Zdroj: archiv webu

Tipy, na co si dát pozor při tankování u nás i v zahraničí

24. 7. 2018

Tankování paliva je běžná rutinní záležitost. Přesto je třeba se mít v některých situacích na pozoru. Dlouhodobé tankování paliva pochybné kvality by se mohlo podepsat na kondici vašeho vozu. 

Kterým čerpacím stanicím je dobré se vyhnout?

Dlouhodobě je kvalita paliv v Česku velmi dobrá. Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi je na tom Česko s kvalitou lépe. Přesto je tu však riziko v podobě čerpacích stanic či provozních nádrží v areálech různých podniků. Kvalita paliv u těchto stanic i jejich zdroje může být pochybná, protože péče během přepravy, skladování i dalších manipulací nemusí odpovídat potřebným odborným standardům.

K požáru na benzínce může dojít snadno

Nebezpečným rizikem při tankování je statická elektřina. I když jsou tankovací pistole vybaveny sekundární rekuperací par, riziko zapálení benzínových par stále existuje. Zvláště pokud je tankovací pistole v hrdle nádrže nedostatečně zasunuta. V takovém případě se ale navíc může stát, že nádrž přeteče. Vyvarujte se proto tankování až po okraj. Přeplněná nádrž navíc může kvůli tepelné roztažnosti paliva prasknout. Při vystupování se dotkněte nejprve kovové části vozu a pak stoupněte na zem. Během tankování se do vozu nevracejte.

Foto: archiv webu

Nové značení: Čtverec je nafta, kruh je benzín

Paliva pro benzínové motory reprezentuje kruh s písmenem „E“, paliva pro dieselové motory čtverec s písmenem „B“ a plynná paliva kosočtverec s označením plynu (například CNG nebo LPG). U kapalných paliv je kromě písmene navíc i číslovka vyjadřující procentuální podíl biosložky, aktuálně tedy E5 u Naturalu 95 a B7 u nafty. Norma nicméně nezakazuje stávající komerční názvy, takže se rozhodně budeme nadále setkávat s označením Natural, FuelSave Diesel a podobně. Nové symboly se ovšem objeví též pod víčky nových automobilů, a tak bude mít řidič hned jasno, po které tankovací pistoli sáhnout.

Ceny se liší podle lokality, ale i fáze dne

Ceny pohonných hmot se mění velmi dynamicky. Významný vliv na cenu benzínu a nafty má kromě značky sítě čerpacích stanic též lokalita. U D1 například stojí benzín i nafta aktuálně skoro 36 korun za litr, zatímco průměrná cena je v Česku u benzínu něco přes 33 korun a u nafty asi o 60 haléřů méně. Ceny se na jedné pumpě mění též v závislosti na fázi dne. Například u západních sousedů jsou nejvyšší ceny při ranní špičce, kdy lidé cestují do zaměstnání.

Dvě ceny za jedno palivo

V případě rozdílných cen na totemu čerpací stanice a přímo na tankovacím stojanu by měla být směrodatná ta cena, kterou uvádí stojan. I když se někdy objevují varování před tímto nešvarem, podle sdělení ČOI se takové případy nestávají. Podle ÚAMK však čerpací stanice někdy volí jinou „taktiku“. „V některých jižních zemích nemají čerpací stanice na poutačích a totemech žádnou cenu. Motorista tedy dostane tuto informaci až ve chvíli, kdy sejme pistoli ze stojanu, a to už jen málokdo odjede k jiné čerpací stanici.

Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018