Zdroj: fotobanka automobilky Dacia

Test Dacia Duster 1.3 TCe: Nepolevuje v tempu

18. 4. 2020

Dacia Duster patří mezi stálice na trhu s SUV vozy a mezi zákazníky se těší stále velké oblibě. První generace se představila již před 11 lety a pro rumunského výrobce znamenala velký úspěch. Recept, jak ho dosáhnout, byl vcelku jednoduchý. Za přiměřenou cenu nabízel robustní SUV s nadčasovým designem a dobrými terénními vlastnostmi. To se v průběhu času nezměnilo. Model Dacia Duster jsme otestovali s novinkou v podobě moderního zážehového motoru 1.3 TCe a v nejvyšší výbavě Prestige.

IMG_20200119_114709
Foto: Sabina Kvášová

Díváme se

Vzhled Dacie Duster se bez debat stal ikonickým. Druhá generace, která přišla na trh v roce 2017, znamenala pro model Duster kosmeticky omlazenou karoserii v rámci soudobých požadavků na design. Robustní postoj, široké blatníky a výrazné funkční oplastování podvozku jasně určují terénní ambice tohoto SUV. Výrazná přední maska disponuje chromovaným výpletem ve tvaru čtyřúhelníků, boční – stoupající linii zase ozvláštňují masivní střešní ližiny. Zadní část je neméně zajímavá. Oko pozorovatele upoutá výrazná ochrana nárazníku a křížové koncové svítilny po vzoru Jeepu Renegade. Dacia Duster ve výbavě Prestige disponovala navíc zlatou metalízou a 17palcovými disky kol, které vozu dodávají sebevědomější a hodnotnější vzhled.

Foto: Sabina Kvášová

Nasedáme

Od druhé generace vozu už neplatí, že po usednutí do Dusteru se vracíte zpátky v čase. Ano, oproti konkurenčním SUV vyhlíží kokpit spíše spartánsky a dominují mu především plasty (i to však nemusí být na škodu, pokud je Duster využíván jako pracovní nástroj). Po technické stránce je však mnohem dále a nemusíte se bát přílišných kompromisů. Z výbavy má vše, co k životu za volantem SUV potřebujete.

Nechybí automatická klimatizace ovládaná skrze masivní ovladače s displeji, vyhřívaná sedadla, multifukční volant, parkovací senzory se čtyřmi kamerami, sledování mrtvého úhlu, tempomat, bezklíčové otevírání a startování nebo 8palcový displej palubního infotainmentu s navigací.

Ten má na svědomí firma LG a jeho systém dokonce podporuje nejnovější Android a Apple protokol pro připojení chytrého telefonu. Samozřejmostí je také zobrazení základních informací o voze nebo médiích. Nechybí ani offroadové informace jako náklon vozidla nebo stoupání v reálném čase. Jízdní data jsou zobrazována sdruženým panelem mezi dvěma analogovými budíky v kapličce před řidičem. Posádka Dusteru rozhodně nebude trpět nedostatkem prostoru, takže ani delší cesta ve čtyřech nebude žádný problém. Kufr dovoluje naložit zavazadla o objemu 478 litrů, respektive 1623 litrů po sklopení zadních sedadel.

IMG_20200119_114651
Foto: Sabina Kvášová

Jedeme

Pod kapotou testovaného Dusteru se nacházela novinka v podobně čtyřválcového benzinového přeplňovaného motoru 1.3 TCe s výkonem 96 kW. Motor, vyvinutý společně s firmou Daimler, lze najít napříč značkami Renault nebo Nissan. Motor testovaného Dusteru byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol (v nabídce je také varianta s předním náhonem).

Motor má celkem slušný zátah. Zrychlení z 0-100 km/h sice trvá 11,4 sekund, ale vůz je pocitově mnohem svižnější a agilnější. Motorizace má kultivovaný projev a je dobře odhlučněna. Podvozek je naladěn velmi pohodlně a také 17placová kola slušně filtrují nerovnosti. Řízení je naproti tomu volné bez výrazné zpětné vazby při rychlejší jízdě, svižnější průjezd zatáčkami pak znamená větší náklony.

Co Duster postrádá na klikaté hladké silnici, dohání v terénu. Nejen díky světlé výšce, ale především zásluhou pohonu všech kol se s ním nemusíte bát pustit do terénu, kde vás, se zarputilostí sobě vlastní, nenechá ve štychu. Kombinovaná spotřeba se pohybovala kolem 7,4 litru na 100 kilometrů.

Foto: Sabina Kvášová

Hodnotíme

Dacia Duster je v kategorii SUV bestsellerem a stále ještě neřekl poslední slovo. Je to vůz, který za rozumné peníze poskytuje velkou hodnotu. Relativně jednoduchá konstrukce a pohon všech kol vítězí tam, kde řidiči nepotřebují SUV „na parádu“, ale na to, k čemu tato kategorie byla původně určena.

V aktuální generaci nabídne sebevědomější vzhled i moderní výbavu. S novým benzinovým motorem zase boduje zásluhou jeho projevu více na klasických silnicích. Dacia Duster startuje na částce 269 900 Kč. Za tuto částku dostanete benzinový tříválec, pohon přední nápravy a základní výbavu. Testovaná specifikace s pohonem 4×4 a nejvyšší výbavou Prestige startuje na částce 439 900 Kč.

Sdílet článek:

Více na webu Dacia

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018