Letošní zima má být podle meteorologů tuhá s mnoha mrazivými dny. Připravte své auto na zimu. Na co vše je třeba dát pozor, radí experti ze sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
foto: freepic
„Nafta s označením HVO má výrazně lepší odolnost vůči mrazu než klasická motorová nafta. Standardně zvládá teploty do minus 20 °C, s přísadou aditiv i nižší, zatímco běžná zimní nafta odolává mrazu do zhruba minus 12 °C.
Pokud totiž jezdíte málo a v nádrži máte natankovanou ještě letní naftu, zamrzne vám už při minus sedmi stupních,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
A co to vlastně HVO je? Takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej je moderní palivo s cetanovým číslem přes 70 (běžná nafta minimálně 51, prémiová 53–60), vyráběné z rostlinných olejů a odpadních produktů potravinářského průmyslu, včetně kuchyňského oleje.
„Díky vysoké chemické čistotě chrání motory a filtry. Oproti běžné naftě má mnohé výhody – lepší zimní starty, hladší chod motoru a nižší spotřebu i emise. Zároveň lépe ‚maže‘, což přispívá k delší životnosti motoru a vstřikování. Nepodléhá degradaci, takže ho lze déle skladovat,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Zdroj: AAA
Bez ohledu na to, jestli máte pod kapotou benzin či naftu, nezapomeňte se v zimě chovat k motoru ohleduplně. Zahřejte ho pomalou jízdou, ne stáním na místě s volnoběhem.
„Motoru to škodí a navíc za ‚zbytečné ponechání motoru stojícího vozidla v chodu’ hrozí pokuta až 2 500 Kč za znečišťování ovzduší,“ doplňuje šéf AAA AUTO.
Podle něj se před začátkem zimní sezony vyplatí zkontrolovat důležitou výbavu – v prvé řadě škrabku na zamrzlá skla, smetáček na sníh, v nouzi oceníte i startovací kabely. Ještě lepší je nabíjecí powerbanka, která dokáže zajistit opakované starty i v silných mrazech.
V servisu nechejte zkontrolovat nemrznoucí kapalinu v chladicím systému, sami doplňte nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů.