Test hybridního Opelu Grandland X
2. 7. 2020
My ženy jsme náročné. Uspokojit nás není jen tak. Společně s Terezou Tobiášovou naše redakce otestovala nejvýkonnější a nejlépe vybavené SUV, které má Opel aktuálně v nabídce. Grandland X Hybrid4 nás potěšil jízdou i svým designem. Díky nízkým emisím se s ním dá ve městě také kdekoliv zdarma parkovat. Elektromobilita je však v Česku stále na svém počátku.
Díváme se
„Opel Grandland X Hybrid4 mě opravdu baví,“ pokyvuje spokojeně po pár ujetých kilometrech Tereza. Kontrastní černá střecha Mineral s černou kapotou navozují dojem jako kdyby toto pohledné esúvéčko vyjelo ze studia nějakého význačného návrháře.
Pod heslem „není nic horšího, než být nudný“ je Opel Grandland X Hybrid4 v testované výbavě Ultimate skutečně osobitým modelem. Mohutnou příď doplňují Eco LEDkové světlomety, které krásně přisvicují do zatáček. Atraktivní „botičky“ v podobě 19“ palcových kol Diamond Cut dotvářejí atraktivní look hybridního Crosslandu X.
Sexy faktor Opel Grandland X Hybrid4 skutečně má, tak se pojďme honem podívat dovnitř!
Nasedáme
Dokonalý výhled z vozu. Klíče mohou zůstat pěkně v kabelce. Ambientní osvětlení interiéru. Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto. USB porty dokonce i pro cestující vzadu. Pohodlné vyhřívané přední sedačky, které jsou v případě sedadla řidiče oceněny certifikátem AGR pro zdravá záda. To je jen pár detailů z interiéru vyšperkovaného bohatou výbavou Ultimate.
„Cítím se tady jako v prémiovém autě. Opel mě v tomto ohledu skutečně překvapil. Tohle auto mě opravdu baví,“ hodnotí Tereza interiér po zasednutí za kožený volant.
Pryč jsou časy, kdy Opel v interiéru hýřil tlačítky. Palubní deska je jednoduchá a dokonale přehledná. Uprostřed vévodí 8“ navigační systém 5.0 IntelliLink, jejíž grafika je pohledná a logicky uspořádáná. Pod obrazovkou se nachází dvouzónová klimatizace. V Opelu Grandland X Hybrid4 je zkrátka vše po ruce a jak má být.
Nastartujeme tlačítkem a chceme jet. V tu chvili si uvědomíme, že pro nás bude jistější zadat adresu do navigace. .-) Ale pozor! Grandland X má i hlasové ovládání. To musíme s Terezou zkusit!
„Mám potíže s porozuměním,“ odříkává pokorně hlasatelka z reproduktorů. Za pár minut zjišťujeme, že v tomto ohledu musí software v Grandlandu X ještě zabrat. Navigace podle našeho příkazu adresu nevyhledala správně a ani napotřetí nenašla ve spárovaném telefonu číslo požadovaného volaného. Takže zbývá vše vyťukat přímo do obrazovky. To funguje skvěle.
Opel Grandland X Hybrid4 také limituje menší zavazadelník. Rozdíl mezi objemem kufru u hybridního a klasického Grandlandu X je značný. Hybrid nabízí 390 litrů objemu, zatímco u klasické verze má kufr objem 514 litrů. Přesto potěší praktické, bezdotykové otevírání kufru. Tento „detail“ oceníte, zejména když máte plné ruce dětí, věcí a dalších propriet.
Jedeme
Opel Grandland X Hybrid4 je „napůl autem do zástrčky“, jedná se totiž o plug-in hybrid. Kombinuje sílu benzinového motoru a elektřiny. Konkrétně benzinovou šestnáctistovku o výkonu 174 kW se dvěma elektromotory (předním s výkonem s 81 kW a zadním s výkonem 83 kW) a baterií s kapacitou 13,2 kWh. Celkově tak nabízí výkon 221 kW a točivý moment 520 N.m. Ten odpovídá síle 300 koňských sil a je tak nejsilnější variantou tohoto modelu.
Při doplňování „šťávy“ tak zprava tankujete benzin a zleva zapojíte kabel s elektřinou. Na elektřinu se dá dojet až 60 kilometrů. V běžných podmínkách dojezd odpovídá spíše 40-50 kilometrům podle stylu jízdy..-)
Za sladění obou pohonů, skvělé odhlučnění a podvozek vyladěný optimálně do komfortu dáváme jedničku. Osmistupňová automatická převodovka řadí krásně hladce. V zatáčkách Grandland krásně sedí a na dálnici si člověka získá komfortem a jistotou.
„Opel Grandland X Hybrid4 překvapuje svými jízdními vlastnostmi, jede skutečně velmi dobře“, dodává na účet testovaného hybridního Grandlandu X Tereza. Také na tichoučký chod testovaného modelu si při jízdě ve městě člověk rychle a rád zvykne.
Grandland X Hybrid4 nabízí 4 režimy jízdy: 4×4, Sport, Hybrid a Electric. Lahůdkou Grandland X Hybrid4 je možnost sportovního režimu. V tu chvíli umí Grandland akcelerovat s pořádnou grácií. Z jeho vzhledu by se mohlo zdát, že je Gradland X spíše na parádu, ale opak je pravdou. Při zapnutí pohonu všech 4 kol se terénu nezalekne.
Grandland X Hybrid4 veze na palubě také pěknou řádku schopných bezpečnostních asistentů a moderních technologií. Nechybí hlídání slepého úhlu, asistent pro rozjezd do kopce, aktivní hlídání jízdního pruhu, senzor únavy řidiče, rozpoznávání dopravních značek, varování před čelní kolizí nebo automatický parkovací asistent se zadní kamerou.
Díky možnosti jízdy na elektřinu a splnění nízkoemisních normem CO2 pod 50 g/km (konkrétně 36 g/km) se může Grandland X Hybrid pochlubit nulovými dálničními poplatky a poplatky za parkování ve městě. Aktuální stav nabití baterie nebo rekuperaci je možné sledovat na displeji palubního počítače. Praktický režim eSafe pak pomáhá při uchování energie v bateriích na pozdější využití.
Během testování však Tereza narazila na úskalí elektromobility v Česku… Když zrovna totiž nemáte doma možnost nabíjení, tak je nutné vyrazit do města k některé z veřejných dobíjecích stanic. Co ale když nemáte předplacenou kartu? Pak vás čeká minimálně 20 minut zadávání informací do aplikace, abyste si vůbec mohla auto za peníze stržené z platební karty nabít. Pokud se nejedná o rychlonabíječku, a vy máte úplně vybité auto a chcete jet na elektřinu, pak počítejte s dostatečnou časovou rezervou. Tereza za 30 minut dobitím získala možnost elektrojízdy ve vzdálenosti 2 kilometry k dobru (22kW stojí 9,5 Kč). Snad to v budoucnu bude rychlejší… .-)
A jak je na tom Grandland X se spotřebou? Během týdenního testování se hodnota kombinované spotřeby ustálila na 9 litrech. S nulovým dojezdem je tedy Grandland X poměrně lačný paliva.
Hodnotíme
Opel Grandland X Hybrid4 se dobře řídí, hezky jezdí a je maximálně pohodlný. Z pohledu žen – řidiček ho naše redakce skutečně nešetřila. Podvozek je ideálním kompromisem mezi sportovnějším a komfortním naladěním. Všechno funguje, jak má.
Jediné minus je krátký dojezd a aktuální možnosti nabíjení. Jakmile bude síť nabíječek a jejich výkonnost vyšší, zlepší se tím dostupnost a zrychlí čas dobíjení. V tu chvíli budou mít auta jako Grandland X nespornou výhodu. Významným „detailem“ při koupi tohoto vozu také zůstává vysoká pořizovací cena.
Zatímco Opel Grandland s konvenčním motorem (1.2 Turbo/96 kW Selection) startuje na ceně 459 990 Kč. Akční cena hybridního Grandlandu (1.6 Turbo/165kW 224k Enjoy) stojí víc než jednou tolik, konkrétně 999 990 Kč. Suma za testovaný model Plug In Hybrid4 (221kW / 300k) 4×4 ve výbavě Ultimate se všemi příplatky vyskočila ještě o 200 000 Kč.
Více na webu Opel