Mladí řidiči a senioři si připlatí
3. 11. 2019
Pojišťovny při výpočtu ceny povinného ručení neměří všem řidičům stejným metrem. Do ceny pojištění se nejvýrazněji promítá věk řidiče, dosavadní historie nehodovosti a také místo bydliště. Nejrizikovější skupinou jsou pro pojišťovny mladí řidiči do 25 let s trvalým pobytem v Praze, kteří již mají za sebou dopravní nehodu.
Jezdí pomalu, nevnímají dopravní značky a mají pomalé reakce. To jsou nejčastější výtky mladších řidičů vůči seniorům za volantem. Naopak lidé starší 65 let si o mladších řidičích často myslí, že zbytečně riskují, přeceňují své schopnosti a někdy jsou také agresivní, nebo dokonce řídí pod vlivem alkoholu.
„Letos tomu bude padesát let, co jsem poprvé řídila. Musím přiznat, že můj styl jízdy se za ty roky změnil. Zpomalila jsem, musím se více soustředit a jsem rozvážnější. I když na mě občas řidiči zatroubí, nenechám se vyvést z míry. Jistěji se cítím na silnicích s menším provozem, snažím se vyhýbat dopravní špičce a jízdě v noci,“ říká vitální sedmdesátnice Alena Tulisová.
Specifický styl jízdy mnohé Čechy vede k domněnce, že senioři představují v dnešním silničním provozu nebezpečí a často způsobí dopravní nehodu. Statistiky ale ukazují, že tomu tak není a mnohem více dopravních nehod mají na svědomí čerství majitelé řidičských průkazů do 25 let. Těm se také výrazně prodraží povinné ručení. Nehodovost jednotlivých věkových skupin totiž pojišťovny zohledňují při výpočtu ceny pojištění.
„Věk je jedním ze tří hlavních parametrů, který se promítá do ceny povinného ručení. Zatímco velmi mladí řidiči si připlatí za svoji nezkušenost, u seniorů nad 65 let cena povinného ručení mírně stoupá z důvodu rizik spojených s věkem. Cenu povinného ručení samozřejmě dále významně ovlivňuje bonus za bezeškodní průběh a místo trvalého bydliště pojištěného,“ uvádí Ladislav Gruber z portálu ePojisteni.cz.
Rozdíl v ceně povinného ručení bývá značný. Například dvacátník bydlící na vesnici zaplatí za povinné ručení Škody Octavie 5 000 korun ročně, senior ve věku 70 let o 2 300 korun méně.
„První roky za volantem sbírají začínající řidiči zkušenosti a s řadou situací se setkávají úplně poprvé. Obecně mladí lidé více riskují a nemusejí domyslet možné následky, což se negativně promítá do nehodovosti. S oblibou si také častěji pořizují nebo půjčují silnější vozy, které nemusejí v kritické situaci zvládnout,“ vysvětluje vyšší nehodovost čerstvých řidičů Stanislav Gálik, psycholog a ředitel inovační laboratoře AuresLab.
Bez ohledu na věk pořídí povinné ručení výhodněji řidiči, kteří jezdí dlouhou dobu bez nehod.
Ladislav Gruber k tomu dodává: „Za každý měsíc bez nehod získá řidič jeden bod, za rok tedy může získat 12 bodů. Po deseti letech bez nehod pak dosáhne na nejvýraznější slevu okolo 50 až 60 procent ze základní ceny. Naopak za každou způsobenou škodu uplatňují pojišťovny takzvaný malus 24 až 34 bodů. Pokud mladý řidič hned v prvním roce nabourá, pojišťovna uplatní malus a cena pojištění bude výrazně vyšší.“
Česká populace stárne a podíl řidičů-seniorů bude v následujících letech růst. S tímto trendem lze očekávat i rostoucí počet dopravních nehod. Při nich jsou starší lidé v nevýhodě. Jejich fyzická zranitelnost je totiž mnohem vyšší a roste riziko, že nehoda bude mít fatální následky.
„Následky dopravních nehod pomáhají snižovat moderní bezpečnostní prvky vozidel. Ve vozech také najdete řadu inteligentních systémů, které mohou nehodě zabránit. Jedná se například o systém udržující vozidlo v jízdním pruhu, upozornění na vozidlo jedoucí ve vedlejším pruhu nebo automatické brzdění při hrozbě střetu s jiným vozem nebo chodcem. Tyto systémy přispívají jak ke snížení počtu nehod, tak i jejich následků,“ uzavírá Stanislav Gálik.