Nejšetrnější způsob dobíjení elektromobilu
16. 8. 2024
Už jen 2 týdny můžete na našem webu soutěžit s automobilkou Peugeot o model 208 na celý týden a minimodely Peugeot. Dáme vám nyní malou nápovědu. Díky ní snadněji odpovíte na otázku, jaké dobíjení je z hlediska životnosti baterie elektromobilu optimální.
V Česku je přes 5000 dobíjecích míst a přes 27 000 nových osobních elektromobilů. To vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy.
Pro zajímavost, s celkem 5 184 veřejnými dobíjecími body je Česko mezi zeměmi EU na 14. místě.
Jaké dobíjení je z hlediska životnosti baterie elektromobilu optimální?
AC dobíjení je k baterii elektromobilu nejšetrnější.
Pomalé AC dobíjení sice trvá delší dobu, zároveň však nejvíce „šetří“ baterii v elektromobilu z dlouhodobého hlediska.
AC dobíjecí stanice (22 kW) jsou v ČR nejpočetněji zastoupeny (72 %). Při AC dobíjení se elektromobil dobíjí střídavým proudem. Ten se prostřednictvím palubní nabíječky převádí na proud stejnosměrný.
DC dobíjecí stanice (50-75 kW) jsou v ČR zastoupeny z cca 20 %. Ideální je DC dobíječky využívat na delších cestách, nebo při nedostatku času k dobíjení.
Elektromobil se na této stanici dobije na 80 % cca do třiceti minut (v závislosti na tom, kolika kilowattová ta dobíjecí stanice je). U DC probíhá dobíjení prostřednictvím stejnosměrného proudu, palubní nabíječka nemusí proud převádět, ale rovnou ho ukládá do baterie.
Rychlodobíječky v ČR tvoří necelou desetinu všech veřejných dobíjecích bodů.
Síť tzv. hyperchargerů se v Česku postupně rozrůstá. Podíl vysoce výkonných veřejných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením (150+ kW) dosáhl na konci června 6,6 %.
Tento způsob dobíjení je žádoucí pouze při dlouhých cestách, kdy potřebujete elektromobil rychle dobít a pokračovat v cestě.
Je prokázáno, že nabíjení na AC konektoru po dobu osmi let prodlouží o 10 % životnost baterie, a to ve srovnání s osmi lety nabíjení na rychlochargeru.
Rada na závěr: plné dobití a vybití není pro baterii elektromobilu vhodné.
Ideální rozmezí šetrné pro baterii je 20 – 80 %. Dobíjení nad 80 % trvá podstatně delší dobu než dobití na již zmíněných 80 %. Před delší cestou je dobití na sto procent v pořádku, ale každodenní dobíjení do plna by se negativně podepsalo na baterii.
Tak už znáte správnou otázku, jaký typ dobíjení je vůči baterii elektromobilu nejšetrnější? 🙂 Zúčastněte se naší soutěže a vyhrajte krásné ceny.
Více na webu Peugeot