S příchodem jara se myčky všech typů stávají vyhledávanou destinací. Jejich návštěva ale nemusí vždy proběhnout bez problémů. Co všechno se může stát a jak se vyhnout zbytečným škodám? Přinášíme užitečný přehled informací.
Čisté auto je pro řadu řidičů jasnou vizitkou toho, jak se o něj starají. Přitom možností, jak auto (nechat) umýt, je dnes celá řada. Nejen u samoobslužných myček, ale také u klasických mycích linek s kartáči přitom může na auto i jeho řidiče číhat řada nepříjemných situací…
foto Generali
V myčkách se zkrátka občas dějí věci, o kterých by jejich obsluhy mnohdy mohly vyprávět. Své o tom ví i Ondřej (42), který si s autem zajel do myčky.
Přesně podle instrukcí do ní najel, vypnul zapalování a čekal, až ho mechanismus tunelem myčky „protáhne“.
V tu chvíli mu zazvonil telefon, a tak ho zvedl. Zapomněl už ale zavřít střešní panoramatické okno. Během několika sekund se mu tak do interiéru začala snášet hustá pěna a voda… Podobné karamboly se týkají i nezavřených bočních okýnek.
Zvlášť pak těch zadních, na které motoristé zapomínají vůbec nejčastěji. Škody v myčce tak mohou vzniknout nejen na karoserii, kolech nebo sklech automobilu, ale také na jeho interiéru.
Pomůže s následky takových škod havarijní pojištění? A je reálné využít při návštěvě myčky také povinné ručení? A za jakých okolností? A co když škodu způsobí myčka nebo její obsluha? Dobré je vědět, že pojišťovny situaci vnímají v několika rovinách.
Škody způsobené vlastní neopatrností V případě, že škoda na autě vznikne vlastním zaviněním, nelze nápravu z havarijního pojištění nárokovat.
„Typicky jde o situace, kdy se něco stane proto, že řidič nesklopí zpětná zrcátka, nesundá či nesklopí střešní anténu nebo nezavře okno,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.
V takových případech jde o pochybení motoristy v souvislosti s údržbou vozidla a na takové případy se havarijní pojištění nevztahuje.
Nehoda v myčce
Z havarijního pojištění lze naopak hradit škody, které vzniknou vlastním pohybem auta v myčce.
foto Generali
„Setkali jsme se případem, kdy majitel škodovky zazmatkoval a na konci procesu mytí s autem nacouval do ramene mycí linky. Místo jízdy vpřed zkrátka začal couvat.
Následkem toho si rozbil nejen zadní okno, ale promáčkl si i páté dveře a nárazník. Škoda na rodinném kombíku přesáhla částku 50 tisíc korun,“ popisuje praxi Jan Marek z Generali České pojišťovny.
Přesně pro tyto případy se havarijní pojištění hodí. Zkrátka musí dojít k situaci, kdy motorista při vjíždění do myčky například nedobrzdí nebo najede do její konstrukce.
Pokud by u auta došlo pouze k rozbití skla, je možné takovou událost hradit z připojištění skel. Škodu, která vznikne na technologii myčky (ramena, kartáče, trysky apod.) nebo jejích prostorách, hradí pojišťovna dle pojistných podmínek z povinného ručení řidiče.
Na vině myčka Škody na autech ale vznikají i provozem samotné myčky. V takových případech je potřeba se obrátit na jejího provozovatele a situaci s ním řešit. Samozřejmostí by v takovém případě mělo být hned několik věcí. Především je nutné se před vjezdem do myčky řídit pravidly, která provozovatel zpravidla viditelně umístí před samotný vjezd.
foto Karcher
Pokud se jimi – nebo doporučení obsluhy myčky – motorista nebude řídit a kartáč mu například zničí střešní anténu, protože si ji předtím nesundal, bude požadovat odškodnění marně.
V praxi přitom nejčastěji dochází k poškození zejména zadního stěrače. „Škody, které hradíme z odpovědnosti provozovatele myčky, se nejčastěji týkají její poruchy,” upřesňuje Jan Marek z Generali České pojišťovny.
Stejná pravidla platí i pro samoobslužné mycí boxy, kde největší potíže může napáchat zacházení s wapkou. I tady je nutné dodržovat návod provozovatele.
Odloupnutý lak vysokotlakým mytím nelze podle pojišťoven považovat za likvidní pojistnou událost. Důvod? K takové škodě může dojít pouze za předpokladu, že lak už neplnil svoji ochrannou funkci a byl poškozen. Například korozí.
Případy z praxe
Zaměstnanec myčky nesundal před mytím z vozidla anténu. Tu zachytily kartáče a utrhly. Anténa navíc zůstala zaklíněná v mycích kartáčích a poškodila karoserii následujících dvou aut, která byla v procesu mytí. Výsledná škoda přesáhla 30 tisíc korun.
Řidič byl tzv. hrrr a vjel do prostoru myčky příliš brzy, střechou vozidla zachytil o zvedající se vrata, která se vzpříčila a poškodila. Účet za opravu byl 50 tisíc korun.
Nehody se dějí i na vozidlech, která čekají na vjezd do myčky. Řidička omylem předčasně uvolnila elektronickou brzdu a „drcla“ do auta před sebou. Škoda přesáhla 7 tisíc korun.
Řidič při vjezdu do myčky nedal neutrál, vozidlo se rozjelo mezi připravené kartáče. Ty se zasekly a poškodily. Účet za tuto „neopatrnost“ dosáhl 80 tisíc korun, které pojišťovna uhradila provozovateli myčky z povinného ručení motoristy.