Test Citroën Berlingo – člen rodiny
5. 6. 2019
Nová verze Citroënu Berlingo se zabydluje na českých silnicích. Je to nejčerstvější následovník populárního segmentu vyráběného touto značkou od roku 1996, přičemž jiné automobilky začaly na dané téma experimentovat už v 70.letech. (Tehdy na základě součástek Golfu, pickupu a kombíku spatřil světlo světa první předchůdce dnešního VW Caddy.)
Díváme se
Sympaťák Berlingo jako správný příslušník francouzského myšlení jde vědomě proti trendu uniformity neboli stejnosti. Je sice pravda, že se v některých detailech tak podobá Peugeotu Rifter, že se člověk musí ujistit, v kterém autě zrovna sedí, ale o to nejde. Jde tak řečeno o duši, a tu tenhle vůz rozhodně má, a je to duše francouzská, uvolněná, trochu lidově ledabylá, trochu lidově výstřední, což nemusí každému sedět. Zato se vám těžko stane, že byste váhali, jaký charakter Berlingu přisoudíte. Jeho okázale předimenzované Airbumpy nepůsobí ledabyle, ale vyzývavě, asi jako tvář Gerarda Depardieua, který je tak ošklivý, až je krásný. Kratší kapota a předsunuté čelní sklo s dominantní maskou nesoucí logo Citroënu, všechno je drze vyzývavé jako Cyranův nos. A tak se Berlingo nese ve své robustnosti, přičemž není vůbec těžkopádný, jako gaskoňský kadet, hrdý na svou kompaktnost a mrštnost, kterou umí dát v případě potřeby najevo.
Nasedáme
Dvě velikosti karoserie nabízejí M a XL varianty pro 5 nebo 7 osob. Výškou vychází Berlingo vstříc dnes tak populárnímu zájmu o vyšší auta s větším výhledem a z toho plynoucím pocitem větší bezpečnosti. Zajímavé lákadlo představuje interiéru dominující prosklená střecha se sluneční clonou a zvláštní podélnou rampou, kterou výrobce nazývá Modutop, jež nabízí odkládací plochu na drobnosti. Odkládacích ploch je uvnitř vůbec habaděj. Až budete něco hledat, jistě oceníte množství skrýší, které jsou prostě všude. Praktický účel auta dotvrzuje i zavazadelník na 775 litrů (verze M) nebo 1050 litrů objemu u verze XL. O tom, že si Berlingo nehraje na žádné SUV, svědčí dvoje posuvné boční dveře, jakož i zadní s otevíracím oknem. Ludospace v praxi. K dalším přednostem nového Berlinga patří prostor pro nohy, pohodlná sedadla (tři samostatné sedačky pro posádku, možnost přidání dalších dvou sedaček ve třetí řadě.)
Uspořádání řídicího panelu je tradiční, pohodlné a moderní výbavě spolehlivě dominuje nejnovější navigační online 3D systém Citroën Connect Nav spojený s webovými službami, které poskytují informace o dopravní situaci v reálném čase, o umístění a cenách čerpacích stanic a parkovišť. Mobil můžete dobíjet pomocí nabíjecí podložky, která vás zbaví překážejících kabelů.
Jedeme
Dobré odpružení, kvalitní akustická izolace jsou dvěma z mnoha vylepšení nového Berlinga. Kromě nich se může pochlubit 19 podpůrnými prvky řízení, které zajišťují jízdní komfort, a především zvyšují úroveň bezpečnosti (aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, varování před snížením pozornosti řidiče, systém sledování mrtvého úhlu, systém rozpoznání dopravního značení s doporučenou rychlostí, nouzové automatické brzdění, zpětná parkovací kamera se systémem Top Rear Vision). Všechny mají svůj smysl, je dobré si ale připomenout, že si na některé budeme muset zvyknout při prvních jízdách a naučit se je správně využívat.
Náš testovací Citroën Berlingo byl vybaven jedním ze 4 dieselových motorů BlueHDI, které Citroën do Berlinga montuje (1,5 l, 130 koní). Pro vyznavače benzinových motorů jsou v nabídce motory PureTech 1,2 l s manuálem nebo automatickou převodovkou.
Během jízdy mne Berlingo nezklamalo, spíše předčilo očekávání a stal se z něj na několik dnů nejen spolehlivým dopravním prostředkem, ale i komfortním partnerem na cestách. Oceňovala jsem nejen to, že v praxi odpovídal slibům, které ho předcházely. Hlavně ale splňoval mou představu o osobitosti a charakteru, kterou u jiných značek občas k jejich škodě postrádám. Nový Citroën Berlingo naštěstí takovým nedostatkem netrpí.
Hodnotíme
Na přelomu tisíciletí už se začala celá skupina víceúčelových aut profilovat tak výrazně, že dostala vlastní tajemný název – ludospace, mezi jehož hlavní představitele dnes vedle Berlinga také patří Peugeot Rifter, Renault Kangoo, Opel Combo Life nebo Fiat Dobló.
Co se za označením ludospace skrývá, vám napoví třeba i stránky https://www.ludospace.com/
Jednoduše řečeno – název zahrnuje auta pro všechno – v tom nejlepším slova smyslu samozřejmě! Auta pro práci, volný čas, koníčky, sporty a záliby. Auta multifunkční, pohodlná, svým způsobem zajímavá a zábavná, auta s charakterem. Takový je Citroën Berlingo. Cana za testovanou motorizaci s manuální převodovkou a výbavou Shine činí 514 900 Kč.
Kompletní ceník naleznete zde.
Více na webu Citroen