Rychlo jízda v Cupra Leon Sportstourer
3. 11. 2020
VRRRRRmmmm… Stádo 245 koní se vtěstnalo pod stylovou, matnou kapotu atraktivního rodinného kombíku. Startování má na volantu jako v nějakém supersportu. Přitom umí jezdit tiše a ekologicky. Když na to přijde, má mnoho temperamentu, aby se ukázal a dal o sobě slyšet. Redakce magazínu Žena v autě.cz v rychlosti otestovala zbrusu nový hybridní kombík velmi mladé značky CUPRA, povědomý model Leon Sportstourer.
Značka CUPRA, jež se před 2 roky oddělila od značky Seat, stojí předně na sportovnosti a designu. Leon se pod křídly značky CUPRA nyní pyšní vyspělými systémy pohonu, dynamickými podvozkovými systémy a přitažlivým designem. CUPRA Leon, který byl navržen, vyvinut a je vyráběn ve španělském Martorellu, je právě teď uváděn na trh. Naše redakce měla příležitost ho na několika desítkách kilometrů rovnou ostestovat.
Konkrétně se nám dostal pod ruku Leon Sportstourer s plugin hybridním pohonem 1.4 TSI s výkonem 180 kW (245 koní) a automatickou převodovkou DSG.
Fakticky jde o zdařilou kombinaci benzinového motoru TSI 1,4 litru s výkonem 150 k (110 kW) a elektromotoru o výkonu 115 k (85 kW), který je napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 245 k (180 kW) a maximální točivý moment 400 N.m.
CUPRA Leon Sportstourer tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 7 sekund. Na výběr je několik jízdních režimů Drive Profile s progresivním řízením.
Po krátkém stisknutí tlačítka CUPRA jsou v nabídce režimy Comfort, Sport, CUPRA a Individual, zatímco dlouhé stisknutí je přímou zkratkou k režimu CUPRA. V tu chvíli můžete mít rázem z pohodového rodinného kombíku pořádné žihadlo. Leon navíc skvěle sedí v zatáčkách a poskytuje řidičce i díky adaptivnímu podvozku DCC maximální jistotu a stabilitu.
Když ale chcete jezdit ekologicky na elekřinu (emise CO2 35 g/km), máte možnost jízdy s dojezdem až 52 km. To je ideální ve městě. Tiché rozjezdy a tichá jízda po městě na elektřinu přispívá k pohodě a klidu za volantem v městské džungli. Nabití akumulátorů z wallboxu trvá 3,5 hodiny (nebo 6 hodin z domácí zásuvky 230 V).
Na první pohled krasavec!
Příplatková matná barva karoserie s označením Petrol a broušená 19″palcová kola Performance vypadají božsky. Logo je hrdě umístěno na masce chladiče a pod ní velký přední spoiler společně s většími otvory pro přívod vzduchu.
Dynamický dojem umocňují boční prahy a s barvou karoserie kontrastují tmavě chromované detaily. Přední světlomety standardně používají technologii LED pro všechny osvětlovací funkce. Na zádi přitahují pozornost dynamické ukazatele směru a zadní svítilny „coast-to-coast“ v celé šířce vozu.
Emoce za volantem
Jakmile jsem usedla za volant, probudila se ve mě duše závodnice. Až takovou atmosféru umí nový Leon navodit. Přispívají k tomu dokonale anatomicky tvarovaná, sportovní, kožená sedadla; tmavý interiér ale také startování tlačítkem přímo na volantu.
Palubce dominuje velký 10“ displej informačního a zábavního systému s navigací, který jde ovládat také hlasem. Přemístěním ovládacích prvků na dotykový displej se zmenšil počet tlačítek. Palubka je velmi elegantní. Pocit přehlednosti umocňuje v interiéru elektronický volič převodovky DSG.
Objem zavazadlového prostoru verze Sportstourer s hybridním pohonem je 470 litrů.
Mezi nejdůležitější asistenční systémy, jež jsou součástí příplatkového paketu Safe Driving XL, patří předvídavý adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), asistent Travel Assist pro automatizovanou jízdu, asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist) a asistent pro couvání z parkovacího místa (Exit Assist).
Jednou z největších novinek u Leonu je Emergency Assist. Asistent pro stav nouze sleduje, zda se řidič věnuje řízení. Jakmile zaznamená, že se řízení nevěnuje, aktivuje vizuální a zvuková upozornění. Pokud řidič nereaguje, systém krátce přibrzdí. Jestliže ani to nepomůže, vozidlo automaticky zastaví a zapne výstražná světla. Stojící CUPRA Leon přivolá systémem eCall záchranné služby.
Více na webu Cupra