![](https://zenavaute.cz/wp-content/uploads/2019/05/HC1A6419.jpg)
Jak se ženy chovají v dopravě
29. 11. 2020
Téma žen v autě je doslova nevyčerpatelné. Je rozdíl v řízení žen a mužů? Jaké jsme ženy za volantem? Kolik žen má v Česku řidičský průkaz? Pokud vás tyto otázky zajímají stejně jako nás, najdete na ně právě zde odpovědi.
![KIA](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/KIA_PRUZKUM_JakeJsouCeskeZenyRidicky_1.jpg)
Ženy jezdí na kratší vzdálenosti a méně využívají auta
Stejně jako v jiných evropských státech, se o děti a domácnost starají v Česku převážně ženy. Auto je jejich praktický společník. „Absolvují denně více cest, ale na kratší vzdálenosti. Kromě svých povinností doprovázejí děti i starší členy rodiny. Nevyužívají automobil v takové míře jako muži a místo toho více jezdí veřejnou dopravou či chodí pěšky”, vysvětluje Petr Zámečník, dopravní psycholog z Centra dopravního výzkumu.
![Women-who-move-the-future_06_small](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2020/03/Women-who-move-the-future_06_small.jpg)
Jaké jsou ženy za volantem?
Ženy mají tendenci více dodržovat dopravní předpisy. Jsou také bezesporu při řízení opatrnější. Ale také méně rozhodné.
Když se pro něco rozhodneme, začneme paralelně přemýšlet o tom, zda ta druhá varianta není lepší. Jezdíme bezpečněji, ale máme například problémy s orientací v noci. Zejména za snížené viditelnosti, jako je mlha nebo tma, začne tento handicap nabývat na intenzitě a omezovat nás.
Ženám chybí také dostatek řidičských zkušeností. Jedině praxe a případně kurzy bezpečné jízdy nás naučí pravidlům defenzivní jízdy, díky kterým se dokážeme rychleji rozhodovat a lépe předvídat chyby ostatních účastníků provozu.
Naší největší chybou je defenzivní přístup. Nedokážeme se rychle rozhodnout.
Klasický případem je přejíždění z připojovacího pruhu. Řada žen, než aby akcelerovala a plynule se zapojila do pruhu, raději zabrzdí a pak vystresovaná kouká do zrcátka, kdy bude možné se mezi projíždějící tiráky bezpečně zapojit. K plynulosti provozu takové chování ale určitě nepřispívá.
Naše opatrnost tak není mnohdy žádoucí. Typickým příkladem je předjíždění. Pro většinu žen „končí” silnice horizontem. Ženy mají tendenci před ním zpomalit.
![ridicka](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/Citroen-DS4-009.jpg)
Muž, který chce předjet pomalejší vozidlo, začne v dostatečné vzdálenosti vyhlížet, zda je možné druhé auto předjet. Jestliže mu nic nebrání, vybočuje už poměrně daleko a plynule v rychlosti předjíždí. Žena dojede pomalejší auto. Sníží svou rychlost téměř na jeho úroveň a teprve pak začne zjišťovat, jaká je vůbec situace na vozovce před autem. To je špatně, neboť v takovém úhlu vidíme mnohem méně a delší dobu nám také trvá samotný předjížděcí manévr, protože musíme ztracenou rychlost znovu nabrat.
44 % řidičáků patří ženám
Z hlediska procentuálního zastoupení je nehodovost žen výrazně nižší. Statistiky jsou ale zrádné. Minulý rok ministerstvo vnitra evidovalo 6 844 115 vydaných řidičáků, z toho 44 % (3 050 073) patřilo ženám. Pravdou ale také je, ne všechny držitelky ŘR řídí. Každodenně za volant automobilu usednou jen čtyři z deseti českých řidiček. Každá čtvrtá držitelka řidičského oprávnění pak na silnici nevyjede téměř vůbec, pětina českých žen pak maximálně jednou týdně.
![sabina](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/1110.jpg)
Další otázkou je, jaké auto ženy řídí. Když se podíváte do vyspělých zemí, má žena k dispozici auto, které je lépe vybavené bezpečnostními prvky. U nás ženy spíše jezdí v nákupní tašce, v druhém autě do rodiny. Tato auta nejsou téměř nijak vybavena prvky aktivní ochrany, prvky pasivní pak odpovídají velikosti auta.
Nevěříme si. Necháme se zahnat do malých aut, a tvrzení, že jsme špatné řidičky a že lepší je, když přenecháme řízení auta mužům. Přitom, když se na cestu připravíme a budeme mít auto vybavené dostatečnými bezpečnostními asistenty, bude cesta v pohodě a naše sebevědomí za volantem se zvýší.