislativa jiného státu a jazyková bariéra.
Doporučujeme proto kontaktovat experty, kteří mají znalost práva a pomohou vám se zorientovat,“ radí Beck. Zásadní je například otázka promlčecích lhůt, které se stát od státu liší.
![Balkánská odysea s Opelem Insignia](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/09/IMG_2141.jpg)
Jazyková bariéra? Nepodepisujte nic, čemu nerozumíte
Zárukou, že bude nehoda řešena solidně, není bohužel ani přítomnost policie. I v zahraničí si někteří policisté rádi ušetří práci a neznalost jazyka jim k tomu nahrává.
Nikdy se proto po nehodě nenechte dotlačit k podpisu dokumentů, kterým nerozumíte. A to ani když vám druhý řidič za asistence policie tvrdí, že jde o pouhou banalitu pro pojišťovnu.
Snadno se totiž můžete nevědomky zavázat k tomu, že po viníkovi nebudete nic požadovat. Následně mají právníci svázané ruce a veškeré šance na odškodnění jsou pryč.
![_za-hranicemi-myslete-na-pojisteni-shutterstock](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2020/06/za-hranicemi-myslete-na-pojisteni-shutterstock.jpg)
Pozor na podmínky pojišťovny, nejsou intuitivní
Jestliže vyrážíte do světa s osobní pojistkou na zdraví a zodpovědnost, nemusíte mít v případě nehody vždy vyhráno. Podmínky pojišťoven zahrnují celou řadu výjimek, na které se následně odškodnění nevztahuje.
A pozor i na požadavky, jako povinnost zavolat ke každé nehodě policii či termín na ohlášení nehody. Pojišťovny na těchto krocích často striktně trvají a jejich vynechání se opět může projevit na výši kompenzace.