Alfa Romeo Tonale Q4 do zásuvky
16. 8. 2023
O velkých ambicích u českých řidiček svědčí jeho umístění v sedmičce nejlepších aut roku v anketě Auto mého srdce 2023. Alfa Romeo Tonale uvádí po benzinové a naftové verzi na český trh také plug-in hybridní variantu. Sdílíme s vámi pár dojmů z prvních kilometrů v tomto elektrifikovaném SUV, který naše redakce nedávno otestovala.
Nejsilnější motor Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 má duši závodnice. Lakonicky řečeno. Nová plug-in hybridní verze je opravdu čiperná. Aby také ne, tato nízkoemisní varianta nabízí u Tonale vůbec nejvyšší výkon – celkem 280 koní.
Z nuly na sto dosáhne Tonale Q4 s pomocí elektromotoru už za bleskurychlé 6,2 vteřiny. Ta akcelerace v Tonale Q4 je opravdu dechberoucí a vytváří úsměv na tváři. Zábavnou jízdu koření také dynamický režim z voleb jízdních režimů d.n.a. (Dynamic – Neutral – Advanced Efficiency).
Pod kapotou se nachází benzinový motor 1.3 MultiAir kombinovaný na zadní nápravě s elektromotorem. Díky tomu se plug-in hybridní motorizace chlubí označením Q4, neboli pohonem všech čtyř kol.
Specialitou lepší výbavy Veloce je aktivní podvozek s elektronickým ovládáním tlumičů Alfa Dual Stage Valve. Díky němu Tonale jede i na české silnici dokonale a jízda je opravdu zážitek.
Za příplatek 38 200 Kč je zde Paket Driver Assistance Plus s autonomním řízením 2. úrovně. Ten obsahuje asistenční systém pro jízdu v koloně a inteligentní adaptivní tempomat. Tonale umí držet auto bezpečně v jízdním pruhu, monitoruje a upozorňuje na slepý úhel i únavu, nechybí 360° kamera a umí parkovat, a to i samočinně.
Nečoudící auto ve městě, výkonné mimo něj
Výhodou plug-in hybridu je jeho univerzální použití. Ve městě jde krásně jezdit na elektřinu (dojezd 60-80 km). Bez emisí CO2. Tiše a čistě.
S touto výhodou je spojeno parkování zdarma na modrých zónách v centru měst.
Plug-in hybridní Alfa vypouští do ovzduší jen 29 g CO2 na kilometr, a tak je osvobozena od dálničních a parkovacích poplatků.
Baterie o kapacitě 15,5 kWh se dá dobít z klasické zástrčky nebo na pomalých dobíječkách během 2,5 hodiny.
Vzhledem k nízkému výkonu (max. 7,2 kW) při dobíjení, a tedy poměrně dlouhé době dobíjení, bude tento plug-in hybrid ideální do centra Prahy a řidiče, kteří mohou ze zásuvky dobíjet doma nebo v práci.
V kombinovaném režimu (elektřina – benzin) je spotřeba cca 1,3 litru benzinu na 100 km. Jet na elektřinu je možné s Tonale Q4 až do rychlosti 130 km/h.
Pokud je dojezd na elektřinu vyčerpán, pohybuje se spotřeba této agilní čtyřkolky na 7 litrech/100km. Na nízkoemisním Tonale se mi líbí také to, že se s ním můžete bez jakýchkoli omezení vydat na dlouhou trasu. Ujet 600 km na jednu nádrž není s Tonale žádný problém.
Povedený design s pěkným zadkem
Je bez debat, že je Tonale přitažlivé auto ze všech stran. Délka 4,5 metru slibuje snadný život ve městě.
Hodnocení mnoha žen-řidiček včetně odborné poroty v anketě Auto mého srdce je toho důkazem.
Z boku zaujme předním převisem a sexy záď poutá pozornost světly s horizontální LED lištou.
Nízkoemisní Tonale zvenku odlišují pouze EL espézetky a malý had se zástrčkou na bočním okně.
Přátelský interiér
Také uvnitř je u plug-in hybridní verze vše podobné jako u variant na konvenční pohon.
Interiér s černým čalouněním a startováním přímo na volantu navozuje dojem sportovního auta. Palubní deska je orientována na řidičky a tlačítka jsou ergonomicky tzv. „po ruce“.
Velkou pochvalu si zaslouží vertikální přihrádka na dobíjení mobilního telefonu.
Digitální přístrojový štít s virtuálními budíky rychlosti a otáček nabízí řadu zobrazení pro snadnou orientaci. Interiéru dominuje velká obrazovka infotainmentu (úhlopříčka 10,25 palce) s velmi srozumitelným ovládáním a pěknou grafikou.
Pouze tlačítko u voliče převodovky poskytuje rychlý vstup k informacím o jízdě, dojezdu na elektřinu.
Baterie je u testovaného plug-in hybridu částečně schovaná pod podlahou kufru, a proto je zde zavazadlový prostor menší.
Zatímco se Tonale na konvenční pohon chlubí kapacitou kufru 500 litrů, plug-in hybrid má objem zavazadlového prostoru 385 litrů. To je samozřejmě méně.
Prostor je ale prakticky řešen, kabely se dají elegantně schovat pod podlážku, a tak se mi v reálných podmínkách nezdál nedostatečný.
Vnitřek kompaktního SUV Tonale nabízí překvapivou prostornost i pro rodinný život. Po sklopení zadních sedadel jde docílit objemu 1430 litrů.
Plug-in hybridní Tonale Q4 jsem řídila zatím pár minut. Během chvíle si mě získalo svou agilitou, schopností přesně projíždět zatáčkou, příjemným řízením a komfortním nastavením podvozku. Šestistupňová automatická převodovka řadí hladce.
Pravda, chlápci možná budou namítat, že je řízení přeposilované a zvuk benzinového motoru v nízkých otáčkách hlučnější. Mě ale nízkoemisní Tonale Q4 sedlo jako šaty na míru.
Zatímco Alfa Romeo Tonale startuje (1.5 TURBO e-Hybrid nebo naftový 1.6 MultiJet – oba s výkonem 130 koní) na ceně 912 000 Kč, plug-in hybridní verze (EDIZIONE SPECIALE 1.3 Turbo PHEV) stojí akčních 1 259 000 Kč.
Více na webu Alfa Romeo