Test Citroën C3 Origin – francouzská limitka
20. 2. 2020
Citroën oslavil v loňském roce 100. výročí od svého založení. Limitovanou edici Origins už jsme měli šanci vyzkoušet s větším modelem Citroën C4 Cactus Origins. Nyní do redakčního testu dorazil menší sourozenec, model C3 Origins. A vypadá neméně zajímavě!
Díváme se
Limitka Origins vychází ze standardního modelu C3, respektive z druhé výbavy Shine. Všechny jubilejní Citroëny (modely C4, C3, C1 a C-Elysée) spojují specifické detaily karoserie, které je bezpečně odlišují od standardních verzí. Jedním z poznávacích znaků je použití zajímavého měděného odstínu, který se vyskytuje na celé řadě prvků exteriéru. Nalezneme ho třeba na obrubě mlhových světel, prvním segmentu plastového dílce Airbump, proužcích na C-sloupku, nebo v podobě pásku na zpětných zrcátkách. Označení limitované edice pokračuje v podobně nálepek na hraně předních dveří a celé to uzavírá kombinace černo-bílé barvy, a to v kontrastu laku karoserie, černé střechy a litých kol. Celé to působí velmi elegantně a hrstka těchto drobností dodává malému hatchbacku punc originality a exkluzivity. Na kompaktní C3 Origins se zásluhou sympatických oblých tvarů stále pěkně dívá.
Nasedáme
Zvolená barevná kombinace pokračuje také v interiéru. Citroënu se daří zaujmout diváka také tam. Bronzová barva se nastěhovala na dekorativní panel palubní desky. Specifické šedé čalounění pohodlných sedadel s netradičním tvarem nebo obšití koberečků nese rovněž bronzovou linku. Sedadla Advanced Comfort jsou celkem rozměrná, příjemně měkká a skvělá především na cestu po městě nebo kratších vzdálenostech. Na delších trasách je ona přílišná poddajnost trochu kontraproduktivní a tělu se nedostává dostatečné opory. Dveře nepostrádají typickou kliku ve tvaru madla.
Palubní desce, vyrobené z tvrdých plastů, vévodí 7palcový displej infotainmentu s navigací Citroën Connect Nav. Skrze displej se bohužel ovládá rovněž klimatizace. Další výčet vybavení veskrze kopíruje výbavu Shine. Dostanete tedy například automatickou klimatizaci, automatické přepínání dálkových světel, zadní parkovací senzory s kamerou (ta by si zasloužila lepší rozlišení), zatmavená zadní skla nebo kožený volant. Kufr nabízí průměrných 300 litrů, resp. 922 litrů objemu.
Jedeme
Citroën C3 je v nabídce jak s benzinovými motory PureTech, tak s naftovým motorem BlueHDi. Benzinové jednotky mají objem 1,2l a výkony 82, 100 a 110 koní. Naftová alternativa pak disponuje 100 nebo 110 koňmi. Testovaný vůz nabízel výkonnostní (městský) základ 82 koní a pětistupňovou manuální převodovku.
Motor plně vyhoví spíše defensivně jezdícím řidičkám. Zásluhou váhy vozu – něco málo přes 1,1 tuny, si v městském provozu poradí celkem obstojně, ale na svižnější jízdu stavěný není. Razantní zrychlování se snaží bránit, hodně také záleží na obsazenosti vozu. Pod větší zátěží dává o sobě znát také zvukovým projevem třech válců. Spotřeba kolem 6,5 litrů benzinu je příjemná, avšak hodně závislá na stylu jízdy jako u většiny maloobjemových tříválcových jednotek.
Řazení je „citroënovsky“ gumové s méně přesnými dráhami. Podvozek od nás však dostává pochvalu. Je typicky měkký a pohodlný, nástrahy města zvládá s lehkostí a příjemně se pohupuje. I přes zjevné měkké nastavení nijak výrazně netrpí stabilita, vozidlo drží v zatáčkách v rámci možností uspokojivě. I hluk je dobře odfiltrován. Citroën C3 také exceluje v manévrovatelnosti. V městských uličkách je hbitý a parkuje s lehkostí sobě vlastní.
Hodnotíme
Citroën C3 Origin nabízí velmi dobře namíchanou konfiguraci modelu C3. Nepostrádá šmrnc a styl. Ze všech možných konfigurací „obyčejného“ C3 vypadá limitovaná edice Origins jednoznačně nejlépe a přidává k tomu notnou dávku líbivosti. Ani v interiéru C3 Origins neudělá ostudu. Komfortní jízdní vlastnosti zůstávají alfou a omegou modelu C3. Doporučovali bychom si snad jen připlatit za výkonnější motorizaci. Origins výborně zastane funkci elegantního městského společníka. Cena testovaného vozu je stanovena na 358 000 Kč.
Více na webu Citroen