Test Audi A1 Sportback
22. 6. 2019
Audi A1 debutovala už v roce 2010 a umožnila německému výrobci oslovit širší okruh zákazníků. Především nás, ženy. Po devíti letech na trhu je čas na nástup druhé inkarnace. Ta je v jistých ohledech přímo revoluční. Na rozdíl od svého předchůdce je nové Audi A1 sice dostupné pouze v pětidveřové verzi a bez naftového motoru, zato ale s dravým stylem, moderním interiérem a nejnovějšími technologiemi.
Díváme se
Současná automobilová móda prosazuje stále ostřejší tvary. Bez ohledu na to, zda hovoříme o SUV, sedanech nebo městských autech. Agresivní linky, široký a nízko položený gril mřížky chladiče Singleframe, ostře lomená LED světla a jasně viditelné boční vstupy vzduchu dominují přídi. K tomu efektní osmnáctipalcová kola se sedmi paprsky. To vše dotváří sportovní vzhled této novinky. Pod přední hranou kapoty jsou navíc vyříznuty tři úzké štěrbiny jako odkaz na ikonu rallye model Sport quattro.
Ačkoli je A1 nejmenší model Audi, v žádném případě se nejedná o malé auto stvořené výhradně pro město. Nová generace je větší než předchozí A1 a její délka přesahuje 4 metry. Krátké převisy a množství stylistické chuti vytváří modelu A1 Sportback kompaktní a sportovní siluetu. Audi A1 Sportback je rozhodně stylové.
Nasedáme
První věc, která je nejvíce patrná po nasednutí je středová konzole nasměrovaná a orientovaná na řidičku. Palec nahoru! Ergonomie ovládacích prvků je tím pádem mnohem nejpříjemnější a intuitivnější. Dotyková 12palcová obrazovka infotainmentu, klasická tlačítka a ovládací prvky klimatizace jsou otočeny doleva pod úhlem 13 stupňů. Informace o jízdě pak zobrazuje Audi virtual cockpit prostřednictvím 10,25palcového displeje. Tato koncepce informačních panelů vychází přímo z modelů vyšší třídy. V kontrastu moderními obrazovkami působí však některé detaily a materiály vyloženě lacině. Jedná se především o výplně dveří nebo tvrdé plasty na palubní desce.
Nové Audi A1 Sportback je oproti minulé generaci prostornějším a nabízí vyšší cestovní komfort. Prostor pro zavazadla se rozrostl na 335 litrů (+65 l), po sklopení zadních sedadel se plocha zvětší až na 1090 litrů.
Jedeme
Nabídka motorů pro nové Audi A1 Sportback je bohatá. V nabídce jsou čtyři přeplňované jednotky TFSI 1,0 l s výkony 95 koní (25 TFSI) a 116 koní (30 TFSI), motor 1,5l se 150 koňmi (35 TFSI) a 2,0 l s 200 koňmi (40 TFSI). První dvě jsou tříválcové a další dvě jsou čtyřválcové. Pro všechny pohonné jednotky nabízí Audi manuální převodovku nebo dvouspojkový 7stupňový automat S tronic. Výjimkou je motor 40 TFSI, se kterým je standardně vybavena šestistupňová automatická převodovka S tronic.
Pod kapotou testovaného modelu pracoval výkonnější litrový motor se 7st. automatem, pohonem přední nápravy a výkonem 116 koní. Motor nemá s vozem vážícím mírně přes 1 tunu žádný problém. Sprint na stovky trvá 9,4 sekundy. Malý motor neztrácí svou sílu ani při vyšších rychlostech, o čemž svědčí maximální rychlost 203 km/h.
Motor je příjemně pružný a skvěle odhlučněný bez nežádoucích vibrací. Pokud by vás nebavilo poslouchat zvuk tříválce, je tu ještě možnost nechat si znít do reproduktorů uměle vytvořený zvuk motoru. Podvozek se dá nastavit za pomocí funkce Audi drive select do jednoho ze čtyř režimů. Testovaná verze měla navíc sportovní podvozek. Spotřeba se dá bez potíží udržet pod 6 litry benzinu na 100 kilometrů.
Hodnotíme
Nové Audi A1 se řadí do prémiového segmentu malých hatchbacků, a tak je k němu potřeba při pohledu do ceníku přistupovat. Elegantní design, krásný, leč trochu rozporuplný interiér, skvělé jízdní vlastnosti i příjemný tříválcový motor se slušnou spotřebou. U prémiovky bychom však považovali navigaci, bezdrátové nabíjení telefonu nebo parkovací kameru za samozřejmost. Astronomická cenovka, blížící se milionu korun však udělá na čele největší vrásku. Pokud uvažujete o dostupnějším financování, zkuste https://www.audinow.cz/
Více na webu Audi