![](https://zenavaute.cz/wp-content/uploads/2020/07/200703-ŠKODA-POPULAR-K.Čapek-04.JPG.jpg)
Olga Scheinpflugová: řidička Karla Čapka
13. 8. 2020
Je to letos 85 let, kdy se spisovatel Karel Čapek s herečkou Olgou Scheinpflugovou vydali vozem ŠKODA POPULAR na předsvatební cestu do Alp. Zajímavostí je, že Karel Čapek neměl řidičský průkaz a tak během jejich výletů řídila právě Olga. Pro delší cesty však dvojice využívala služeb profesionálních řidičů.
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2020/07/200703-%C5%A0KODA-POPULAR-K.%C4%8Capek-02.jpg)
Jejich prvním vozem byl základní model tehdejší mladoboleslavské nabídky, litrový čtyřválec ŠKODA POPULAR typu 418. Šlo o uzavřený dvoudveřový automobil v hodnotě 19 900 Kč. Čtyřsedadlový POPULAR o výkonu 22 k (16 kW) bez posádky vážil asi 750 kg a dosahoval rychlosti 90 km/h při spotřebě 7,5 l na 100 km.
V pátek 5. července 1935 se Karel Čapek s Olgou Scheinpflugovou vydali vozem ŠKODA POPULAR na dovolenou do Alp a na Slovensko, během níž spisovatel požádal herečku po 15leté známosti o ruku. Po návratu do Prahy je 26. srpna 1935 POPULAR dovezl na svatbu.
V reklamní kampani značky ŠKODA se v roce 1935 uplatnilo dobrozdání populární umělkyně, pózující s vozem POPULAR na vysokohorské silnici: „Dopis Škodovce. Ráda podepisuji, že zasněžené hory v pozadí jsou nekašírovaná skutečnost a naprosto žádné divadelní dekorace. Jsou to pasy Švýcar a Dolomit, jichž výšku 2200 m Popular vyjel bez práskání bičem. Mám na svůj malý vůz hezké vzpomínky jako žena i jako šofér, tak až ho roztrhám, koupím si asi zase něco z Vašich stájí. Srdečně Olga Scheinpflugová.“
![](https://www.zenavaute.cz/wp-content/uploads/2020/07/200703-%C5%A0KODA-POPULAR-K.%C4%8Capek-03.jpg)
Známý prvorepublikový pár následně přesedl do modelu ŠKODA RAPID, který je nyní k vidění v garáži letního sídla Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše. Jednalo se o automobil střední třídy ŠKODA RAPID, opět s dvoudveřovou uzavřenou karoserií. Tímto čtyřmetrovým vozem, dosahujícím díky čtyřválci 1386 cm3 o výkonu 31 k (23 kW) rychlosti až 100 km/h při 9,5litrové spotřebě lihobenzinového paliva, se manželé v létě 1937 znovu vydali do Alp.
Tentokrát je asi 3500 dlouhá trasa dovedla až do Chamonix, na úpatí Mont Blanku. Čapkovy vozy POPULAR a RAPID se do současnosti zřejmě nedochovaly.
Více na webu Škoda Auto