
Volvo a jeho multiadaptivní pás
6. 6. 2025
Volvo představilo upgrade svého bezpečnostního pásu. Na rozdíl od klasické verze se vyznačuje schopností přizpůsobit se výšce, hmotnosti, tělesným proporcím a jízdní pozici každého cestujícího. Poprvé bude pás instalován do elektrického Volva EX60, které se dostane na trh příští rok.

Hlavní předností tohoto nového bezpečnostního pásu je využití dat z pokročilých palubních senzorů v reálném čase. Díky tomu se dokáže přizpůsobit jak konkrétní dopravní situaci, tak fyzickým proporcím osoby, kterou má chránit.
Jedná se o systém, který dokáže na základě údajů z vnějších i vnitřních senzorů optimalizovat úroveň ochrany posádky.
V případě vážné dopravní nehody se může například u větší osoby nastavit bezpečnostní pás pro vyšší zatížení.
Tím se sníží riziko poranění hlavy, zatímco u menší osoby je přitažení pásu mírnější, aby se minimalizovalo riziko zlomení žeber.
Této schopnosti adaptovat se bylo dosaženo výrazným navýšením počtu tzv. zátěžových profilů, které regulují sílu působící na tělo při nárazu. Navíc je díky softwarovým aktualizacím vzdáleným přístupem možné tento systém postupem doby dále zlepšovat.

„Celosvětově první multiadaptivní bezpečnostní pás je dalším milníkem v oblasti automobilové bezpečnosti a zároveň skvělým příkladem toho, jak využíváme data v reálném čase s cílem pomáhat zachraňovat lidské životy,“ říká Åsa Haglund, ředitelka centra bezpečnosti Volvo Cars Safety Centre.
„Jedná se o zásadní vylepšení moderního tříbodového bezpečnostního pásu, který automobilka Volvo představila v roce 1959 a který podle odhadů zachránil již více než milion životů.“

Moderní bezpečnostní pásy využívají pro regulaci zatížení působícího na tělo při nárazu tři základní profily omezovače zatížení.
Nový multiadaptivní pás pracuje s jedenácti profily a širokou škálou možných nastavení. Díky tomu dokáže optimalizovat svůj výkon s ohledem na konkrétní situaci a osobu ve vozidle.
Na rozdíl od tradičních systémů využívá multiadaptivní bezpečnostní pás nejen data ze senzorů uvnitř vozidla, ale i z vnějších a nárazových čidel.
Proto dokáže v řádu milisekund vyhodnotit specifické charakteristiky dopravní nehody – například směr a rychlost nárazu, polohu těla cestujícího – a sdílí tyto informace s bezpečnostním pásem. Na základě těchto dat zvolí bezpečnostní pás to nejvhodnější nastavení.
Více na webu Volvo