Tipy pro sezónní přezouvání pneumatik a jejich péči
15. 4. 2020
Žádnému výrobci pneumatik se ještě nepodařilo zkonstruovat pneumatiky, které by bez kompromisů nabízely přednosti nejlepších zimních a letních pneumatik v podmínkách všech čtyř ročních období mírného podnebného pásu. Na trhu jsou sice k dispozici tzv. „celoroční pneumatiky“, ty jsou ovšem vždy kompromisem, který je akceptovatelný především v regionech s relativně malými rozdíly mezi teplým a chladným ročním obdobím.
Pro naprostou většinu motoristů v našich klimatických podmínkách je proto výhodnější volbou střídavé používání letních a zimních pneumatik. I přesto jezdí řada motoristů s vidinou finanční úspory na zimních pneumatikách po celý rok. Specialisté na pneumatiky však před tímto krátkozrakým, riskantním rozhodnutím důrazně varují, protože jízda na zimních pneumatikách je za vysokých teplot vysloveně nebezpečná.
Zimní pneumatiky jsou složením své směsi i konstrukcí dezénu optimalizovány pro nízké teploty a povrchy s nízkou adhezí. Za teplejšího počasí se jejich provozní vlastnosti rapidně zhoršují. U letních pneumatik je tomu přesně naopak. Překročí-li průměrné denní teploty hranici 7 °C, mají nad zimními pneumatikami navrch. V každodenním provozu to znamená například citelně lepší ovladatelnost vozu nebo výrazné zkrácení brzdné dráhy, které může v nouzové situaci odvrátit nehodu s nedozírnými následky. Otálet s přezutím na letní pneumatiky se proto nevyplácí.
Přezouvání je vhodnou příležitostí k důkladné kontrole stavu pneumatik, od tlaku přes hloubku dezénu až po přítomnost případných poškození běhounu a bočnic pneumatiky. Z hlediska bezpečnosti se doporučuje vyměnit pneumatiky mnohem dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 mm (u zimních pneumatik je tato hranice dokonce 4 mm a naštěstí je jako limit stanovena legislativou) dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost.
Opotřebené nebo nedostatečně nahuštěné pneumatiky prodlužují délku brzdné dráhy, nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti, zvyšují riziko smyku a akvaplaningu, významně zkracují životnost pneumatik, zvyšují valivý odpor, a tím i spotřebu paliva a emise CO2.
Například Bridgestone doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně – alespoň jednou za měsíc a také před dlouhými cestami nebo při přepravě těžkých nákladů. Tlak se měří u studených pneumatik a jeho správné hodnoty pro konkrétní vozidlo jsou uvedeny v návodu k použití a ve většině případů buď pod krytem víčka palivové nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce.
Pokud stojíte na prahu jarní sezony před výměnou opotřebovaných pneumatik za nové, pak rozhodně nepodceňujte výběr správného letního „obutí“. Cena by při rozhodování o koupi neměla být hlavním kritériem. Nezávislé testy pneumatik ukazují, že mezi jednotlivými typy pneumatik mohou být značné rozdíly z hlediska provozních vlastností, bezpečnosti, životnosti a celkových nákladů.