NOVÁ ŠKODA OCTAVIA COMBI 2020: první dojmy
29. 3. 2020
ŠKODA OCTAVIA 4. generace je prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím. Redakce magazínu Žena vautě.cz ji „na živo“ otestovala v ulicích Prahy a okolí a jedním dechem dodává: „Svým novým designem je mnohem více přitažlivá a nápaditější, technologicky vyspělejší a kvalitních materiálů je radost se dotýkat“.
Funkční, progresivní design splňující nároky početné rodiny
Nová OCTAVIA COMBI zaujme na první pohled svou přepracovanou přídí s novým předním nárazníkem a ostře řezanými světlomety s LED potkávacími, dálkovými světly a světly pro denní svícení, připomínající tvarem hokejky. Za příplatek jsou k dispozici Matrix-LED hlavní světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by docházelo k oslňování ostatních řidičů.
Výrazná je také záď s efektně vyskládanými písmeny na kufru, TOP LED zadními světly s osvětlenými krystalickými prvky, dynamickými směrovými světly a elegantní silueta blížící se tvarům kupé. Testovaný model byl konkrétně v barvě karoserie Race Blue.
Není to ale jen o designu, na velikostech a rozměrech přece záleží
Nová OCTAVIA COMBI je s 4,7 metry o 2 cm delší než předchozí generace. I šířka narostla o 1,5 cm. Objem zavazadlového prostoru narostl u kombíku o 30 litrů, OCTAVIA COMBI tak nabízí 640 litrů objemu. To už uveze pořádný rodinný náklad! (Kufr u verze hatchback nabízí 600 litrů objemu.)
Design interiéru opravdu překvapí
Jestliže mě na první pohled design zaujal a potěšil, pak v interiéru je progres ještě znatelnější! Páni! Modelu OCTAVIA COMBI je radost se dotýkat. Měkčené plasty, textilní materiály a designové chromové prvky v autě včetně nového vzhledu automatu hrají dokonalou píseň. Ódy musím pět i na příplatková ergonomická sedadla, která jsou velmi šetrná k zádům a nabízí i masážní funkci. Dokáži si proto představit velmi dlouhé trasy v tomto autě bez jakýchkoli bolestí zad.
Zcela nový je tvar dvouramenného, chytrého volantu, kterým se dá ovládat až 14 funkcí. Nechybí ani jeho vyhřívání (za příplatek). Volant krásně padne do ruky a řidička se tak může věnovat 100% řízení. K bezpečné jízdě v OCTAVII nově přispívá také barevný head-up displej, který promítá důležité informace jako například aktuální rychlost, navigační instrukce, dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo.
Interiér nové OCTAVIE působí svěže a s maximálním důrazem na nové technologie. Rozhodně nevypadá konzervativně, jak jsme na to u koncernu zvyklí. Přístrojová deska je rozdělená do několika horizontálních úrovní.
Velká dotyková obrazovka s nejvyšší úrovní infotainmentu Columbus lze ovládat pomocí inovativní dotykové lišty pod displejem tzv. „slajdováním“. Infotainment lze částečně ovládat gesty, nebo pomocí ŠKODA digitální asistentky Laura. Součástí standardní výbavy je Virtuální Kokpit s displejem a také dvouzónová klimatizace Climatronic.
Nová OCTAVIA nabízí až 5 USB-C konektorů. Jeden z nich (za příplatek) je umístěn na stropní konzoli nad vnitřním zpětným zrcátkem – ideální pro instalaci například kamery. OCTAVIA nabízí za příplatek také bezdrátové nabíjení pomocí praktického Phone Boxu.
Chromované prvky zdobí středovou konzoli, nové výplně dveří a madla dveří. Nové, měkčené materiály dodávají interiéru na eleganci.
Dalším detailem, který mě v nové OCTAVII bavil, bylo ovládání vnitřního osvětlení a otevírání roletky u panoramatické střechy „slajdováním“. Stačí se prstem pouze přiblížit k ovladači nad vnitřním zpětným zrcátkem a roletka se se sama pohybuje. Toto bezdotykové ovládání mi přijde velmi elegantní.
Ve škodovce nemohou chybět prvky Simply Clever řešení jako například škrabka na námrazu nebo deštník ve dveřích. Nově OCTAVIA ve dveřích ukrývá smetáček na sníh, dvě odkládací kapsy pro mobily nebo tablety na zadní straně opěradel předních sedadel a paket pro spaní, aby si cestující vzadu měli o co položit hlavu během spánku.
Jízdní vlastnosti OCTAVIA COMBI
Čtvrtá generace nového modelu OCTAVIA nabízí nové generace naftových a benzinových (zčásti vybavených mild-hybridní technologií) motorů a také verzi na zemní plyn G-TEC. Poprvé je nabízen plug-in hybridní model OCTAVIA iV, kombinující benzinový motor, elektromotor a převodovku DSG. Naftové motory nové generace Evo vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku. Výkonové spektrum nabídky motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k). Na výběr je tak až z 18 kombinací motorů, převodovek a pohonů!
Konkrétně jsem během jednodenních dynamických jízd otestovala naftový motor 2.0 TDI s výkonem 110 kW. A to s automatickou převodovkou DSG s novým systémem shift-by-wire (za příplatek). Právě díky tomuto ovládacímu modulu s přepínačem, kterým se volí jízdní režimy a dále tlačítko parkovacího módu, vypadá středový tunel velmi prémiově.
Zpočátku se mi testovaný naftový motor zdál hlučnější. To ale může být dáno tím, že má auto najeto jen pár kilometrů. Po průjezdu Prahou, kdy jsem si OCTAVII vyzkoušela obratnost v malých městských uličkách a pak vyrazila na dálnici, jsem už vyšší hlasitost motoru neslyšela. Naopak. Byla to klidná a komfortní jízda… Když je třeba nechybí OCTAVII nechybí dynamika a schoplnost akcelerace. Samozřejmě, chtělo by to ještě vyzkoušet s celou rodinou a sbalenými kufry cestou na dovolenou… Na to ale není teď bohužel ta správní doba. .-(
Adaptivní podvozek DCC s volbou jízdních režimů Driving Mode Select mě dokonale bavil. Nastavit si podle aktuální řidičské nálady chování tlumičů, řízení a převodovky – to myslím bude bavit nejednu řidičku. Režim Comfort si mě získal. Na okresce jsem zkusila i Sport s ostřejším režimem a OCTAVIA COMBI mě v té chvíli překvapila dravostí a přitom velmi dobrou stabilitou.
Co se týče prvků bezpečnosti, je nutné doplnit, že je zde poprvé k dispozici Asistent vyhýbání, Asistent při odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Místní dopravní informace. OCTAVIA za příplatek nabízí také systém Area View, Asistent změny jízdního pruhu a prediktivní adaptivní tempomat, který spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, vylepšeným Asistentem hlídání jízdního pruhu, systémy Traffic Jam Assist a Emergency Assist tvoří komplexní systém Travel Assist. V případě nehody chrání cestující až 9 airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče (součást standardní výbavy) nebo příplatkových zadních bočních airbagů. Zkrátka víc bezpečná OCTAVIA dosud nebyla.
VERDIKT
OCTAVIA 4. generace jednoznačně překvapila a má rozhodně řidičkám a řidičům co nabídnout. Široká paleta motorů. Příkladné jízdní vlastnosti. Pestrá kombinace bezpečnostních asistentů. Úspornost. To vše ve velmi elegantním a přitažlivém balení s kvalitními a nápaditými materiály.
Nová OCTAVIA veze ve svém objemném kufru obrovské množství vylepšení, ať už technologických nebo těch týkajících se progresivního designu. Přestože je podstatná část inovací za příplatek, myslím, že OCTAVIA nemohla oslavit své „šedesátiny“ vkusněji. Přeji ji v této nelehké době mnoho spokojených řidičů, řidiček a rodin, které budou zas brázdit Evropu. Model ŠKODA OCTAVIA startuje (1,5 TSI/110 kW man. 6st.) na ceně 596 900 Kč. Kombík je pak o 40 000 Kč dražší.
Více na webu Škoda Auto