Není to bezpečné, ani hospodárné. Zimní pneumatiky přezujte v okamžik, když průměrné denní teploty přesahují 7 ° C. Jinak je jízda s nimi hlučnější, nepohodlná, nehospodárná a hlavně máte delší brzdnou dráhu.
Zimní pneumatiky jsou v Česku za určitých podmínek povinné do konce března. Ideální doba na jejich výměnu pak nastává, když průměrné denní teploty překonají hodnotu 7 ° C.
brzdná dráha: foto Goodyear
Měkčí směs a vysoký počet lamel zimních pneumatik mají totiž v teplejším počasí za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby.
„Co je však nejdůležitější: při vyšších teplotách se zimní pneumatiky přehřívají, což zapříčiňuje znatelné prodloužení brzdné dráhy a negativně tak ovlivňuje bezpečnost jízdy,“ doplňuje Milan Marušák, Marketing Leader CZ/SK společnosti Goodyear Czech.
Přestože se zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají nejen zcela jiné složení směsi, ale i dezén běhounu.
V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena.
Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při letních podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry.
rozdíly v pneu: foto Goodyear
Pokračující výzkum a vývoj nových technologií a postupů přitom rozdíly mezi pneumatikami pro konkrétní určení za specifických povětrnostních a teplotních podmínek různých období roku dále zvětšují.
Hloubka dezénu letních pneu 8 – 1,6 milimetrů
Přezutím na letní pneumatiky ve správnou dobu ovšem doporučení společnosti Goodyear nekončí. Velmi důležitá je před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky.
I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru.
Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody.
Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.
Kde hledat stáří pneumatik
Nepodceňujte životnost pneumatik. Pneumatiky se zachovávají své vlastnosti zpravidla po dobu pěti let, pak ztrácení své kvalitativní vlastnosti.
Informaci o datu výroby pneumatik obsahuje kód DOT, vyražený na jejich bočnici.