V Česku se podleodhadů ročně prodá přes 600 000 ojetých vozů. Více než třetina z nich má stočený tachometr. Stále častější jsou také případy, kdy je spotřebitelům prodáno vozidlo zatížené exekucí. Sdružení SOVA varuje před rostoucími podvody na trhu s auty.
„Podvody spojené s prodejem ojetých vozů mají pro kupující často fatální následky. Když si spotřebitel pořídí vůz s uměle sníženým počtem ujetých kilometrů nebo s exekucí, může to znamenat nejen finanční ztrátu, ale i složité právní tahanice,“ varuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
„Naším cílem je nejen na tyto případy upozorňovat, ale také vytvářet tlak na účinnější systémové řešení a edukaci veřejnosti.“
Octavia: foto Žena v autě.cz
Podle analýz společnosti Cebia bylo v roce 2024 u 35 % prověřených vozidel zjištěno stočení tachometru, a to v průměru o 95 000 kilometrů. V praxi to znamená, že kupující zaplatí více za vůz, jehož technický stav neodpovídá deklaraci, a výrazně tak roste riziko poruch i dalších investic.
Přibývá rovněž případů, kdy lidé nevědomky zakoupí auto, na které je uvalena exekuce. Pokud není stav vozu včas prověřen, může nový majitel o vozidlo přijít – exekutor jej může zabavit i přesto, že nový vlastník za něj zaplatil.
Trestní odpovědnost
Samotné stočení tachometru ještě není trestné, trestného činu se dopouští ten, kdo takto upravený vůz uvede do prodeje s cílem uvést kupujícího v omyl. Takové jednání je kvalifikováno jako podvod podle § 209 trestního zákoníku. Pachatelům hrozí trest odnětí svobody až na 3 roky, v závažnějších případech až 5 let.
Test ŠKODA OCTAVIA: foto Žena v autě.cz
Prodej vozidla zatíženého exekucí bez uvedení této skutečnosti může být rovněž klasifikován jako podvod – i zde hrozí obdobné tresty. Vedle trestněprávních důsledků může prodávající čelit i občanskoprávní odpovědnosti za způsobenou škodu.
Doporučení Sdružení SOVA pro bezpečný nákup ojetého vozu:
Prověřte historii vozu – využijte dostupné databáze (např. Cebia, kontrolatachometru.cz, registr exekucí, registr vozidel), nebo kupujte u prodejců, kteří prověření v těchto databázích dělají sami již při výkupu.
Kupujte tam, kde prodejce garantuje vrácení peněz v případě problémů s historií či právním původem vozidla.
Trvejte na písemné smlouvě s jasným popisem stavu vozu, počtu najetých kilometrů a prohlášením o bezdlužnosti.
Nechte si auto zkontrolovat odborníkem – mechanik často odhalí technické nesrovnalosti i známky manipulace.
Pozor na podezřele výhodné nabídky – nízká cena může skrývat zásadní právní či technické problémy.
V případě pochybností se obraťte na Sdružení SOVA, které nabízí bezplatné poradenství a pomoc při řešení sporů.