Žena v autě.cz cestou na Šumavu a zpět otestovala modernizovaný Škoda Enyaq a Enyaq Coupé. Po 4 letech Enyaqu na trhu přiváží škodovka jeho další vylepšení. Kromě nového čumáku nabízí lepší výbavu už od základu, delší dojezd a vylepšené bezpečnostní asistenty.
Nový look
Enyaq: foto ŠKODA
Po loňském uvedení elektromobilu Elroq získává design Modern Solid také první elektromobil Škoda, model Enyaq. Modern Solid design se projevuje dělenými LED přední světlomety a novou prosvětlenou Tech-Deck Face maskou v černém provedení a nápisem ŠKODA. Facelift si Enyaq určitě zaslouží, ostatně jde o vůbec 3. nejprodávanější elektromobil v Evropě.
Novou příď má i Enyaq Coupé, který je zároveň “nejaerodynamičtější” vyrobenou škodovkou. Specialitou je, že všechny kupátka mají od základu prosklenou panoramatickou střechu.
Enyaq: foto ŠKODA
V interiéru má Škoda Enyaq na výběr řadu výbav. Nás v redakci nejvíc zaujala výbava Lodge s ekologickými materiály a oranžovými doplňky včetně oranžových bezpečnostních pásů. Pohledný je také šedý interiér Lounge s umělou kůží a materiálem Suedia s kontrastním světle zeleným prošíváním.
Zajímavostí je, že výbava Eco Suite má čalounění z kůže, která byla vyčiněna pomocí extraktu z listů olivovníku. Enyaq nově hýčká za příplatek i sedačkami s masážní funkcí.
Jízdní vlastnosti
Nový Enyaq nabízí dvě možnosti baterie a tři výkonové verze. Enyaq 60 a Enyaq 85 s jedním elektromotorem mají pohon zadních kol. Enyaq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a nabízí pohon všech kol.
Enyaq: foto Žena v autě.cz
Žena v autě.cz vyzkoušela model Škoda Enyaq 85 i Škoda Enyaq Coupé 85 se silnější baterií (s kapacitou 82, resp. využitelnou kapacitou 77 kWh) a pohonem zadních kol. Verze kupé (85) nabízí delší dojezd až 589 km (Enyaq 85 o 10 km méně).
Oba dva modelu excelují ve městě svým tichým chodem a mimo něj dechberoucí akcelerací. Velkou pochvalu si zaslouží již tradiční adaptivní podvozek DCC. Podle aktuální řidičské nálady Enyaq mění nastavení podvozku, odezvy plynu a tlumičů. Ve městě jsem si užívala příjemné přeposilování volantu a komfortní režim nastavení podvozku.
Enyaq: foto ŠKODA
Při jízdě po dálnici se Enyaq i Enyaq Coupé rovná dálničnímu korábu. Kilometry odsýpají a vnímaná rychlost se zdá nižší, než člověk opravdu jede. Jediný rozdíl v obou verzích vidím v tom, že kupátko s panoramatickou střechou má ve vyšších rychlostech větší aerodynamický šum.
Na okreskách je největší zábava s Enyaqem díky nízkému těžišti a perfektnímu podvozku. Dynamický sportovní režim jízdy Enyaqu vyloženě svědčí a auto je i jako SUV dravé a agilní. Díky tomu je řízení víc než dvě tuny těžkého Enyaqu skutečně příjemný řidičský zážitek.
Enyaq: foto Žena v autě.cz
Nová Škoda Enyaq a nová Škoda Enyaq Coupé je bezpečnější než dřív, neboť nabízí od základu asistenta hlídání mrtvého úhlu nebo proaktivní ochranu cestujících. Novými digitálními funkcemi za příplatek jsou parkování zvenčí vozidla a uložený parkovací manévr.
Asistovaná jízda 2.6 nyní ve větší míře využívá rojová data pro ještě vyspělejší podporu při řízení. Vůz si tak průběžně stahuje mapu svého okolí, která je zmapována ostatními vozy z koncernu Volkswagen. Sesbíraná data, která jsou anonymizována ve dvou fázích, zvyšují efektivitu a adaptabilitu systému v různých jízdních situacích.
Enyaq: foto Žena v autě.cz
Spotřeba během cesty z Prahy na Šumavu se pohybovala pod 19 kWh. Dobití Enyaqu 85 trvá z 10 % na 80 % kapacity baterie za 28 minut nebo méně.
Díky inovacím, jako je parkování na dálku a vylepšená funkčnost aplikace MyŠkoda, bude každodenní život našich zákazníků ještě pohodlnější. Novinkou je obousměrné nabíjení, které umožňuje, aby baterie sloužila jako doplňkový zdroj energie pro domácnost. Tato funkce bude dostupná později.
Během testování jsme narazili na jedno dilema, které Enyaq přiváží. Zatím co má Enyaq Coupé rozhodně svůdnější linie, klasický Enyaq je o fous tišší v dálničních rychlostech a má v zavazadlovém prostoru více místa… Těžké se rozhodnout?
Jedna věc je jasná, cena nového Enyaqu (verze 60 s dojezdem 433 km na jedno dobití) začíná na 1 015 000 Kč a počítat můžete s bohatou výbavou, šikovnými asistenčními systémy a novými digitálními funkcemi.