
Auto na operák: Pro a Proti
3. 9. 2025
Operativní leasing se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších cest, jak si pořídit nové auto bez vysoké počáteční investice . Tzv. „operák“ nabízí flexibilitu, předvídatelné náklady a možnost pravidelné obměny vozu.
„Operativní leasing je pronájem vozidla, při kterém si jedinec nebo firma auto pronajme na určitou dobu, obvykle dva až pět let, a platí za něj předem dohodnutou měsíční splátku,“ vysvětluje Petr Najman, manažer KINTO Česká republika, v pořadu Na rovinu s Toyotou.
„Dopředu se s leasingovou společností domluví roční nájezd kilometrů a zákazník si může vybrat volitelné služby, které chce zahrnout,“ dodává.
Co budete potřebovat k vyřízení?
Z praktického hlediska je třeba doložit doklad totožnosti a potvrdit svou bonitu – tedy schopnost splácet. Fyzická osoba obvykle předkládá potvrzení o příjmu od zaměstnavatele nebo výpisy z bankovního účtu. Firmy musí doložit daňové přiznání nebo účetní závěrku.

Co ovlivňuje měsíční splátku?
Mnozí zájemci se zaměřují jen na úrokovou sazbu, ale ta je pouze jedním z faktorů. „Je dobré koukat na celou měsíční splátku, neřešit jen úrok,“ upozorňuje Najman.
Do výsledné částky se kromě financování a amortizace promítá i servis a další volitelné služby.
Co je vždy součástí a co si můžete připlatit?
Amortizace, financování a pojištění vozu patří mezi základní složky operativního leasingu. K nim lze přidat servis, pneuservis, dálniční známku a další drobnosti.
„Pokud zákazník zvolí variantu se službami, musí využívat autorizovaný servis, a to jak pro běžný servis, tak pro pneuservis,“ doplňuje Najman.
Bez akontace a s minimem starostí
Jednou z velkých výhod operáku je, že na začátku není třeba skládat žádnou akontaci. „Žádná akontace není nutná, v tom je kouzlo operativního leasingu,“ doplňuje Petr Najman.
Operativní leasing tak představuje ideální volbu pro ty, kteří chtějí jezdit novým autem, mít předvídatelné náklady a vyhnout se starostem s prodejem vozu po několika letech.
Operativní leasing se v posledních letech stal populární alternativou ke klasickému vlastnictví vozu. Toyota v rámci své značky KINTO One nabízí tuto službu nejen firmám a podnikatelům, ale i soukromým osobám, které chtějí jezdit v novém autě bez starostí, bez nutnosti vysoké počáteční investice a s jasně danými náklady.
Co potom? odkoupit, vrátit, nebo sjednat nový leasing

Po skončení smlouvy má klient pak několik možností: může si auto odkoupit, vrátit jej bez dalšího závazku, nebo si sjednat nový leasing na další vůz.
Tento systém umožňuje pravidelně obměňovat vozový park a vždy jezdit v aktuálním modelu s moderními technologiemi.
Výhodou je i transparentnost.
Přesně víte, kolik vás auto bude měsíčně stát. Pokud nepřekročíte stanovený počet kilometrů a vrátíte vůz v odpovídajícím stavu běžného opotřebení, nemusí se obávat žádných dalších poplatků.
V praxi to znamená, že například Toyota Corolla na 24 měsíců s ročním nájezdem 10 000 kilometrů může vyjít na přibližně 4 100 korun měsíčně, včetně všech služeb. Při vyšším nájezdu, například 15 000 kilometrů ročně, se cena zvedá na zhruba 5 000 korun.
Riziko nečekaných doplatků je minimální
Nejčastější obavy uživatelů se týkají překročení sjednaného nájezdu kilometrů nebo poškození vozu při vrácení. Toyota však spolupracuje s autorizovanými dealery a využívá férové posouzení běžného opotřebení.
Riziko nečekaných doplatků je tak minimální. Vhodné je nicméně zohlednit svou reálnou roční kilometráž a případně si nastavit rezervu.
Více na webu Toyota