![](https://zenavaute.cz/wp-content/uploads/2018/09/Deti_cyklisti_zdroj_foto_TSK.jpg)
Poranění dětí při nehodách
19. 3. 2024
Děti mají v dopravním provozu horší schopnost vyhodnotit rizika a reagovat na ně. Vzhledem k menšímu vzrůstu bývají následky dopravních nehod závažnější. Do velkého ohrožení zdraví se při nárazu při dopravní nehodě dostávají oblasti břicha, hrudníku a hlavy.
Z pohledu statistik Portálu nehod bylo jen loni v Česku vyšetřováno přes 1 500 nehod s účastí dětí do 14 let. Více než polovina z nich byla v roli spolujezdce a 1/4 v roli chodce.
V případě těžkých zranění dětí, které svým neopatrným jednáním zavinili dopravní nehodu, se ze 59 % jednalo o chodce ve 30 % šlo o cyklisty.
![3](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2024/03/3-1024x576.jpg)
Například při stlačení dutiny břišní větším nárazem může dojít k vnitřnímu poranění – především sleziny nebo jater. Těmto typům zranění je potřeba u nehody věnovat velkou a neustálou pozornost. Na první pohled totiž nemusí vypadat závažně, avšak rizikem je vnitřní krvácení či infekční komplikace.
Děti jsou při probíhajícím vývoji a růstu orgánů také velmi citlivé na nedostatek kyslíku, například vlivem nárazu na hrudník s možností protržení pohrudnice a následným vznikem pneumotoraxu.
I zde platí pravidlo neustálého sledování zraněného z titulu možných skrytých zranění, a to i přes skutečnost, že dětský hrudník je poměrně pružný a nemusí tak dojít k poranění žeber nebo hrudního koše.
![2](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2024/03/2-1024x576.jpg)
Nejvíce kritické je však fatální poranění hlavy, na které při nehodě umírá nejvíce dětí ve stáří více než jednoho roku. U novorozenců se stářím do 12 měsíců je to třetí nejčastější příčina úmrtí.
Oproti zbytku těla má dítě těžší a větší hlavu než dospělý, což vede při nárazech a pádech k jejímu častějšímu poranění. Při nárazu hlavy na pevnou překážku tak hrozí vysoká pravděpodobnost poranění lebky, často provázené krvácením do prostorů mezi obaly mozku nebo přímé poranění mozkové tkáně
![4](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2024/03/4-1024x576.jpg)
To je také hlavním důvodem k povinnému vybavení helmou u cyklistů do věku 18 let.
„Mluvíme-li o prevenci, musí být vybavení helmou u dětských cyklistů nebo jejich připoutání bezpečnostními pásy v sedačce uvnitř vozidla pro rodiče naprostou prioritou,“ připomíná první pomoc při zranění dítěte Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.