Zdroj: fotobanka automobilky Škoda

Test: 3000 km za volantem ŠKODA OCTAVIA

17. 8. 2020

Jak se řídí ŠKODA OCTAVIA 4. generace na 3000 km dlouhé cestě do Chorvatska a zpět? Obrovský kufr pojme 640 litrů objemu. Spotřeba 4,5 l/100 km je tak nízká, že jsem s OCTAVIÍ dojela na jednu nádrž až do 1000 kilometrů vzdáleného Splitu. Jak OCTAVIA jede, co unikátního řidičkám nabízí a má nějaké vrásky na kráse? Vše v našem testu!

Foto: Sabina Kvášová

Díváme se

Na úvod se přiznám, že se mi vzhled 4,7 metru dlouhé rodinné lodě jménem OCTAVIA COMBI s novou přídí od prvního okamžiku líbí. Stejně tak jako záď s vyskládanými písmeny ŠKODA na pátých dveřích – vypadá OCTAVIA reprezentativně a chic.

Přední ostře řezaná světla připomínají svým tvarem hokejky. Speciálně při jízdě v noci jsem ocenila práci příplatkových Matrix-LED světlometů. Mohla jsem mít neustále rozsvícená dálková světla, a přitom neoslňovala ostatní řidiče.

Také zadní TOP LED světlomety s dynamickými směrovkami jsou bez debat atraktivním detailem nové OCTAVIE.

Foto: Sabina Kvášová

Nasedáme

Interiér je stručně řečeno „velká paráda“! Svým designem si mě OCTAVIA po nasednutí za volant získala. Interiér nové OCTAVIE COMBI působí svěže a s maximálním důrazem na nové technologie. Palubní deska je rozdělená do několika horizontálních úrovní. Chromované prvky zdobí středovou konzoli, nové výplně a madla dveří. To se fakt povedlo!

Foto: Sabina Kvášová

Kvalitní, měkčené plasty a textilní materiály dodávají interiéru na eleganci. Radost se jich dotýkat! Příplatková ergonomická sedadla nabízí i masážní funkci a jsou ideální na velmi dlouhé trasy jako je ta do Chorvatska.

Foto: Sabina Kvášová

Přes nový multifunkční volant jde ovládat až 14 funkcí, a tak se řidička může věnovat 100% řízení. K bezpečné jízdě v OCTAVII COMBI přispívá Virtuální Kokpit palubního počítače a také barevný head-up displej, který promítá důležité informace jako je aktuální rychlost, navigace, dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo.

Velká, dotyková obrazovka s nejvyšší úrovní infotainmentu Columbus lze ovládat pomocí inovativní dotykové lišty pod displejem. K ovládání nemám nejmenších výhrad.

Foto: Sabina Kvášová

Na nové OCTAVII COMBI mě baví její detaily. Stačí se prstem pouze přiblížit k ovladači nad vnitřním zpětným zrcátkem, kde je ovládání vnitřního osvětlení nebo ovládání roletky, tiše otevírající panoramatickou střechu, a vše funguje tak, jak má. Toto bezdotykové ovládání mi přijde velmi elegantní. Velmi praktické je také bezdrátové nabíjení mobilu pomocí Phone Boxu.

Foto: Sabina Kvášová

Když jsme u té praktičnosti… V modelu OCTAVIA COMBI nechybí deštník ve dveřích, odkládací kapsy pro mobily nebo tablety na zadní straně předních sedadel pro děti a paket pro spaní u hlavových opěrek, aby si cestující vzadu měli o co položit hlavu během spánku. O prostornosti OCTAVIA COMBI jsem se už zmínila. OCTAVIA COMBI má kufr o 640 litrech objemu. Díky tomu uveze pořádný rodinný náklad i na 14denní dovolenou…

Foto: Sabina Kvášová

Jedeme

Tento kombík je naprostá pecka! Do Chorvatska jsem konkrétně jela v modelu OCTAVIA COMBI s naftovým motorem 2.0 TDI s výkonem 110 kW.  Během dlouhé cesty si OCTAVIA COMBI řekla o 4,5 litru na 100 kilometrů! Na jeho úspornost a pohodu na palubě nedám dopustit. Tři tisíce kilometrů dlouhá trasa byla i díky automatické převodovce DSG s novým systémem shift-by-wire s elegantním ovladačem, umístěným na středovém tunelu, naprostá pohoda.

Foto: Sabina Kvášová

Adaptivní podvozek DCC s volbou jízdních režimů Driving Mode Select je špičkový. Nastavit si podle aktuální řidičské nálady chování tlumičů, řízení a převodovky – tomu říkám řízení podle svého gusta. Režim Comfort si mě na dálnici získal svým „pohupováním“ jako v bavlnce. Za to podél moře na okresce jsem zkusila i Sport s ostřejším režimem. OCTAVIA COMBI v sobě skrývá překvapivou dravost a přitom velmi dobrou stabilitu.

Když je třeba, nechybí OCTAVII dynamika a schopnost akcelerace. Klidná a komfortní jízda s celou rodinou a sbalenými kufry na dovolenou je v OCTAVII balzámem na duši. Při naší cestě do Chorvatska na konci července jsme nezažili žádné kolony, ani žádné dlouhé fronty na hranicích. Jezdit mimo klasické víkendové turnusy jako například ve čtvrtek se vyplatí… O tom ale více v jiném článku.

Foto: Sabina Kvášová

Jediné, na co jsem si musela v nové OCTAVII zvykat, jsou chytří bezpečnostní asistenti. A že jich tu je! Asistent vyhýbání, asistent při odbočování, varování při vystupování z vozu, systém Area View, asistent změny jízdního pruhu, systémy Traffic Jam Assist a Emergency Assist tvořící komplexní systém Travel Assist nebo parkovací asistent. Díky nim hraničí jízda v nové OCTAVII téměř s autonomním řízením. To auto je pekelně chytré!

Foto: Sabina Kvášová

Má OCTAVIA nějaké vady na kráse? Lze se spolehnout 100% na práci naprogramovaných „robotů“? Ne, to OCTAVIA zaručit nemůže. Úžasně praktický, prediktivní adaptivní tempomat je sice na dlouhé trase maximálním parťákem. Avšak systém čtení dopravních značek občas přečte značku, která je platná pro TIRák, a auto si to vyhodnotí jako sníženou rychlost a zpomalí.

Podobné překvapení OCTAVIA „umí“ udělat ve spolupráci s navigací. Pokud totiž máte zadaný cíl, tempomat dokáže s předstihem vyhodnotit, že se blíží například plánovaný sjezd a začne brzdit. Když ale v tu chvíli nechcete jet podle navigace (i když ji máte zapnutou), je takový zásah do řízení poměrně nepříjemný. Na to je třeba si dávat pozor.

Foto: Sabina Kvášová

Hodnotíme

Že je nová OCTAVIA nejlepší oktávkou, jakou ve škodovce vyrobili, rozhodně není prázdným heslem. Design. Prostornost. Úspornost. Příkladné jízdní vlastnosti. To vše ve velmi elegantním a přitažlivém balení s kvalitními a nápaditými detaily. Pokud hledáte jako prakticky orientovaná řidička (maminka) auto pro svou rodinu, pak je nová OCTAVIA trefou do černého. Pestrá kombinace bezpečnostních asistentů dělá z OCTAVIE maximálně chytrý stroj na 4 kolech, je ale nutné si na jejich chování během jízdy zvyknout.

Model ŠKODA OCTAVIA COMBI startuje (1,0 TSI 81 kW.) na ceně 533 900 Kč. Testovaný model (2,0 TDI 110 kW DSG) v nejvyšší výbavě Style bez příplatků stojí 782 900 Kč.

Jak nejrychleji do Chorvatska?

Praha – Dolní Dvořiště (hranice ČR – Rakousko) Linz – Graz – Šentilj (hranice Rakousko – Slovinsko) Maribor – Macelj (hranice Slovinsko – Chorvatsko) – Záhřeb – Split 1040 km

Foto: Sabina Kvášová

Dálniční poplatky: dálniční známka Rakousko – 9,5 EURO/10 dní, Slovinsko 15 EURO/7 dní, dálnice poplatky – Chorvatsko: Macelj – Záhřeb – 48 KUN, Záhřeb – Split 181 KUN.

Tipy, kam se podívat po cestě: Split – UNESCO Dioklecianův palác, Salona (vstup 40 KUN), Trogir UNESCO katedrála sv. Vavřince a staré město – Šibenik UNESCO katedrála sv. Jakuba a staré město – NP KRKA (vstup 200 KUN, po 16h vstup 150 KUN, parkoviště zdarma) – Zadar – NP Plitvická jezera (vstup 200 KUN, po 16 h vstup 150 KUN, celodenní parkování 100 KUN)

Autem na ostrov Cres: trajekt Brestova – Porožina – 15 KUN/osoba, 96 KUN/auto. Doporučené pláže Lubenice, Mali Bok. Přejezd přes most na ostrov Lošinj s městy Mali a Veli Lošinj.

Jak nejrychleji domů: Brestova – Opatija – Rupa (hranice Chorvatsko – Slovinsko) – Ljublan – Karawanka tunel – (hranice Slovinsko – Rakousko) – Salzburg – Linz – Dolní Dvořiště (hranice Rakousko – ČR) – Praha 790 km

Cena nafty: Chorvatsko – mimo dálnice cca 8,6 KUN/1 litr (diesel), dálnice cca 9,15 KUN/1 litr, Slovinsko mimo dálnice cca 1 Euro/1 litr (diesel), dálnice cca 1,2 Euro /1 litr (diesel).

Sdílet článek:

Více na webu Škoda Auto

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018