Lucie u dobíječky FOTO:(c)PETR SOLAR

Hybrid nebo plug-in hybrid

1. 8. 2024

Jaký pohon bude mít vaše nové auto? Vyznáte se v hybridech? Jezdkyně ecoRally Lucie Kudrnovské se tentokráte věnuje tématu rozdílů mezi aktuálně nejmodernějšími pohony.

NEDOBÍJECÍ HYBRIDY

Auta na tzv. mild-hybridní pohon neumí jet čistě na elektrický pohon, případně na něj zvládnou ujet jen malou vzdálenost (asi jeden kilometr) nízkou rychlostí (do 30 km/h).

IMG_9578-ve-velke-velikosti
Peugeot 408: foto Žena v autě.cz

Tradiční spalovací motor je kombinován s elektromotorem. Automobil má malý akumulátor k uložení elektrické energie a elektromotor podporující hladké startování a vypínání motoru.

HYBRID (zkratka HEV) se skládá ze spalovacího a elektrického motoru. Spalovací motor zajišťuje běžnou jízdu vyšší rychlostí, elektromotor pomáhá při akceleraci a plachtění. Baterie má na rozdíl od mild-hybridů větší kapacitu, a vůz tak dokáže na elektřinu ujet delší vzdálenost.

Unknown-1 ve velké velikosti
Rady řidičky: foto Lucie Kudrnovská

Řidič si může nastavit, zda chce jet elektricky, na benzín či kombinovaně, což mild-hybrid zpravidla neumožňuje.

Mild-hybridy i hybridy se dobíjí pomocí rekuperace při jízdě (brzdění) a není potřeba je dobíjet. Nejlépe jim vyhovuje město. Mají totiž rády popojíždění v zácpách, dojezdy na semafory atd. V těchto situacích totiž rekuperují nejvíce energie.

Například u mild-hybridního Peugeotu 208 ušetříte ve městě klidně i více než 2,5 litru paliva na 100 km. Elektrický motor vůz totiž zapojuje, jak jen to jde, a dokáže tak jezdit až 50 procent času v plně elektrickém režimu s nulovými emisemi.

Lucie u dobíječky FOTO:(c)PETR SOLAR
Lucie u dobíječky FOTO:(c)PETR SOLAR

Je ale potřeba osvojit si plynulou jízdu: nešlapat radikálně na plyn a brzdu. Rekuperace nejlépe funguje ve chvíli, kdy brzdíte zlehka a delší dobu.

DOBÍJECÍ HYBRIDY

Auta s PLUG-IN HYBRIDním pohonem (zkratka PHEV) mají vyšší kapacitu akumulátoru a také výkonnější elektromotor. Lze je nabíjet z elektrické sítě. Dojezd PHEV se většinou pohybuje kolem 50 kilometrů na elektrický pohon. U některých vozů ale i víc.

Peugeot e:3008: foto Žena v autě.cz
Peugeot e:3008: foto Žena v autě.cz

Například nový Peugeot 3008 zvládne až 85 kilometrů. I zde funguje dobíjení prostřednictvím rekuperace. Ale pravidelným dobíjením elektromotoru se výrazně snižují provozní náklady. Dobíjet můžete s klidem i na 100 %, na rozdíl od elektromobilů se tím baterie neznehodnocuje.

Velké mýty panují ohledně životnosti baterií. Součástí servisu Peugeot je například i analýza stavu baterie. V případě slabé baterie je možné přímo koupit repasovanou baterii za příznivou cenu.

Analýza baterie a následný certifikát o jejím stavu se vám bude hodit i pokud chcete prodávat auto jako ojeté. Stav baterie významně ovlivňuje jeho prodejní cenu. Tuto službu využijete také při koupi ojetého elektrického nebo hybridního automobilu.

Sdílet článek:

Více na webu Peugeot

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018