Náš test: Dostupná Dacia Sandero Stepway
1. 10. 2016
Vozy značky Dacia představují zajímavou nabídku dostupných a přitom dobře vybavených vozů, navíc se jejich úroveň každým rokem zlepšuje. Nejinak je tomu u testovaného modelu Sandero Stepway s lehce offroadovým lookem, která je jako první Dacia vybavena automatickou převodovkou Easy-R.
Díváme se
Řada Stepway výrazně designově zkrášluje základní provedení Sandera celou řadou ochranných plastových doplňků karoserie, šikovnými střešními lištami nebo pohlednými 16 palcovými litými koly. Všechny tyto doplňky na první pohled Sanderu velmi prospěly a spolu s metalickým lakem z něj dělají pohledné auto, které dokáže zaujmout. Kromě optických doplňků je Stepway odlišná od základní verze i ryze prakticky. Vůz má větší světlou výšku.
To v praxi znamená nejen, že zvládne s přehledem projet nějakou tu polňačku, ale i to, že se do ní snadněji nastupuje a při parkování se neodře přední nárazník o obrubník. Na těžší terén však Sandero stavěné není. Naproti tomu lze při bližším zkoumání nalézt detaily, na kterých se šetřilo. Kupříkladu celkem jednoduše působí kliky dveří, panty kapoty nemají krytky nebo těsnění kolem dveří působí trochu nedostatečně.
Nasedáme
Interiéru dominují nevýrazné tvrdé plasty, avšak jako celek rozhodně nepůsobí fádním dojmem. Ač jsou linie přístrojové desky přehledné a jednoduché, některé její ovládací prvky jsou trochu netradiční. Je třeba si zvyknout na umístění ovládání stahování předních oken a tempomatu na středovém panelu. Sedačky na první pohled vypadají komfortně, mají však malé boční vedení i nedostatečnou oporu zad. V kombinaci pouze s výškovým nastavením volantu se hůře za ním hledá ideální pozice. Kokpit na druhou stranu potěší svou světlostí a dostatkem místa pro cestující. Kufr má objem 320 litrů, v segmentu malých aut se jedná spíše o nadprůměr. Přístup do něj je snadný, trochu vadit může vyšší nakládací hrana.
Jedeme
Sandero Stepway je s nejsilnějším benzínovým tříválcem 0,9 l TCe s výkonem 90 koní poměrně svižné auto a motor zaslouží pochvalu. Táhne ochotně už od nízkého spektra otáček, jen při volnoběhu je hlučnější. Testovaná Stepway s označením R-link disponuje v kombinaci s tímto turbomotorem „robotizovanou“ převodovkou. V praxi to znamená, že se nejedná o čistokrevný automat, ale o jakýsi mezistupeň mezi ním a manuální převodovkou. Auto je zpřevodováno optimálně, avšak po několika ujetých kilometrech se dostaví pocit, že řazení by mohlo probíhat rychleji a přeřazení mezi jednotlivými stupni je pomalé. Řešením může být přepnutí do manuálního režimu a řazení při uvolnění plynového pedálu.
Jízda se Sanderem je až na horší pozici za volantem příjemná. Auto je naladěno celkově komfortně, překonává ladně nerovnosti a neodskakuje. Měkčí naladění tlumičů může být ale při vyšších rychlostech na škodu a napomáhá naklánění vozu v zatáčkách. Nad dálničními rychlostmi je pak znát o něco menší jistota stopy i hluk linoucí se od zpětných zrcátek. Spotřeba odpovídala kombinovaným 7 litrům benzínu na 100 km.
Hodnotíme
Sandero je jedno z mála vozů, které lze pořídit za méně než 200 tisíc Kč. Základní verze Access s motorem 1.2L a výkonem 70 koní vyjde na 174 000 Kč. Testovaný model v podobě vrcholu nabídky verze Stepway a motorem 0.9 TCe stojí 300 100 Kč, což už je na Dacii poměrně velká suma. V této částce jsou zahrnuta 16 palcová litá kola, robotická 5 stupňová převodovka, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, šest airbagů, centrální zamykání, elektrické přední okna, rádio s ovládáním pod volantem, USB připojení a bluetooth handsfree, dotykový display s navigací a metalízu.
Sandero je pohodlný vůz, nikoliv sportovní hatchback. Za rozumné peníze je to pohledné a kvalitní auto i s ohledem na nízké výrobní náklady. To vše dělá ze Sandera nejprodávanější model Dacie a není se čemu divit.
Více na webu Dacia