Zdroj: fotobanka automobilky Kia

Zimní pneu k bezpečné jízdě nestačí

27. 11. 2019

„Tak jsem to přezul a sněhu může být, kolik chce!“ Tuto větu běžně pronese celá řada řidičů po prvním listopadu, kdy povinně přezují na zimní pneumatiky. Ty představují nezbytný základ pro jízdu v pravých zimních podmínkách, ale jen kvalitní obutí k bezpečné jízdě nestačí.

Než vyrazíte do zimního nečasu nebo na hory, věnujte pozornost důkladné přípravě vašeho vozidla. V chladných měsících předpokládáme kluzkou vozovku, náledí a sníh. Tyto ztížené podmínky kladou větší důraz na zkušenosti a dovednosti řidičů. Když řídíte plně vybavené SUV nebo crossover, zimní podmínky vás překvapí méně než za volantem menšího rodinného vozu, ale smyk a zablokovaná kola si nevybírají dle typu automobilu.

Přizpůsobení jízdy stavu vozovky se učí již v autoškole a v zimě to platí dvojnásob. Pokud se na kluzký a zasněžený povrch necítíte, raději na zimní cesty nevyjíždějte. A když už musíte vyrazit, mějte na paměti, že i za slunečného počasí může ve stinné zatáčce číhat led. Přizpůsobení rychlosti a předvídání situací jsou klíčové pro bezpečnou jízdu.

KIA
Zdroj: fotobanka automobilky Kia

Ta začíná již pouhým rozjezdem. Na sněhu a ledu dochází k protáčení kol a při zastavení v kopci budete mít velké problémy. Pokud nemáte pohon na všechna 4 kola, bez pomoci to nepůjde. Dalším funkčním trikem je zařazení dvojky, přidání plynu a pomalé pouštění spojky. Když ani to nepomůže, nezbyde vám než couvat z kopce dolů a zkusit to na druhý pokus.

Zvýšenou pozornost věnujte rozestupům mezi vozidly. Mějte vždy na paměti, že na kluzkém povrchu je brzdná dráha automobilu podstatně delší než na suchém asfaltu. Její délku ovlivňuje kvalitní obutí vozidla a přiměřená rychlost. Velké nebezpečí hrozí hlavně při předjíždění jiného vozidla, kdy se auto ocitne mimo vyjeté koleje ve sněhu a hrozí tak nebezpečí smyku. Za špatných podmínek není předjíždění doporučováno žádnému řidiči, ale může se stát, že potřebujete předjet stojící nebo pomalé vozidlo. Pak raději vyšlápněte spojku a předjíždějte bez přidání plynu.

A je tady strašák všech řidičů. Smyk. Dostat ho může každý řidič v každém autě. Při necitlivém zacházení s plynem a brzdou se na kluzkém povrchu zablokují kola úplně stejně u robustního vozu jakým je např. Kia Sportage, tak i u menšího typu Kia Ceed. Ve chvíli, kdy se váš vůz stane neovladatelným, je důležité zachovat chladnou hlavu, uvolnit brzdu, sešlápnout spojku na podlahu a počkat, až ucítíte záběr kol. Poté plynule brzděte motorem a pedálem. Moderní vozy vybavené ABS mají tu výhodu, že nedochází k zablokování kol a při smyku může řidič plně směřovat vůz.

Zdroj: fotobanka automobilky Kia

Abyste se smyku vyvarovali, jezděte plynule. V praxi to znamená, že před zatáčkou dostatečně zpomalíte, zařadíte nízký rychlostní stupeň, a s velkou opatrností zatočíte. Při jízdě na sněhu z kopce brzděte hlavně motorem a brzdovým pedálem pouze jemně přibrzďujte. Alfou a omegou bezpečné jízdy na kluzkém povrchu je citlivé používání brzdy i plynu a přizpůsobení aktuální rychlosti.

 

Sdílet článek:

Více na webu Kia

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018