Test jedinečné Cupra Formentor
22. 8. 2022
Španělská značka Cupra je stylovou sportovní značkou. Před několika lety se osamostatnila od koncernového SEATu. Žena v autě.cz otestovala horkokrevný model Formentor v nejvyšší verzi VZ. SUV kupé, pojmenované po divokém mysu na ostrově Mallorca, slibuje ve verzi VZ extra nečekané zážitky za volantem.
Díváme se
Cupra Formentor líbivě mixuje styly. Robustní karoserie s vyšším podvozkem vychází z moderních SUV. Kompaktní rozměry a dlouhá kapota pak odkazuje na kategorii hatchback a kupé. To vše dohromady vytváří ucelený design moderního vozu.
Formentor je na první pohled sexy, sebevědomé SUV kupé. Pulsuje v něm horkokrevnost a sportovní esprit. S délkou dosahující téměř 4,5 metru je Cupra Formentor příjemně kompaktní. Rozhodně se s ním nebojíme ani úzkých městských ulic nebo parkovat.
Testovaný vůz k nám dorazil v jednoduché perleťově bílé metalíze Nevada, která umocňuje zajímavý design kol a doplňků značky Cupra.
Při pohledu z boku působí dynamicky a sportovně. Splývavá záď s výraznými světly, nízký profil a dlouhá kapota vytváří z Cupra Formentor stylového společníka na cesty.
Pomyslným bonbónkem designu je využití měděné barvy v ráfcích kol a designových doplňků. Přidáme-li k tomu i přimračené přední světlomety a mohutnou masku s logem Cupra, hned se ocitáme ve světě luxusu a automobilového sportu.
Nasedáme
Uvnitř vládnou kvalitní materiály. Drobné detaily jsou v provedení měděné barvy a hliníku. Celkově je interiér až nad očekávání útulný.
Už od prvního pohledu nás zaujala sportovní sedadla s integrovanou opěrkou. Ta dokáží obejmout téměř každou postavu v ergonomické poloze a umocňují sportovní nádech celého modelu.
Z hlediska ovládání patří Formentor mezi koncernové vozy, od kterých přebírá spoustu řešení. Najdeme zde plně digiální přístrojový panel 12“ multimediální panel, kterým se ovládají téměř všechny funkce a minimum tlačítek.
Prostoru v interiéru je více než dost a to jak pro řidiče a spolujezdce. Na zadních sedadlech není problém cestovat ve třech.
Celý interiér je postaven v minimalistickém duchu. Nikde nic nepřekáží, nepřebývá a veškeré pohledové plochy jsou už na první pohled v prémiové kvalitě.
Samozřejmostí jsou kožené sedačky včetně obšití přístrojové desky. Co dodat, tady se Cupra celkově vytáhla a odlišuje se od běžného automobilového mainstreamu.
Jedeme
Ale pojďme se už trošku projet. Uvidíme, zda zajímavý design a příjemný interiér budou v harmonii s tím, co každé auto musí umět. 🙂
Netradičně je ve Formentoru umístěno tlačítko startování. Přímo na volantu! Jedno ťuknutí a výkonný benzínový dvoulitr ožívá s příjemným zvukem.
Proč takové umístění na volantu nemají i jiná auta, to je až s podivem. Neznám logičtější místo pro startovací čudlík než tady ve Formentoru!
Testovaný model patří ke špičce nabídky a pod kapotou tepe 310 koní (228 kW) s tahem 400 Nm. Motor je spojen s automatickou 7-stupňovou převodovkou DSG, kterou uvnitř auta reprezentuje maličký volič na středovém tunelu.
Jen pro informaci, uvedená motorizace dokáže dosáhnout z 0 na 100 km/h za 4,9 vteřiny. Žádné sliby, máme to vyzkoušené! Cupra Formentor dělá čest svému jménu a sportovnímu ražení.
Na volantu jde navolit různé jízdní režimy, od komfortního přes sportovního až po individuální nebo speciální režim CUPRA. Právě v něm dochází k prudkému nárůstu výkonu a celkovému přeladění do sportovna. Formentor je bez přehánění výkonný sporťák, který vytváří úžasný pocit z jízdy.
Aby toho nebylo málo, výkon se přenáší na všechna čtyři kola 4Drive a elektronická uzávěrka diferenciálu si pohlídá přenos koníků tak, aby nedocházelo k prokluzům kol. Tím se dostáváme k celkové jízdní zkušenosti. Cupra Formentor VZ není jen tak „auto pro slečinky“.
Zátah je drsný, hrubý a dá se říct, že až brutální. Stačí přitlačit plyn trochu víc k podlaze a vůz letí okamžitě dopředu.
Dostatek výkonu nabízí Formentor v každé situaci. Projeli jsme si v nejrůznějších režimech okresní silnice, dálnice a provětrali jsme motor i na německé dálnici směrem na Drážďany. A zážitek to byl perfektní.
V žádné situaci nás auto nenechalo v nejistotě, podvozek a kola se pevně drží povrchu. Precizně vyladěné tlumiče a pružiny spolu s automatickou regulací podvozku DCC poskytují jistotu na rozbité i hladké silnici.
Díky platformě MQB, nízkému těžišti a kolům umístěným hodně do rohů karoserie můžeme říci, že je jen málo vozů podobné kategorie, které by mohly jízdními vlastnosti Formentoru konkurovat. Prostě zábava na kolech!
Hodnotíme
Cupra Formentor předčil naše očekávání. Přijemné osvěžení v kategorii SUV v podobě nového Formentoru je výborný počin. Řidičky si mohou vychutnávat jedinečnou symbiózu elegantního vzhledu, sportovních jízdních vlastností, výkonu a nebývale příjemného prostoru.
Perfektní podvozek pak bude pečovat o každou řidičku. Auto jako celek poskytuje pocit bezpečí a přitom nadstandardního výkonu.
Perfektní univerzálnost celého pojetí vozu podtrhuje praktičnost, prostornost a zároveň radost z řízení. Cupra Formentor VZ je optimální, rychlé auto pro každý den.
Kombinovaná spotřeba se během týdenního testování pohybovala kolem 8 – 9 litrů benzínu na 100 kilometrů. To je s ohledem na charakter vozu a zábavu, kterou jsme si s ním užili, hodnota víc než přijatelná.
Více na webu Cupra