TEST: se ŠKODA ENYAQ IV za hranice všedních dnů
27. 5. 2021
Ženy bývají náročné. A proto naše redakce podrobila elektromobil ŠKODA ENYAQ IV jen pár dní po oficiálním uvedení na trh náročnému testování. Kam až redakce magazínu Žena v autě.cz s tímto bezemisním vozem dojela? Co na ENYAQ IV my ženy říkáme, to se dozvíte právě v našem testu!
Díváme se
Kosmický vzhled elektromobilu ENYAQ IV v polární metalíze zaujme na první pohled. Ale i na druhý, i třetí,… Mladoboleslavské automobilce se ENYAQ IV povedl. Svým vzhledem provokativně vyzývá ostatní značky, které se vrhly do víru elektromobility. Vlastně je v mnoha ohledech překonává.
ŠKODA ENYAQ IV během týdenního testování vzbudila tolik zájmu žen, až mě to překvapilo. Škodovce se podařilo v tomto modelu, postaveném na nové platformě určené speciálně pro elektromobily, redefinovat vzhled a pojetí prostoru. Ať už u chodníku nebo dálnici, v Česku nebo v zahraničí. ENYAQ IV má WOW efekt a je středem zájmu. To se mi líbí.
Přídi dominují u výrazné přední masky vertikální lamely (na podzim bude v nabídce i krystalická čelní maska Crystal Face s 131 LED diodami). Z boku ENYAQ až ohromí svou velikostí a celkový look doplňuje perfektní obutí v podobě velkých 21“palcových kol. Ani z pohledu zezadu neztrácí ENYAQ nic ze svého šarmu ultramoderního auta. Záď s praktickou, nízkou nakládací hranou je charakterizována ostrými křivkami světlometů a velkým nápisem ŠKODA. Bravo!
Nasedáme
Interiér je inspirovaný moderním stylem bydlení. Uvnitř v kabině dominují kvalitní, vkusně sladěné materiály z přírodních, trvale udržitelných a recyklovaných zdrojů a také velká centrální obrazovka s 13″ úhlopříčkou. Infotainment jde také ovládat velmi snadno hlasem, a to díky virtuální asistentce Lauře. Vedle chytrého nastavení ventilace nebo ambientního osvětlení nechybí ani možnost cirkulace čistého vzduchu Air care. V dnešní době prvek k pohledání…
Za volantem je pak menší 5,3“palcový displej, který v kombinaci s příplatkovým head-up displejem s rozšířenou realitou zaručuje pocit bezpečí a kontroly během jízdy. Nedochází tak k odklonu pozornosti od řízení.
Vzadu je extra mnoho místa. ENYAQ je velký, rodinný elektromobil. Příležitost nové koncepce u ŠKODA ENYAQ iV je využita na maximum. Díky nové koncernové platformě pro elektromobily MEB, kdy jsou baterie optimálně ukryty v podlaze, je pojetí prostoru až překvapivé. Po usednutí za volant, do druhé řady sedadel nebo při pohledu do kufru je zřejmé, že se díky nové platformě MEB podařilo docílit ultimátní vzdušnosti interiéru.
Kufr s praktickou mezipodlahou má v základním uspořádání objem 585 litrů. Nechybí promyšlené odkládací prostory: Jumbo Box o objemu 6,2 litrů pod středovou loketní opěrkou a další úložný prostor o objemu 11,4 litrů pod středovou konzolí ve tvaru mostu.
Jedeme
Zaklapnout dveře, dotknout se voliče automatické převodovky, šlápnout na pedál a VZZZZZ… Jede se. Naše redakce konkrétně otestovala ENYAQ iV 80 s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm (s baterií 82 kWh).
Po usednutí za volant je ENYAQ automaticky připraven k jízdě (aniž by se muselo startovat tlačítkem). Tichý chod a zároveň bryskní akcelerace je jedním z momentů, proč jsem ENYAQu doslova propadla. ŠKODA ENYAQ iV má díky nové koncernové platformě pro elektromobily nižší těžiště, dokonale drží v zatáčkách a má optimální jízdní vlastnosti. Vyspělost adaptivního podvozku je na špičkové úrovni.
Řízení je jemné, pro nás ženy snadné a zároveň svižné. Jízda v něm opravdu baví.
ENYAQ netrpí žádnými neduhami prvních elektromobilů. Je vyspělým bezemisním vozem, který je radost řídit. ENYAQ iV je první čistě elektrické SUV značky ŠKODA, které slibuje dostatečný dojezd. Výrobce udává dojezd 520 km v režimu WLTP, v reálných podmínkách dosahoval dojezd kolem 420 kilometrů.
Z Prahy jsem vyrazila s hodinovou dobíjecí přestávkou v Českých Budějovicích na jednu „nádrž“ až do rakouských Alp, do Salzburgu. Kombinovaná spotřeba se během jízdy na trase Praha-Budějovice-Salzburg-Prachatice-Praha pohybovala kolem 18 kWh/100 km. V Salzburgu jsem pak v pohodě ENYAQ zapojila do rychlonabíječky (50 kW). Během dvě a půl hodinky, kdy jsem objevovala krásy Salzburgu a vychutnávala řízek lepší než u Fűglmullera, se ENYAQ bez komplikací dobil. Při zpáteční cestě jsem pro jistotu přibrzdila v Prachaticích. Během krátké procházky po náměstí, ENYAQ IV dobil dalších 100 km a já v pohodě docestovala do Prahy.
Jízdu takovým elektromobilem jako je ENYAQ IV mohu vřele doporučit. Člověk si užívá charakter elektromotoru, jede rozvážně a podle předpisů. Čistá mobilita tak má své vedlejší efekty než jen to, že nevypouští do ovzduší žádné emise… Patří k nim klid v duši, užívání si cesty a … pravidelné přestávky. 🙂
Hodnotíme
Ženy chtějí pro své děti to nejlepší. A taky čistý vzduch. To je jeden z argumentů, proč právě ženy mohou být průkopnice čisté mobility. ŠKODA ENYAQ má rozhodně vlastnosti, které my ženy oceníme. Je to ZENové auto. Tichý chod zaručuje maximální soustředění a zároveň klid na palubě. Paleta bezpečnostních asistentů vzbuzuje pocit sebevědomí. Škodovce se podařilo koncepcí tohoto elektromobilu a úrovní designu urazit pořádný kus cesty.
Řada je nyní v Česku jen na nás. Podpora myšlenky čisté mobility a její pozitivní vnímání, cenové zvýhodnění a znásobení nabíjecí infrastruktury je úkolem, k němuž se prostě musí velmi rychle přistoupit! NENÍ cesty zpět! Jen dopředu, právě s takovými auty jako je ENYAQ.
ŠKODA ENYAQ iV 60 132 kW startuje na 1 072 900 Kč. Cena testovaného modelu 80 180 kW je 1 202 900 Kč.
Více na webu Škoda Auto