Foto Seat Arona: Žena v autě.cz

Rady pro bezpečnou jízdu

10. 12. 2024

Při sněhové vánici, za deště nebo mrazu je třeba na silnicích v zimě dbát zvýšené opatrnosti. Během cestování je nutné radši počítat s dostatečnou časovou rezervou a s možnými dopravními komplikacemi. Seznamte se s radami dopravního experta pro bezpečnou cestu v zimních měsících.

Na sněhu či náledí je třeba vozidlo ovládat citlivě a jezdit s dostatečnou rezervou

IMG_9285
Foto Seat Arona: Žena v autě.cz

Při jízdě po zasněženém či namrzlém povrchu je třeba volit adekvátní techniku ovládání vozidla. Vše je třeba dělat citlivě.

Při rozjezdu raději méně plynu a citlivě s pedálem spojky.

Pokud se kola automobilu při rozjezdu do kopce i přesto protáčejí, můžeme zkusit rozjezd na druhý převodový stupeň.

U vozidel s pohonem předních kol může nastat situace, že se uprostřed stoupání začnou kola beznadějně protáčet a vozidlo zastaví.

Zachránit situaci může pokus otočit vůz a pokusit se zdolat kopec na zpátečku. Velmi často tato taktika pomůže, řidič však musí být velmi opatrný.

Testování modelu Tivoli v italských Dolomitech: foto Žena v autě.cz
Testování modelu Tivoli v italských Dolomitech: foto Žena v autě.cz

Automobil bude i hůře zatáčet. Takže při jízdě do zatáčky je třeba náležitě snížit rychlost jízdy.

Pokud výrazněji stočíte volant do oblouku, můžete dostat smyk.

U tzv. nedotáčivých vozidel se projeví tak, že automobil má snahu vyjíždět předkem mimo vozovku.

V této situaci je nejlepší taktikou vyšlápnout pedál spojky, trochu narovnat kola, přibrzdit a opět zatočit.

Naopak u přetáčivého automobilu bude mít jeho předek snahu se nadměrně stáčet do zatáčky a jeho zadek nás bude chtít „předběhnout“.

Vůz se začíná otáčet kolem své osy a jde do hodin.

Je třeba povolit pedál plynu, vyšlápnout spojku a volant stočit proti směru smýkajícího se zadku. (Pracovat s volantem je třeba citlivě, neboť v opačném případě hrozí, že se zadek přesmýkne do opačného směru a vůz se stane neovladatelným.)

Testování modelu Tivoli v italských Dolomitech: foto Žena v autě.cz
Testování modelu Tivoli v italských Dolomitech: foto Žena v autě.cz

Jakmile se automobil začne srovnávat, vracíme volant zpět do původního natočení. To by mělo být zárukou bezpečného projetí zatáčkou.

„Opatrnost je na místě i při jízdě s kopce. Na kluzkém povrchu se vyplatí udržovat bezpečnou rychlost motorem, brzdu používat uvážlivě a citlivě. Od vpředu jedoucích vozidel zvětšíme odstup,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. 

Jízda po zasněžené dálnici

Jak předjet pomalejší vozidlo v případě, že je mezi jízdními pruhy vrstva sněhu? Určitě je dobré zvážit, zda se lze zhostit uvedeného manévru bezpečně.

skoda-karoq_winter-road-jpg-1920x1281
Zdroj: archiv webu

Do sněhového pásu je dobré najíždět bez plynu a případně i s vyšlápnutou spojkou.

Pamatovat je třeba především na vzdálenost a rychlost vozidel jedoucích v pruhu, do kterého se chystáme přejet.

„A na zimních dálnicích je dobré mít na paměti, že kvalita povrchu levého pruhu bývá nejednou výrazně horší než toho pravého,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Jízda ve vánici

snow-1281636_1280
foto archiv webu

Jízda ve vánici je nejen nepříjemná, ale i nebezpečná. Na silnici se rychle vytváří kluzká vrstva čerstvého sněhu.

Při větší sněhové nadílce (především na silnicích nižších tříd) hrozí, že nebude dostatečně zřetelné, kde je vozovka a kde naopak krajnice či dokonce příkop.

Silné sněžení unavuje zrak řidiče, což je nepříjemné především za tmy, kdy se od nich odráží světlo reflektorů. Navíc klesá dohlednost.

Rozhodně je třeba snížit rychlost jízdy, počítat s tím, že silnice klouže a navíc je špatně rozeznatelný nejen vlastní průběh silnice, ale snadno lze přehlédnout i případné překážky v jízdní dráze.

snow-2932644_1280
Zdroj: archiv webu

Nepříjemné je, že sníh se může usazovat nejen na předních reflektorech, ale také na zadních světlech. Automobil tedy hůře svítí, i řádně osvětlené vozidlo bude snadno přehlédnutelné.

Při delší jízdě ve vánici je dobré dělat častější přestávky. Během nich si odpočine zrak řidiče a současně je dobré odstranit vrstvu sněhu z oken a světel vozidla. V každém případě je třeba se smířit s tím, že se cesta protáhne.

Spěch se může za těchto extrémních povětrnostních podmínek vymstít.   

Jak se připravit na čas strávený v nehybných kolonách způsobených kalamitní situací?

  • Pravidelně sledovat dopravní zpravodajství, pomoci může i tzv. dynamická navigace (např. Waze), která je na rozdíl od tzv. statické navigace schopna přijímat informace o aktuální situaci na silnicích.
  • Při jízdě na větší vzdálenost v době, kdy panuje zimní počasí, je dobré s sebou vozit nějaké nápoje a alespoň něco drobného k zakousnutí, rovněž tak nebude od věci mít s sebou i deku – zvláště když s námi cestují děti či senioři.
  • Určitě je dobré mít v nádrži dostatek paliva. Nevyjíždět nádrž až k rezervě. Při případném dlouhém stání a popojíždění v koloně to nepochybně oceníme.
  • Čas ztracený čekáním v koloně rozhodně nedohánějme riskantní a bezohlednou jízdou. Pokud vidíme, že na smluvené setkání dorazíme se zpožděním, včas druhou stranu informujme.
Sdílet článek:

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018