Ford testuje své vozy na špatných silnicích
21. 3. 2016
Zdají se vám naše vozovky špatné? To ještě neznáte nejhorší silnici světa složenou z výmolů, dláždění a retardérů. Výmoly jsou pro řidiče stále větší problém a jejich následkem nezřídka bývají nákladné opravy. Asistenční služby hlásí stále rostoucí počet výjezdů k těmto případům.
Součástí zkušebního polygonu Fordu v Belgii jsou i vozovky s mizerným povrchem. Areál obsahuje testovací dráhy o celkové délce 80 km včetně více než 100 replik extrémních povrchů z 25 zemí světa. Výmoly, dlažební kostky a další nástrahy pomáhají Fordu vyvíjet inovace, jejichž výsledkem jsou odolnější automobily – například některé modely nabízené v Evropě nyní disponují technologií adaptivních tlumičů pérování s detekcí výmolů.
Jen za poslední tři roky zavítali odborníci Fordu při hledání špatných silnic do Rakouska, Francie, Německa, Itálie, Ruska, Španělska, Švýcarska i Velké Británie, ale také do Asie, Austrálie a Severní i Jižní Ameriky.
Technici používají vybavení podobné tomu, s jehož pomocí seismologové studují zemětřesení. Projíždějí přes výmoly rychlostí až 70 km/h a zaznamenávají přitom zatížení a namáhání podvozku i některých dalších součástí vozu. Spektrum povrchů je velice široké, sahá od granitových kostek z Belgie přes pařížské dláždění až po brazilské retardéry.
Testování na špatných površích již přivedlo Ford k několika technickým inovacím. Například modely Mondeo, S-MAX a Galaxy nabízené na evropském trhu nyní přicházejí s adaptivními tlumiči pérování vylepšenými o funkci včasné detekce výmolů. Tato technologie bleskově upraví tuhost tlumení, pokud rozpozná, že kolo vjelo do výmolu, čímž pomáhá chránit podvozek před poškozením. Systém sledování tlaku v pneumatikách upozorní řidiče na defekt a elektronický stabilizační systém mu pomůže udržet vůz pod kontrolou, když se na poslední chvíli vyhýbá překážce.
Více na webu Ford