Test: BMW i3s REx s prodlouženým dojezdem
8. 10. 2018
Ikona elektromobility a městský excentrik z Mnichova v jedné osobě se po pěti letech dočkal podstatné modernizace. Kromě drobných kosmetických změn, je nejpodstatnější novinkou sportovněji laděná verze i3s REx. Ta dostala malý benzínový agregát. Unikátní Range Extender, tedy v podstatě palubní elektrocentrála, dokáže po vybití akumulátorů poskytnout (tolik potřebné) prodloužení dojezdu.
Díváme se
BMW s představením modelu i3 v kategorii elektromobilů nastolilo nový trend. Na první pohled kontroverzní design někoho učaroval, konzervativci ho většinou nenávidí. Stále však platí, že kam přijede, budí zájem a emoce. Obě zmíněné skupiny se ale v jednom shodnou. BMW i3 je zřetelně odlišné od všeho, co nese bavorský znak na kapotě.
Nasedáme
Už první nasednutí skýtá nevšední zážitek a notnou dávku originality. Skryté dveře, otevírající se proti sobě, působí na první pohled jako čistě designový prvek. Konstrukce bez středového sloupku však představuje skvělé řešení z hlediska prostoru a využitelnosti – auto je tím pádem pohodlné i pro čtyři pasažéry. Ve prospěch praktičnosti mluví také prostor uvnitř vozu. Absence klasické převodovky napomohla prostoru na předních sedadlech, v zadní řadě budou příjemně cestovat i vyšší cestující.
Více než samotná praktičnost, zapůsobí na cestující interiér a pocit při pobytu na palubě. Speciální zvlněná dřevěná palubní deska, obrovský středový multimediální displej iDrive, luxusní látkové potahy, výplně dveří z recyklovaných materiálů nebo netradiční volič převodovky umístěný vedle volantu nenabídne žádné jiné auto. Kufr nabízí 260 litrů objemu.
Jedeme
Pravým milovnicím aut by v první řadě mělo jít o pocit z jízdy. A ty nebudou z nové i3s vůbec zklamané. Deklarovaná hodnota zrychlení z 0-100 km/h za 7,7 sekundy nijak nevyrazí dech, v reálu je však praxe opačná. BMW i3s zásluhou elektromotoru s výkonem 184 koní a 270 Nm zrychluje od prvního sešlápnutí plynu s takovou razancí, že budete ohromeny. Pocitově se při startu vyrovná mnohem výkonnějšímu sportovnímu vozu. Především ve městě je až neuvěřitelně hbité a dokáže dát plně průchod skryté „závodnické“ povaze.
Zásadní vlastností je přítomnost funkce ePad. Celé auto je v podstatě nastaveno tak, že se dá ovládat plynovým pedálem. Při jeho sešlápnutí vůz zrychluje, při puštění vůz brzdí. Může za to systém nastavení rekuperace energie, kdy noha z plynu automaticky znamená maximální možnou rekuperaci energie vozu do baterií. Podivné ze začátku, po pár dnech tréningu už na ovládání vozu jedním pedálem nedáte dopustit. Uvítala bych však možnost volby nastavení síly rekuperace, a tím i brzdného účinku.
Druhou zajímavostí je REx, tedy Range Extender. Malý benzínový dvouválec s výkonem 38 koní neslouží k pohonu auta, ale pouze k dobíjení baterií. Takto dokáže prodloužit dojezd při vybitých akumulátorech až o 100 kilometrů. Alternativní volbou jeho nastavení je udržování stavu baterie pomocí volby v multimediálním systému. REx se tímto způsobem postará o to, aby nabití baterií nekleslo ani o procento. Kombinací obou motorů pak lze ujet v reálném provozu na jedno nabití cca 270 kilometrů.
Hodnotíme
BMW i3s REx je elektromobil, který zaujme nejen designem, ale především svou úsporností a jízdními vlastnostmi. Přítomnost Range Extenderu ho dělá opět o něco více použitelnějším pro každodenní ježdění. Na druhou stranu je jeho využití mimo město, kde se nachází dobíjecí (rychlo)stanice, stále diskutabilní. Bonusem pro pražské rezidenty je možnost parkovat na modrých zónách zdarma. Největší překážkou pro pořízení vozu je však podle nás omračující cenovka. Cena i3s REx startuje za částce 1,2 milionu korun, po započtení příplatkové výbavy testované verze se lze dostat na sumu 1,6 milionu korun.
Více na webu BMW