Objevit kouzlo Dolomit a přitom mít jejich krásu pro sebe zní jako pohádka. Žena v autě vyrazila s Opelem Grandland do Jižního Tyrolska. Kde hledat nedotčenou alpskou ves a kde nejromantičtější alpský kostel? Přečtěte si náš cestopis k branám národního parku Odle-Puez.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Naložili jsme vše potřebné na několikadenní výlet do kufru Opelu Grandland a vyrazili směrem knejkrásnějšímu evropskému horstvu na seznamu světového dědictví UNESCO – do Dolomit na severu Itálie.
Široká obrazovka uprostřed palubní desky Grandlandu hlásí trasu: Praha–Plzeň–Řezno–Mnichov–Innsbruck–Brixen. Za sedm hodin komfortní cesty po dálnici jsme s Opelem Grandland s benzinovým motorem 1.2 Turbo na vysněném místě.
Po opuštění brennerské dálnice u Brixenu pokračujeme po okresce na Bruneck a neodbočujeme na Alta Badia, ani Val Gardena, ale vydáváme se směrem San Martino in Badia do zdejšího slepého údolí.
Ke kořenům alpské kultury
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Od městečka San Martino in Badia se pouštíme jihozápadním směrem a vše nasvědčuje tomu, že jsme na konci světa. Jsme obklopeni lesy, potůčky s čistou vodou, vysoko položenými kvetoucími loukami, a hlavně ze všech tří stran dolomitskými štíty. Jsme v centru národního parku Odle-Puez.
První horalská vesnice v Dolomitech, jak se Lungiarü říká, leží ve výšce 1398 metrů, a je nejautentičtějším místem s tradičními horskými statky a usedlostmi, kde se můžete setkat s ládinskou kulturou. V Dolomitech toto etnikum s vlastní řečí i vlajkou spojuje 30 000 Jihotyroláků.
Místní lidové tradice a zvyklosti patří společně s nádherným panoramatickým výhledem do okolí a vynikající gastronomií k opravdovému zážitku každého hory milujícího turisty.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Třešničkou na pomyslném dortu – nebo spíše místním kaiserschmarrnu – této nedotčené horské vsi Lungiarü je, že toto místo opravdu moc lidí nezná.
Až na vrchol
Odsud už Grandlandem nelze jet dál, musíme po svých, a pěkně vysoko. Jsme přece v Dolomitech a ve středu národního parku Odle-Puez. Nejprve na konci vsi mineme pár posledních dřevěných statků, a pak už obdivujeme sestavu mlýnských bud „Valle dei Mulini“.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Díky své zachovalosti představuje Lungiarü jedinečné muzeum zdejší kultury pod širým nebem. Za hodinku a půl cesty pěšky s pohledem na dechberoucí hory kolem a voňavé rozkvetlé louky s pohádkovými seníky se dostáváme k chatě Vaciara.
Cílem naší cesty však je Rifugio Genova, místními spíš označovaná jako Schlüterhütte, ve výšce 2306 metrů nad mořem. Vyškrábat se sem trvá další dvě hodiny.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Kromě panoramatického výhledu na celý útvar národního parku Odle-Puez jsou zde odměnou lokální speciality, jako jsou ručně dělané těstoviny, sýry a samozřejmě bylinkami provoněný špek.
Někteří horalé zde nocují, někteří pokračují po vrcholcích dále nebo naopak dolů do dalšího údolí. Nám zbývá se otočit na kramfleku a dostat se zpět do vesnice.
Růžové Geislerky
Pohled na Odle-Puez přímo v průsmyku
Ze zapadlé vesnice Lungiarü se druhý den vracíme autem zpět, míjíme muzeum ládinské kultury v San Martino in Badia a následně stoupáme až do průsmyku Passo della Erbe v nadmořské výšce 2003 m n. m. Stále jsme v parku Odle-Puez, který je význačný také tím, že je zde vůbec nejvíc rozmanitá paleta dolomitských skal.
Výhledy jsou povznášející: vysoké třítisícovky, ostré vrcholky i zakulacené Plose je jako na dlani. Na úpatí masivu se tyčí špičaté Geislergruppe s nejvyššími body Sass Rigais a Furchetta (oba 3025 m).
Pohled na Geislerky s oběma kostely v popředí:
Jednou z nejoblíbenějších turistických tras je „Adolf-Munkel-Weg“, vedoucí přímo pod zdejšími horami, Čechy familiárně označovaná jako Geislerky. Trasa je nenáročná, zabere asi 5 hodin a převýšení je pouhých 300 metrů.
Pro rodiny s dětmi jsou pak vhodné nenáročné vycházky na místní rozlehlé pastviny, které jsou teď v létě porostlé neuvěřitelným množstvím květin.
S Geislerkami za zády se před námi rozprostírá pohádkové, 24 kilometrů dlouhé údolí Val di Funes. Zdejší údolí a hory potěší všechny nadšené pěší turisty, ale také horolezce.
Zajímavostí je, že právě odsudpochází jeden z nejznámějších horolezců světa, Reinhold Messner, který pokořil všech 14 světových osmitisícovek a Geislerky zdolal bez lan!
Val di Funes je také domovem dvou světoznámých kostelů. Na úpatí Geislergruppe ve výšce 1265 metrů se na loučce nachází nejkrásnější kostelík v celých Alpách a na světě vůbec, barokní St. Johann in Ranui z roku 1744.
Pohled na kostel St. Magdalena
Na dohled od něj, přímo ve vesnici St. Magdalena, stojí ještě starší stejnojmenný kostel. Vidět oba dva kostely zasazené do horské krajiny s ikonickými skalními stěnami Odle a Geisler představuje nezapomenutelný zážitek.
Kochat se tady můžete celý den. Pravdou však je, že zejména navečer, když se skály začnou barvit do růžova, je tu rušno a turisté s dlouhými objektivy opanují všechny protilehlé stráně. Ten křik místního farmáře, když vstoupí fotografové nechtěně na rozkvetlou louku, však nechtějte slyšet.
Žena v autě.cz o Opelu Grandland
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Grandland je zcela v novém kabátě, který mu obrovsky sluší. Příď s čelní maskou Opel Vizor zdobí skvěle svítící Intelli-lux LED světla a vzadu osvětlený nápis Opel. S purpurovými skalami Dolomit měděný Opel Grandland na našem roadtripu dokonale souzněl.
Interiéru dominuje široká dotyková obrazovka infotainmentu (úhlopříčka 16 cm)s pěknou grafikou. Spárování funguje bez drátu. Za multifunkčním volantem z veganské kůže se nachází digitální kokpits nejdůležitějšími údaji o jízdě. Atmosféru na palubě pěkně zpříjemňuje LED osvětlení v 7 barvách na výběr.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Opel Grandland není jen o pěkném designu, ale také o funkčnosti. Jízda a sezení v Opelu Grandland je skutečně pohodlné, podtrhuje to odborná certifikace (předních) sedaček AGR a němečtí ortopedi.
Dětské autosedačky se pomocí systému ISOFIX do Grandlandu vejdou už od základu tři, dvě na krajních zadních sedadlech a jedna na místě spolujezdce. Prostorný zavazadlový prostor nabízí 550 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel 1645 litrů.
S většinou řidičských situací si Grandland v běžném provozu dokáže poradit a jede sebejistě. Na výběr je ze tří jízdních režimů: Eco, Sport a Normal, které ovlivňují reakce motoru a nastavení podvozku.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Model Grandland s výkonem 145 koní s točivým momentem 230 Nm a šestistupňovým automatem si mě získal svým kultivovaným chodem.Náročné horské serpentiny i dlouhé dálniční přejezdy zvládá s přehledem.
Vedle dobrých jízdních vlastností přispívá k sebevědomí za volantem řada bezpečnostních asistentů. Součástí příplatkové výbavy Tech GS je head-up displej, 360stupňová parkovací kamera, hlídání slepého úhlu, upozornění na provoz za autem nebo asistent pro změnu pruhu.
Spotřeba Grandlandu sepo absolvování šestisettřicetikilometrové trasy Praha–Brixen pohybovala na příznivých 6,3 litru na 100 kilometrů.
Opel Grandland: foto Žena v autě.cz
Za nás je Grandland velmi dobře vybavené, pohodlné a univerzální rodinné auto, s dostatečnou dynamikou a kultivovaným chodem, pro každodenní cesty i delší cestování. Opel Grandland (1.2 Turbo 107 kW/145 k) startuje na ceně 769 990 Kč, ve vyšší verzi výbavy GS stojí obhajitelných 819 990 Kč.
Ceny: 10denní dálniční známka do Rakouska 12,4 €; průjezd Brennerským průsmykem 12 €; dálniční poplatky v Itálii (trasa Vipiteno–Brixen a zpět 2x 2,9 €); benzin 1,79 €/l. Oficiální stránky www.suedtirol.info/cs jsou plné inspirace a užitečných tipů na výlety.