Zdroj: fotobanka automobilky MINI

Rozhovor s Monikou Vondrákovou

26. 3. 2021

Monika Vondráková si před mnoha let vytkla ambiciózní cíl – popularizovat vědu a propojovat nadané vědce a osobnosti byznysu. Úspěšně řídí nadační fond Neuron, IT značku ABRA Software a také chod své rodiny. Redakce magazínu Žena v autě.cz ji na týden nabídla také řízení bezemisního MINI Cooper SE. O důležitosti učitelů ve společnosti, o tom co potřebují české vědkyně, ale i o řízení elektromobilu – právě o tom je náš rozhovor.

Zdroj: fotobanka automobilky MINI

Kdybyste byla ministryně školství, co zásadního byste udělala pro udržení chytrých mozků v Česku?

Zvýšila bych prestiž učitelů, začala tvořit novodobé Komenské. Tak, aby děti, rodiče a společnost k nim měla hluboký respekt a vzhlížela k nim.

Aby chytří a vzdělaní lidé zůstávali v Česku, musí pro to mít motivaci. Cítit, že se věci posouvají správným směrem, že se podporuje věda a rozvíjí moderní technologie. A ve vedení země jsou skuteční leadeři.

Na prvním místě bych tedy udělovala prestižní ceny těm nejlepším učitelům a pomocí moderních technologií šířila jejich know-how. Podporovala špičkové vědce a definovala hodnoty naší země.

Co dělá stát dobře/špatně pro zajištění dlouhodobé prosperity naší země? Jak hodnotíte pozici vědců v české společnosti?

Bohužel vláda je příliš populistická, řídí dle toho, co jí přinese preference. To je zásadní problém. Aby se společnost dobře rozvíjela, je zapotřebí podporovat vědu, výzkum a vzdělanost. Příkladem nám může být Izrael.

V naší zemi se oblast podpory vědy a vědců zanedbávala, proto jsme založili Nadační fond Neuron, který enormně začal zvyšovat prestiž vědců v naší zemi. Když si dnes uděláte průzkum veřejného mínění, jaké profese jsou nejvíce vážené, tak na prvním místě jsou lékaři a mám radost, že na druhou pozici se už dostali vědci. Nyní musíme zapracovat na tom, aby na stejné úrovni byli učitelé.

Co byste uvedla jako optimální příklad propojení špičkového byznysu a vědy?

Jako optimální vidím, když vědec svůj objev přetaví do vynálezu a následně skrze „transferatora“ (špičkového byznys manažera) uvedou vynález k aplikovanému využití.

Finanční podpora nadačního fondu Neuron je udělována jako ocenění odvahy a píle. Který z vědců je podle vás jasným nositelem těchto vlastností?

Jsou to všichni naši laureáti Ceny Neuron, tyto vlastnosti jsou podmínkou k jejich udělení. Mohu připomenout např. prof. Kouteckého, prof. Šamánka nebo prof. Možného. Už mezi námi fyzicky nejsou, ale pro spoustu jejich následovníků zanechali spoustu inspirace. Těší mě, že jsem měla možnost je osobně poznat a jako fond jsme je stihli ocenit.

Jaké máte s Nadačním fondem Neuron další plány? Jak bude podle vás nadace vypadat za deset let? Plánujete například intenzivněji podporovat ženy ve vědě?

V současné době se chceme zaměřit na zviditelňování vynálezů, které v naší zemi vznikají. Pokračovat v podpoře talentovaných dětí, které se chtějí věnovat vědě, propojovat je s našimi laureáty. A nadále rozvíjet Expedice Neuron.

V rámci Neuronu podporujeme špičkové vědce a vědkyně. Pokud mladá vědkyně je opravdu talentovaná a podává špičkové výsledky, získá Cenu Neuron, se kterou je spojena osobní prémie půl milionu korun, které může vědkyně využít na cokoliv, i na hlídání dětí atp.

Zdroj: fotobanka automobilky MINI

Co ženy ve vědě nejvíce potřebují?

Čas a prostor pro bádání. Pokud se vědkyně rozhodne založit rodinu a nemá partnera, který na sebe převezme rodičovské povinnosti v prvních letech života dítěte, tak je to pro ní stresující období, které se podepisuje na výsledcích práce.

Která žena vás v životě nejvíce ovlivnila?

Profesorka Helena Illnerová a chemička Angela Merkelová. S oběma dámami jsem měla možnost v rámci Neuronu spolupracovat a obě byly a jsou mým vzorem.

Jak těžké bylo propojit svět vědců s laickou veřejností? Daří se to? Jak se popularizuje věda, aby byla všem srozumitelná?

Zpočátku to bylo náročnější, protože laická veřejnost vědecká sdělení občas míjela, protože jim nerozuměla. Postupem času i vědci pochopili, že pokud potřebují získat na svojí stranu i veřejnost, musí k ní hovořit více laicky, popularizačně a své bádání popisovat na různých příkladech.

Zdroj: fotobanka automobilky MINI

Vaše kariéra dává tušit, že řízení je jedna z vašich přirozených vlastností. Prozradíte nám, jak jste na tom s řízením auta? .-) Řídíte ráda nebo je pro vás auto nutným dopravním prostředkem?

Řídím ráda a auto ke svému životu velmi potřebuji. Stíhám tak občas i nemožné… Potřebuji svižné a bezpečné auto, které je do ruky a zároveň má i dost velký kufr nejen na nákupy, ale také pro koloběžku, brusle a našeho pejska.

Vaší profesí je budování značek. Která značka aut je vám jen více sympatická a proč?

Ano, ve značkách se trošku vyznám. 🙂 Proto ne náhodou jsem si vybrala značku Range Rover Evoque. Byla to láska na první jízdu. Testovali jsme několik aut, ale když jsem poprvé usedla do Evoqua, tak jsem zjistila, že je to auto přesně pro mě na míru. Je svižné, ladné, velké akorát…

Zdroj: fotobanka automobilky MINI

Patří podle vás řízení auta k obecné gramotnosti? Jak vnímáte ženy-řidičky za volantem?

Za mě určitě. Beru to jako další vstupenku k dospělosti a nezávislosti. Ženy za volantem neřeším, jen když je někdy nějaká až příliš opatrná a hodně pomalá, to ji pak nervózně předjíždím.

Které auto na vás doposud nejvíce zapůsobilo?

Range Rover Evoque. Můj muž má Jaguára a také se mi v něm dobře jezdí. Jsou to oblíbení „angličáci“.

Tento týden jste otestovala elektromobil MINI Cooper SE? Co na něj říkáte?

Oslovilo mě, jak je MINI Cooper SE neuvěřitelně hravý. Taková menší nákupní taška, rychle s ní všude zajedete, zaparkujete. Moc mě bavil. Zpočátku jsem měla pocit, že jezdím na pouti na autodráze, je velmi tiché. Má skvělou akceleraci, krásně vybírá zatáčky. A k tomu super nabíjení. 🙂 Krásně jsem s ním večer po práci zajela do garáže a dala nabít jako mobil a ráno jsem s plnou baterií opět vyrážela.

Zdroj: fotobanka automobilky MINI

Patříte k velmi inspirativním ženám dneška. Kde berete energii? Co je vaším životním „motorem“ a co vás inspiruje?

Energii mi dodává naše Border kolie Lady. Je akční a zároveň plná pozitivní energie. Protože ji musím každé ráno venčit, tak mi zajišťuje pravidelný pohyb. Mým životním mottem je „Never give up“.

Co je tajemství zdravého sebevědomí? Prozraďte nám, jak uspět v práci nebo při řízení rodiny? Co byste poradila ženám, které touží také skloubit v životě sebenaplnění v práci s povinnostmi doma?

V mém případě je to můj muž, který mě podporuje a pomáhá mi se dívat na věci vždy z té lepší stránky. Uspět v práci a při řízení rodiny znamená zvládat hodně věcí najednou a mít vše dobře zorganizované. Vstávám brzy ráno, abych stihla navařit, uklidit, poté vyvenčit psa – potřebuje alespoň 5 km denně, pak mě čeká šatník a v 9 h musím být v práci. Domů se obvykle vracím kolem sedmé večer a věnuji se dětem a domácnosti. Před spaním si plánuji vše na další den a před usínáním shrnout vše hezké, co se mi za celý den přihodilo.

Děkujeme za rozhovor a přejeme šťastné kilometry

Foto: Sabina Kvášová

Monika Vondráková konkrétně otestovala model MINI Cooper SE s výkonem 184 koní. Jedná se o první čistě elektricky poháněný model britské prémiové značky.

Pro tento model specifická lithium-iontová baterie umožňuje dojezd 235 až 270 km. Vysokonapěťová baterie je umístěna hluboko v podlaze vozidla, což zaručuje, že ve srovnání s konvenčním způsobem poháněnými 3dveřovými modely MINI žádným způsobem neomezuje objem kufru. Cena startuje na 886 000 Kč.

Sdílet článek:

Více na webu MINI

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018