Ferrari Roma Spider z pohledu Terezy
28. 6. 2023
Na začátku léta uspořádala italská automobilka Ferrari setkání novinářů, aby jim poprvé oficiálně představila nový model Roma Spider. Mezi evropskými novináři a novinářkami WWCOTY nechyběla Tereza Tobiášová a my jsme v redakci rádi, že s vámi můžeme sdílet její dojmy z tohoto kabrioletu.
Dostat se blízko k Ferrari je vždycky zážitek. Těžko říct, jestli je to jen historií, nebo tím, že si tuhle značku nekupujeme jako první auto do rodiny, ale prostě za odměnu. Ferrari je prostě auto, za kterým se každý otočí, ať je žhavá novinka, nebo pár desítek let starý vůz.
V roce 2019 spatřilo světlo světa Ferrari Roma. Velice specifický sportovní model s pevnou střechou, oslnivou siluetou a pocitem z jízdy přenáší řidiče i kolemjdoucí do 60. let.
Roma Spider po pár letech na tento vůz navazuje. Hlavní rozdíl je ve střeše. Novinka je totiž kabriolet. A po velice dlouhé době, téměř po šedesáti letech, má střechu látkovou.
Pětivrstvá tkanina zajišťuje tepelnou i hlukovou izolaci. Na první pohled zaujme viditelně hrubou strukturou vzniklou novou metodou tkaní.
K dispozici je v pěti barevných provedeních, takže se dokáže k barvě karoserie vytvořit buď kontrast nebo s ním elegantně splynout.
Samotná mechanická konstrukce střechy je navržena tak, aby i ve vysokých rychlostech zabraňovala jejímu nafukování.
Samotný proces zatahování střechy je v jízdě možný až do 60 km/h.
Všichni přítomní novináři, kterým se podařilo na velmi omezenou prezentaci dostat, se těšili, až novinku provětrají na silničkách kolem italského městečka Maranello.
Právě tam je ústředí ikonických červených vozů, kam se sjíždějí turisté z celého světa, aby se podívali na obří továrnu, muzeum a největší koncentraci aut této značky v ulicích. Každou chvilku se kolem vás na ulici prožene model, který testují zaměstnanci i renomovaní jezdci.
Bohužel přesně v době, kdy byla prezentace naplánována, byla celá oblast regionu Emilia Romagna zasažena povodněmi.
Kromě toho, že musela být zrušena Velká cena F1, museli se i novináři spokojit se seznámení s novinkou Ferrari pouze pod střechou a bez možnosti ujet byť jen pár metrů.
Italská novinka Ferrari Roma Spider vyniká podélně vpředu uloženým osmiválcem.
I když nebylo možné jeho jízdní vlastnosti otestovat, můžeme zmínit, že Spider i klasická Roma mají stejné ústrojí, které vůz pohání, tedy pak stejné, či podobné vlastnosti.
Pod kapotou je přeplňovaná V8 s objemem 3,9l pohánějící zadní nápravu. Výkon je 630 koní a točivý moment 760 N.m.
Z nuly na sto kilometrů se dostane za 3,4s, maximálně se s ním pak dá jet také 320 km/h. Přestože pod volantem jsou i pádla na manuální řazení, většinou se o plynulý chod motoru stará osmistupňový automat.
Ani interiér se od Romy neliší. Sportovní vzhled dýchá z každého materiálu a to i přes fakt, že právě tímto modelem se italská automobilka snaží zaujmout nové potenciální řidiče, kteří by Spider mohli používat jako své jediné auto.
Ovládání veškerých funkcí probíhá na volantu, na displejích a na středové konzole, kterou má řidič vysoko u žeber.
Dokonce i spolujezdec má svůj vlastní malý displej, kde se zobrazují navigační údaje, dá se nastavit klimatizace, nebo zábava na palubě.
Změna na sedadle řidiče je lehce patrná u volantu se zapuštěným dotykovým ovládáním, pro zjednodušení manipulace.
Překvapení přichází hlavně v zadní části vozu. Tam jsou totiž další dvě sedačky – samozřejmě, pokud má být vůz praktický na pojížďky do města.
Ve skutečnosti jsou zadní sedadla pojata jako nouzová, neposkytují velké pohodlí, ale obsahují i uchycení isofix pro dětské sedačky.
Zadní sedadla mají ale současně i dvě další důležité funkce. První z nich je bezpečnostní, protože v zadních opěrkách hlavy jsou integrované vystřelovací ochranné oblouky.
Druhou je speciální větrný deflektor ovládaný stiskem tlačítka. Jde vlastně o opěradla zadních sedadel, která se na pokyn vyklopí vzhůru a překryjí dvojici zadních míst. Tím účinně zamezí vzniku turbulencí při jízdě a dodají jízdě více komfortu, a to zejména akustického.
Posledním důležitým praktickým faktem je zavazadlový prostor. Skýtá totiž 255 litrů, což je svou kategorii hodně. Do kufru se vejde celý golfový bag, čímž je jeho praktičnost naplněna. Opěradla zadních sedadel se ale také dají sklopit a tím vznikne možnost například převozu delších předmětů, jako jsou lyže, uvnitř vozu.
Zrovna při povodních se kabriolet na malebných italských silničkách pořádně testovat nedá. Vzhledem k jeho užitečnosti a praktičnosti, kterou je alespoň na pohled vybaven, se ale nemůžeme dočkat, až ho příště otestujeme za plného provozu třeba v Česku.