1. test v novém roce: Volkswagen Amarok
4. 1. 2021
Je to síla! Je to jízda! Přejeme vám parádní nový ROK a máme pro vás test nového modelu AmaROK s výkonným šestiválcem. Nenechte se zmást, že jsou obrovské pickupy jen pro muže. Větší než velký Volkswagen Amarok pro vás detailně prozkoumala zkušená, subtilní, motoristická novinářka Tereza Tobiášová. Mrkněte na video a přečtěte si náš test.
Díváme se
Pick-upy jen tak nestárnou. Ačkoliv Amarok 2. generace, jehož podvozek je vyvíjen společně s automobilkou Ford, už je téměř za humny, k nám se na test dostala poslední verze 1. generace a nutno podotknout, že i tento 5místný pick-up vypadá stále velmi dobře.
Mohou za to jednoduché linie a zaměření na účel. Amarok nikdy nebude načančané SUV. Sluší mu nespoutaná příroda, pastviny, lesy nebo blátivý terén, ve kterém se zrovna něco staví. Právě jedině tam lze poznat a ocenit jeho kvality.
Na druhou stranu ho ale stačí ošplouchnout a je rázem i králem ve městě. Upoutat rozhodně umí! Jak Tereza podotýká: „Ve městě s ním jen tak nezaparkujete. Měří 5,25 metru.“ Během týdenního testování pro nás bylo podélné parkování přes dvě parkovací místa standard. 😮
Dominantní příď zaujme mohutnou chromovanou maskou s plaketkou V6, upozorňující na „starý dobrý“ a hlavně výkonný šeštiválec. Protáhlý boční profil zdůrazňují ve druhém stupni výbavy Aventura chromované nástupní trubky, 20“ kola a střecha korby s odnímatelnou nástavbou Road Ranger. Záď s chromovaným nárazníkem působí kompaktně a korba nabízí možnost otevírání částečně přes okno nebo zcela přes výklopné víko nákladového prostoru.
Nasedáme
Za přispění praktických madel u futer dveří elegantně vplouváme dovnitř Amaroku. Amarok si na nic nehraje, je to „užitkáč“. Pracant, který přesto ve výbavě Aventura příjemně překvapí.
První dojem z interiéru? Úžasný výhled z vozu, jednoduchá palubní deska s ústřední dotykovou obrazovkou a kvalitní zpracování. Za volantem si člověk nepřipadá jako v obrovském pickupu. Díky dobrému výhledu, ergonomii ovládání a pohodlným sedačkám ErgoComfort umí Amarok uvnitř v kabině udělat dojem jako v běžném osobáku.
Infotainment nabízí vše, co člověk v autě potřebuje včetně konektivity. Mnoho z funkcí jde jednoduše ovládat přes tlačítka na multifunkčním volantu, což přispívá k opravdu bezpečné jízdě.
Do kufru je třeba po čtyřech
Korba s nástavbou Road Ranger nabízí spoustu místa na převážení čehokoli. Jen bez nástavby Road Ranger Amarok nabízí objem 2520 litrů. Do „kufru“ (tedy jestli se to v případě Amaroku dá vůbec tak nazývat) se můžete dostat nejen přímo, ale také z bočních výklopných prosklených oken. Všechny strany korby se dají otevřít dálkovým ovladačem.
Otevírání se nám i tak zdálo ne úplně ideální. Je třeba trochu cviku a grifu. Po zmačknutí ovladače se okna odjistí a je nutné je pak ručně otevřít dokořán.
Největší oříšek nastává u korby. Pro vyklopení víka je třeba pořádné síly, aby se docílilo ložné plochy. Pikantní situace nastává, když převážíte věc, která nejde dát do korby z bočních oken. To nezbývá než do kufru „zalézt“ po čtyřech dovnitř a věc vyndat. Zvlnitá podlaha není pro kolena zrovna příjemná. Když jede někdo kolem, 100% se podívá, co tam žena v autě na čtyřech na korbě dělá. 🙂
Pokud má obrovský Amarok nějaké limity nebo minusy, pak je to místo pro cestující v druhé řadě sedadel. Sedadla totiž nenabízí dostatečnou oporu a místo v oblasti kolen je v Amaroku skutečně malé. Chybí stěrač zadního okna. Při pohledu vzad není z auta dobře vidět. I kdyby byl Amarok sebečistější, není z něj například při parkování a pohledu vzad vidět.
Parkovací asistent se zpětnou kamerou je v Amaroku skutečně k nezaplacení.
Jedeme
Sílu ukrytou pod kapotou Amaroku představuje třílitrový, naftový, vidlicový šestiválec s výkonem 190 kW (258 koní) a točivým momentem 580 Nm. A jak se s ním jede? Tereza to lakonicky zhodnotila následovně: „Amarok se výborně řídí“.
Neuvěřitelně jemné řízení s posilovačem a hladké řazení automatické 8stupňové převodovky je důvodem, proč se Amarok skutečně snadno řídí. Stejně tak jako se obrovské letadlo dává do pohybu jemným záběrem kniplu, umí Amarok (se středovým diferenciálem a pohonem všech kol 4motion) rozpohybovat svou dvouapůltunovou hmotnost mrknutím oka. Ani motor není téměř slyšet.
Při jízdě po dálnici se Amarok pohybuje s opravdovou grácií a v nízkých otáčkách. Když je třeba předjet všechny auta na dálnici, což pro Amarok s 258 koňmi pod kapotou není žádný problém, umí Amarok velmi rychle zareagovat a doručit potřebnou agilitu. Má pořádný zátah a jízda je velice komfortní!
Co se týče hospodárnosti a ekologie, „žere“ toho Amarok pochopitelně hodně. Uvést umí na přívěsu až 3,5 tuny. Po týdenním testování se spotřeba pohybovala kolem 11 litrů na 100 km. Výrobce udává hodnotu 8,9 km/100 km a emise CO2 232 g/km.
Amarok má své nesporné kvality v podobě zvládání terénu. Testovaný Amarok s pohonem všech kol byl navíc vybaven elektronickou uzávěrkou zadního diferenciálu. V náročnějším terénu se vyplatil režim off-road, u kterého se aktivuje asistent pro jízdu z kopce. Terén Amarok zvládá s velkým přehledem.
Hodnotíme
Větší než velký Amarok je povedený pomocník – do lesa, na farmu, do hor. Jen tak na „parádu“ by ho byla škoda. Dokážeme si představit, že ho ženy budou řídit. Parádní výhled a snadnost řízení totiž patří vedle síly, kterou nabízí a možností, k čemu všemu jde využívat, k jeho nesporným kvalitám. Řídit ho má styl.
Pro příliš jemné osoby ale není. Otevírání korby chce trošku síly a cviku a vyndavání nákladu nepatří k těm nejelegantnějším pohybům, kterými my ženy dokážeme upoutat. 🙂 Akční cena testovaného vozu Amarok V6 Aventura 3,0TDI 4Mot 8AUT je 1 544 916 Kč. A my se těšíme na jeho 2. generaci…
Více na webu Volkswagen