JAK JEZDÍ A NABÍJÍ SE CITROËN Ë-C4
18. 7. 2022
Jak možná víte, už několik týdnů testujeme čistý elektromobil CITROËN Ë-C4. O první naše dojmy jsme se s vámi už podělili. Nyní přidáváme další jízdní zážitky. S tímto elektrickým crossoverem totiž nedrandíme jen ve městě, ale vydáváme se také mimo město na výlety. Čtěte právě teď náš test, jaká je jízdní realita tohoto bezemisního auta a jak nám jde dobíjení?
Než prozradíme, jak se nám s elektromobilem Ë-C4 jezdí zblízka, musíme pochválit design.
Silueta karoserie testovaného crossoveru CITROËN Ë-C4 je se svou charakteristickou zádí s tvarem kupé, totiž velmi povedená a sexy. Záď doplňují ostře řezané světlomety ve tvaru písmene X.
Také předek je pohledný. Líbí se nám mohutná příď s výraznými LED světly a zvýšená světlá výška, díky které je z auta velmi dobře vidět.
Progresivní design se odráží i v interiéru. Ten je dokonale přizpůsoben přáním řidičky. Vše je uvnitř přehledné a ovládání infotainmentu v podobě 10“palcové obrazovky uprostřed palubky jednoduché.
Crossover CITROËN Ë-C4 není jen o designu a ergonomii ovládání, ale také o pohodlí. To je ostatně doména vozů značky CITROËN. Sedadla jsou příjemně široká a extra pohodlná.
Prostornému interiéru sekunduje velký zavazadlový prostor o objemu 380 litrů, kam se elegantně schovají i dobíjecí kabely tohoto elektromobilu.
Prvních 3 000 kilometrů za volantem CITROËN Ë-C4
Jak jízda s takovým elektromobilem vypadá? Od května máme ujeto už téměř tři tisíce kilometrů. Předně si nás Ë-C4 získal svým tichým chodem, komfortním podvozkem a čiperností.
Testovaný elektromobil CITROËN Ë-C4 nabízí se svou 50 kWh baterií výkon 136 koní. Je parťákem nejen ve městě, ale i při jízdě po dálnici. Nerovnosti vozovky díky tlumičům s hydraulickými dorazy tento elektromobil filtruje par excellace!
Specifikem elektromobilů je jejich spotřeba energie, která je závislá na charakteru a stylu jízdy. Elektromobilům a jejich dojezdu obecně více sedí městský provoz. CITROËN Ë-C4 není výjimkou.
Ve městě jezdíme zpravila v režimu ECO, brzděním rekuperujeme, a dodáváme tak pár % energie zpět do baterií.
Reálný dojezd na jedno nabití se během jízdy po městě (střídáme centrum města s městským okruhem, kde se dá jet 80 km/h) pohybuje kolem 318 kilometrů. Spotřeba v tu chvíli činí 18 kWh na 100 km.
Jaká je realita, když jedeme „stodvacítkou“ po dálnici a nechceme nic snižovat ze svého komfortu?
Na dálnici se spotřeba pohybuje kolem 28 kWh na 100 km! V praxi se tak hodnota dojezdu při jízdě po dálnici snižuje dvojnásobným tempem. Při 120km rychlosti se reálně ujetých 100 kilometrů rovná ujetému dojezdu 200 kilometrů. Klimatizace nebo topení spotřebu a faktický dojezd rovněž negativně ovlivňují.
Realita dobíjení CITROËN Ë-C4
Pozitivní zprávou je, že se síť veřejných dobíječek neustále rozrůstá. Stále však při přípravě na delší cesty musíme plánovat konkrétní zastávky u dobíjecích stanic.
Dobré je, že díky aplikacím v mobilu vidíte jejich přesné umístění, obsazenost a rychlost dobíjení.
Naše redakce si oblíbila mobilní aplikaci PREpoint a síť dobíječek PRE. Po příjezdu k dobíječce, stačí jen nandat kabel, přiložit čip k pylonu, zahájit nabíjení (75 kW) a sledovat z počátku obzarovku, zda vše probíhá v pořádku.
U veřejné rychlodobíjecí stanice o výkonu 75 kW je doba dobíjení na 80 % baterie kolem 30 minut. Dalších 30 minut trvá dobití na 100 %.
Přímo na dobíjecím pylonu nebo v autě můžete během dobíjení sledovat celý proces na palubním počítači.
Tok energie, statistiky nebo naprogramování odloženého dobíjení baterie například doma jde nastavit přímo na ústřední obrazovce.
VERDIKT PO 3 000 KILOMETRECH: Pravdou je, že čistě elektrický CITROËN Ë-C4 není univerzálním autem pro rodiny. Spotřeba CITROËN Ë-C4 v povolených rychlostech na dálnici je totiž vyšší než deklarovaný dojezd, a tak se musí častěji dobíjet.
CITROËN Ë-C4 je ale ideálním autem pro řidičky, které jezdí pravidelně do města! Nás v redakci nulové emise tohoto crossoveru ve městě neskutečně baví, stejně jako tichoučký chod a zrychlení.
Redakce Žena v autě.cz si s přehledem zvykla na to, že 1-2x za týden přibrzdíme u dobíječky. Během 30-60 minut (v závislosti na výkonu dobíječky) přečteme zprávy, dáme si kávu a zatelefonujeme si s nejbližšími. 🙂
Příjemným benefitem elektromobilu je také bezesporu parkování zdarma v Praze na modrých zónách. Aktuálně CITROËN Ë-C4 testují naše kolegyně z portálu Ženy sro, a proto už brzy přineseme další pohled na tento elektrický CITROËN. Hodnocení CITROËN Ë-C4 vítězkou měsíční soutěže bude následovat během prázdnin…
Více na webu Citroen