Nová Škoda Scala je tu!
3. 4. 2019
Škoda vstupuje poprvé do segmentu klasických kompaktů. Reprezentovat ji zde bude zcela nový model Scala. Přestože je nástupcem Rapidu Spaceback, ve skutečnosti s ním nemá nic společného. Blíže má ke Golfu.
Scala působí mnohem dospěleji než Rapid a do designu Škody přichází s novým stylistickým jazykem. Vidět to například na přední masce. Nová Škoda Scala je pro mladoboleslavskou značku skutečně důležitým modelem. Přestože byla prostřednictvím Octavie vždy přítomna v nižší střední třídě, nikdy nenabízela v tomto segmentu typický hatchback. Rapid Spaceback měl přece jen blíže k nižší třídě. Scala je postavena na platformě MQB A0, která je přítomna třeba v modelu Polo nebo v nové Ibize.
Škoda Scala má na délku 4 362, na šířku 1 793 a na výšku 1 471 mm. Takže na délku je Scala o 7 mm delší a o 19 mm vyšší než Golf. V rozvoru náprav ho poráží o 12 mm. Jen v šířce ztrácí zanedbatelných šest. Škoda také maximalizovala rozchod kol. Je největší, jaký platforma umožnila. Po stránce designu startuje nový stylistický jazyk automobilky „Simply Surprising“, který má přinést více emocí. Škoda už totiž nechce být jen rodinnou značkou. Typickými prvky má být nízká kolmá maska, která prodlužuje kapotu, ostře řezaná světla, boční prolis „Tornado line“, krystalické prvky či nápis Škoda v zadní části, který nahradí logo. Velké třetí boční okno ji staví na pomezí hatchbacků a kombi. A když jsme zmínili světla, Scala je první Škodou, která již v sérii nabízí LED světla vpředu i vzadu.
Za příplatek dostanete bi-LED světla, kde mají diody na starost i dálkovou funkci, a dokonce zadní směrové dynamické světla, známé například z Audi. Scala přebírá z Rapidu Spaceback i prodloužené zadní okno, které sahá až po spodní linii zadních dělených světel. To však jen ve vyšší verzi Style. Nápis Škoda je pak umístěn přímo na skle. Pokud vám to nestačí, můžete si připlatit za balík Emotion Packet se střešním panoramatickým oknem, které splývá s předním i zadním sklem, černým zadním spoilerem a přidává i efektní 18palcové disky kol. Jinak jezdí Scala na 16- nebo 18palcových kolech.
Interiér má nabízet prakticky stejný prostor jako současná Octavia. Také designovým zpracováním kabiny přináší Scala nový smět. Zcela nová palubní deska, která se odvolává na tvar přední kapoty, dává na rozdíl od současných modelů přednost volně stojícímu displeji. Navíc s úhlopříčkou až 9,2 palce, což je rekord v třídě. Samozřejmě, ve vyšších stupních vybavení. Scala také počítá s 10,25palcovým virtuálním kokpitem s více druhy zobrazení. Dobrou zprávou je zachování samostatného panelu klimatizace.
A kufr? Tak ten je samostatnou kapitolou. Má totiž rekordních 476 litrů a po sklopení zadních opěradel až 1 410. Opěradla přitom lze sklápět přímo ze zavazadlového prostoru. Pomůže také elektricky výklopné víko či síťový systém. A nechybí ani typické „vychytávky“ Simply Clever včetně vyjímatelného koše, výklopných zadních stolečků, držáků na karty a mince či pověstná škrabka ve věku nádrže. Novinkou je praktické vyhřívání volantu a čelního skla a úplná novinka – integrovaný trychtýř v nádržce ostřikovače, který vám pomůže při doplňování ostřikovací směsi.
Systém infotainmentu vychází z nejnovější modulární stavebnice MIB. To znamená konektivitu se smartphony přes Apple CarPlay a Android Auto, 3D navigaci či pevný disk s kapacitou 64 GB. Díky službám Škoda Connect budou moci majitelé využít svůj smartphone například na vzdálené zamykání nebo odemykání vozidla či aktualizovat software a navigační data. Scala je totiž první Škodou sériově připojenou na internet. Další SIM karta už pak není nutná. V základě však bude LTE podporovat jen funkce tísňového volání. Nechybí ani bezpečnostní asistenti. Například sledování mrtvého úhlu zrcátek, asistent pro změnu jízdního proudu, monitorující boční prostory až do vzdálenosti 70 metrů, udržování v jízdním proudu, autonomní brzdy, adaptivní tempomat či automatické zabrzdění při couvání, pokud hrozí kolize.
Pod kapotou se na úvod představí tři benzinové a jeden naftový motor. Nabídka startuje tříválci 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5stupňovým manuálem, silnější se 6stupňovou manuální nebo 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou 7-DSG. Vrcholem benzínové nabídky je čtyřválec 1,5 TSI (110 kW) s oběma druhy převodovek. Kombinovat je možná i s naftovým 4válcem 1,6 TDI (85 kW, 250 Nm). Později se objeví verze 1,0 G-Tec (66 kW) spalující stlačený zemní plyn.
Základní cenovka je 394 900 Kč, ale prodávanější budou určitě verze s cenou blížící se půl milionu korun. První jízdní dojmy přineseme již brzy…
Více na webu Škoda Auto