![](https://zenavaute.cz/wp-content/uploads/2021/11/Toyota-Land-Cruiser.jpg)
Jak správně řídit 4kolky
10. 11. 2021
Rodina vozů, s nimiž můžete do terénu, je u Toyoty poměrně široká. Stačí si jen vybrat, jak náročný ten terén bude, nebo zda s autem chcete pohodlně jezdit i po městě. V každém případě je dobré vědět o pohonu všech čtyř kol něco víc, aby vás pak skutečně spolehlivě podržel.
![JK_20210503_TOYOTA_YARIS_CROSS_0025](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2021/06/JK_20210503_TOYOTA_YARIS_CROSS_0025.jpg)
Praktický Yaris Cross
Do rodiny SUV od Toyoty přibyl úplně nový model Yaris Cross, který spojuje výhodu kompaktních rozměrů Yarisu se schopnostmi SUV.
Je vybaven inteligentním pohonem všech kol AWD-i, jehož režimy měníte jednoduše otočným ovladačem. Vybíráte mezi normálním, režimem do sněhu či na nezpevněnou cestu. Poslední jmenovaný mód Trail přibrzďuje volně se protáčející kolo a posílá točivý moment na kola s dobrou přilnavostí.
![JK_20210503_TOYOTA_YARIS_CROSS_0015](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2021/06/JK_20210503_TOYOTA_YARIS_CROSS_0015.jpg)
Šetrná RAV4 Plug-in Hybrid s pohonem AWD
Navzdory předsudkům rozhodně neplatí, že by plug-in hybridní pohon všech kol byl méně svižný a výkonný. Vlastně je to spíš naopak. Systémový výkon je 306 koní. V režimu EV, který používá primárně elektromotory, je to 154 koní. RAV4 Plug-in Hybrid má lepší zrychlení z 0 na 100 km/h než klasická hybridní RAV4, a to jen 6 sekund oproti 8,1.
Dojezd čistě na elektřinu má 75 kilometrů, přičemž je spočítáno, že průměrně člověk denně ujede 50 kilometrů. Nabijete ho z wall boxu za 2,5 hodiny a z domovní 220V zásuvky za 7,5 hodiny. V pracovních dnech ho tedy můžete využívat jako elektromobil, o víkendu na delších cestách jako hybrid. Můžete se tak dostat na velmi příjemnou spotřebu 1 litr na 100 kilometrů.
![Toyota-Hilux](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2021/11/Toyota-Hilux-1024x628.jpg)
Opravdový offroad
Výše zmíněné modely jsou samozřejmě určeny primárně na běžné komunikace, případně na nezpevněné cesty. Pak jsou tu ale opravdové offroad vozy, které nezklamou ani v tom největším blátě, strmém stoupání nebo třeba v poušti. V čem se vlastně liší?
Zásadní rozdíl je v samotné konstrukci vozu. Opravdový offroad má karoserii na rámu jako třeba Toyota Land Cruiser. Ta sice může být těžší, ale zároveň mnohem pevnější, odolnější proti poškození a dokáže zachytit působení vnějších sil.
Naopak samonosná konstrukce, kterou má třeba RAV4, je lehčí, má nízké těžiště a nižší spotřebu paliva, její únavová pevnost však není tak velká, a tak není tolik vhodná pro offroad podmínky.
![rhdr](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2019/06/IMG_20190217_140914.jpg)
Pohony 4×4 také mají několik různých variant. Například Hilux má jednoduchý přiřaditelný pohon 4×4. Řidič tak může manuálně volit mezi pohonem dvou kol (2WD) a pohonem všech kol (AWD).
Naopak RAV4 automaticky rozděluje točivý moment pohonu mezi přední a zadní kola podle jízdních podmínek. A pak je tu Land Cruiser vybavený stálým pohonem AWD s redukcí. Všechna čtyři kola jsou stále využívána a není potřeba žádný zásah řidiče, diferenciály mohou být v případě offroadu uzamčeny.
Stálý pohon 4×4 je bezpečnější, pro řidiče pohodlnější, protože nemusí přemýšlet, kdy ho použít, a obecně je považován za nejlepší řešení v offroad podmínkách.
Na druhou stranu připojitelný pohon 4×4 má samozřejmě nižší spotřebu a zajišťuje rovné a konstantní rozložení točivého momentu mezi nápravami v režimu 4×4. V náročnějších podmínkách je však spolehlivější stálý pohon.
![smacap_Bright](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2019/06/IMG_20190217_140601.jpg)
Další výhody, jako jsou vysoký točivý moment při nízké rychlosti, zvýšené brzdění motoru nebo lepší schopnost stoupání, sestupu i jízdy v obtížných podmínkách, přináší redukce.
![Toyota_Hilux_061217_RAW_256](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/05/Toyota_Hilux_061217_RAW_256.jpg)
Jak řídit offroad
V první řadě si nastavte režim pohonu. Poloha H2 označuje využití pohonu 4×2, který je vhodný na silnici. Nastavení H4 je vhodné pro použití v situacích, kdy je vyžadována vyšší přilnavost vozu, například zasněžená silnice, kdy hrozí prokluz při vyšších rychlostech. Nastavení L4 je vhodné pro jízdu v těžkém terénu a nabízí velkou sílu vozu v nízkých rychlostech.
![smacap_Bright](http://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2019/06/IMG_20190217_140438.jpg)
Co nezvládne řidič, umí auto
Toyota Land Cruiser je vybavena také několika pomocnými systémy, které ještě zlepšují jeho schopnosti a usnadňují řidiči práci. Například Active Traction Control (A-TRC) sám řídí brzdy i motor tak, aby vhodně rozdělil točivý moment mezi všechna čtyři kola. Downhill Assist Control (DAC) snímá otáčky kola, vypočítá rychlost vozu, směr jízdy a sklon kopce, aby usnadnil sjezd. Funguje přitom dopředu i dozadu.
Funkce Crawl Control sama udržuje konstantní rychlost, aby se řidič mohl v náročném terénu soustředit pouze na řízení. Abyste tuto funkci mohli spustit, musíte jet méně než 25 km/h, zvolit režim L4, zařadit R, D nebo S, mít vypnutou funkci 2nd start a zavřít dveře.
Multi-Terrain Monitor pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.