Deset let tančících budíků ve vozech Lexus
9. 8. 2018
Tančící budíky jsou v automobilovém průmyslu stále novinkou. Prvním autem na světě, který jím byl vybaven, se stal sportovní supervůz Lexus LFA z roku 2009. Po něm přišly další modely: sedan IS a kupé RC ve verzích F Sport. Naposledy se toto řešení objevilo v novém kupé LC a ve verzi F Sport limuzíny LS.
U modelu LFA zaujímá budík centrální pozici na přístrojové desce a v jeho nitru se na barevné matrici z tekutých krystalů objevují údaje o rychlosti a režimu práce převodovky, největší prvek pak představuje otáčkoměr. Po levé straně se nachází informace o množství pohonných hmot a teplotě motoru, vpravo pak o teplotě a tlaku oleje. Vidět tedy je jen minimum nezbytné během rychlé jízdy.
Pro další informace stačí stisknout tlačítko na volantu a elektromotory s tichým vrčením přesunou prostřední budík vpravo a odhalí na obrazovce, která se doposud skrývala pod ním, další menu. Tak se dají spustit třeba stopky měřící čas na okruh. V závislosti na zvoleném stylu jízdy se mění grafika a barvy kulatého otáčkoměru.
U modelu IS F-Sport je prstenec budíku umístěn centrálně. Vlevo se prezentují informace o teplotě chladicí kapaliny a venkovní teplotě, vpravo počet najetých kilometrů a stav pohonných hmot. V režimech Sport a Sport+ najdeme uprostřed kulatého ukazatele digitální údaje tachometru a velký, analog připomínající otáčkoměr. Níže jsou pak informace o režimu práce převodovky a fungování asistentů jízdy.
V případě Lexusu LC vidíme vlevo indikátor průtoku energie hybridního pohonu, zatímco vpravo mají své místo informace o teplotě motoru a stavu palivové nádrže. V benzinové verzi je vlevo umístěna teplota motoru a vpravo stav pohonných hmot. Po přesunutí budíku doprava se zobrazí rozvětvené menu a hlášení o teplotě motoru a pohonných hmotách se přestěhuje dolů. Nahoře pak odečítáme čas a venkovní teplotu.
Nejširší menu a největší ukazatele ze všech má Lexus LS. Motorista má přitom před očima elektricky řízené budíky.
Více na webu Lexus