Test: Nezdolná Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D
6. 8. 2018
Současná generace Toyota Land Cruiser 150 s označením J15 se zrodila v roce 2013 a je drobnějším vydáním ikonické řady 200, která je po desetiletí nespornou světovou legendou. Sám původ tohoto robustního, doslova „terénního“ konceptu vozů s pevným rámem ovšem sahá až do padesátých let minulého století, kdy se poptávka po takovém typu vozidel zrodila v rámci válečných událostí.
Díváme se
Dnešní podoba Toyoty Land Cruiser 150 má s válečnými prototypy společné jen jméno zakladatele značky. Je to vůz, jehož současnou ambicí je hrát prim v kategorii vyšší střední třídy, a to nejen po technické, ale i vzhledové stránce, která dnes hraje přinejmenším stejnou roli. „Malý“ Land Cruiser 150 přebírá ve svém výrazném současném faceliftu osvědčené kompaktní řešení přední části od svého staršího sourozence, pro které je charakteristický pevný obdélníkový tvar předních světel, nezaměnitelná mřížka a energické pojetí prolisů v karosérii. Na zádi je nejzajímavější pojetí diodových zadních lamp, zatímco z bočního pohledu dominují nová 18 a 17palcová kola. Vzhled testovaného vozu dotváří jeden z prémiových odstínů laků Avant-Garde Bronze, který podtrhuje luxusní vzhled tohoto offroadu.
Nasedáme
Současné off-roady a SUV počítají samozřejmě nejen s pohybem v terénu, ale také, a možná především, v mnohem komfortnějším městském prostředí. Toyota Land Cruiser 150 nemůže tento důležitý prvek konkurenceschopnosti ignorovat. Její nejnovější verze přináší vedle očekávaného pohodlí a dostatečného prostoru pro hlavy a nohy na předních i zadních sedadlech, řadu novinek a změn. Mezi hlavní patří nový typ volantu, přepracovaná palubní deska a nové multimediální rozhraní Toyota Touch2 s navigací a konektivitou. Potěší kožená řadicí páka, přední ventilované a zadní vyhřívané sedačky nebo panel klimatizace. Za příplatek můžete dostat i balíček bezpečnostních prvků.
Celkově lze říct, že komfort vpředu a na zadních sedadlech zůstává stále poněkud rozdílný – to však není jen případ Toyoty. Prostor pro zlepšení tedy je, a to nejen v oblasti zábavy, ale například i v přenášení informací důležitých pro bezpečnost při jízdě terénem, jako je například blížící se stoupání, výmoly, nebo drsnější sjezd. A co objem kufru? Kupodivu při srovnání zjistíme, že není největší (621 l při obsazených zadních sedadlech.) Daň vnitřnímu komfortu? Jelikož nejsem příznivkyní velké bagáže, dovedu se s tím bez problémů smířit.
Jedeme
Podívejme se, jestli tomuhle robocopovi po chvále interiéru i zevnějšku vůbec něco chybí? Kde jinde hledat nějaké ty mouchy než v jízdních vlastnostech, motorech nebo převodovkách? Fanynky Toyoty, nelekejte se. Tohle auto (v mém případě s pohonem 4×4) vyhovuje nejen po stránce luxusu a designu, ale i v tom hlavním, co dělá auto autem. Vyrábí se ve čtyřech motorizacích a vyberete si lépe v dieselu, jehož všechny 4 varianty mají 147 koní. Měla jsem možnost vyzkoušet automatickou převodovku, která je dostupná pouze s verzí 4×4. Přiznám se, že terénu jsem si příliš neužila, avšak kvality systému MTS (Mulit Terrain Systém) pokládají znalci za špičkový.
Karoserie prodloužená na 4 840 mm má zlepšené nájezdové úhly vpředu i vzadu, světlá výška je minimálně 215 mm. Pokud narazíte na vodní tok s hloubkou do 700 mm, Land Cruiser se s ním poradí. Totéž si troufnu říci o jízdních vlastnostech při nebývale dlouhé cestě po pevných vozovkách. Toyota Land Cruiser v tomto případě nabídne jeden z modů: Eco, Comfort, Normal, Sport S a Sport S +, které nastaví spolupráci motoru, převodovky, řízení a trakčního systému. Vůz je díky mnoha technickým vychytávkám během jízdy překvapivě tichý, dobře se ovládá a k hranici maximální stanovené rychlosti 175 km/hod se s ním dostanete víc než snadno. Skvěle manévruje, s ohledem na svou velikost se otočí na 10,6 m. Odpustila bych mu při tom i spotřebu, která přesahovala 12 litrů nafty na 100 kilometrů a byla bohatě saturována pohodlím a celkovou spolehlivostí, jichž se mi během cestovatelského víkendu dostalo.
Hodnotíme
Jsou odborníci, kteří ve srovnání se současnou konkurencí vytýkají Toyotě Lad Cruiser určitou venkovskou robustnost, která nepatří do současné doby. Jsem přesvědčená, že se mýlí. Design vozu zcela vystihuje jeho skutečné vlastnosti, které jiná auta pouze předstírají. Navíc dodávají Land Cruiseru nefalšovaný charakter, pro který si tohle auto prostě musíte oblíbit. V případě, že bych byla vášnivou vyznavačkou outdoorových sportů, cestovatelkou, nebo vlastnila pozemky někde na horách, stala by se Toyota Land Cruiser, auto, které v mnoha podobách a variacích brázdí všechny kontinenty, nepochybně mou první volbou. Základní cena startuje na částce 1 049 900 Kč. Testované provedení se všemi příplatky přijde na 1 1 881 900 Kč.
Více na webu Toyota