Test Fiat Tipo: Stylovým kombi do Hamburku a zpět
4. 5. 2019
Je před Velikonocemi, krásně, jak má být a Žena v autě nasedá do klasického kombíku Fiatu Tipo 1,6 Multijet a vyráží do světa. Kam to bude? Tak třeba do německého Hamburku. Nějakých 650 km. Ústí tam díky Labi vody z českých řek a my se v místě, které se pyšní nadmořskou výškou pět metrů nad mořem můžeme cítit jako příchozí z velehor (nejnižší Hřensko má nějakých 100 m n. m.).
Díváme se
Ne že by nešlo na pohled o pěkný kombík. Možná nejpěknější. Ale celkový dojem ze všech současných aut je, že dávno ztratila svou národní osobitost. Tipo ve své dávné původní podobě bylo mnohem víc lidově italské než dnešní, nenaparovalo se, i když bylo jistě mnohem méně pohodlné. Nemělo 18palcová litá kola ani dokonalou barevnost. Globální tržní prostředí zkrátka stírá rozdíly mezi značkami. Neříkám, že to je dobře, nebo špatně, jenom, že to tak je. Svištíte si příjemným kombíkem a zastavíte vedle jiného stejně příjemného. Rozdíl? Zavazadelník toho vašeho pojme 550 litrů. Jestli to je pro vás výhodná informace, sem s ním. Nám se do vozu vešlo všechno, co jsme potřebovali.
Nasedáme
Když nasednete do verze s označením S-design, budete patrně spokojeni s rozvržením prostoru, přehledností palubní desky i příjemným držením moderně designovaného volantu, který vás neomrzí ani po nějaké stovce najetých kilometrů. Co je mrzutější a dnes už rozhodně neohromí, je množství páček a ovladačů na volantu, které v prvních chvílích představují spíš rébus stejně jako tradičně v případech některých asijských značek. Schválně – kolikrát musíte stisknout tempomat, než dosáhnete požadovaného nastavení?
Pochvalu si zaslouží prostor pro posádku a jeho celkové řešení. Je střídmé, ale poskytuje dostatečný komfort pro dlouhou jízdu, to se mi líbilo nejvíc. Zadní sedadla nejsou nijak ošizená, výhled je pohodlný a svět z kombíku Tipo vypadá přívětivě.
Jedeme
Jelikož sedíme v dieselové verzi za 536 tisíc korun, můžeme pochválit i solidní a důstojnou akceleraci, s níž jsme na německých dálnicích nevyvolaly žádné pohoršení. Naftový motor 1,6 Multijet o výkonu 88 kW Tipu sluší. Když jedete naplno, a to někdy musíte, je však auto hlučnější, než byste dnes čekali. Také při řazení jako by se někdy trochu zastavil čas, než přijde očekávané zrychlení, ale zvyknete si. Zato při jízdě, které se občas říká defenzivní, můžete s potěšením konstatovat spotřebu, která osciluje kolem 5 l/100 km. A právě při takové jízdě dorazíte spokojeně do cíle své cesty a můžete konstatovat, že i v bohatém Hamburku celkem bez problémů splynete s proudem aut, která se tu prohánějí po svém domovském asfaltu.
Hodnotíme
Tak jaké to bylo svezení?
Přiměřené. Rodinné. Tak nějak tradiční. Spíš konzervativní. Neuchvátilo ani neurazilo. Až na jednu maličkost. Bylo to málo ITALSKÉ, rozumějte – málo zábavné, uvolněné. Zábavu jsme museli najít až cestou. Například nás pobavil pejsek na zadním sedadle sporťáku, opatřený skutečnými psími brýlemi, nebo párek labutí, které se rozhodly uhnízdit se přímo na kraji parkoviště u řeky. A ještě jiné věci.
Vkusný design a přívětivé prostředí pro posádku, to jsou hlavní klady Fiatu Tipo 1,6 Multijet ve verzi kombi S – Design. A nezapomeňme přitom na pro běžnou řidičku slušné jízdní vlastnosti a hospodárný provoz, jestli se nechcete s tímto vozem stát rovnou závodnicí. Pokud se budete raději kochat, tohle auto si užijete.
V Hamburku stejně jako v jiných velkoměstech Evropy doporučujeme auto odstavit a chodit pěšky. Můžete se pak lépe kochat krásami města jako je například stavba Labské filharmonie, nebo přibývajícími dobíjecími stanicemi pro elektromobily, žasnout nad „rezivějícím designem“ funglnového SUV, či pokyvovat hlavou při pohledu na protestní průvod taxikářů, kteří by nejradši smetli UBER do ústí Labe. Jak si užijete svůj čas, to už je jenom na vás. Fiat Tipo 1,6 Multijet vám radost nepokazí.
Více na webu Fiat