Lucie u dobíječky FOTO:(c)PETR SOLAR

Nejšetrnější způsob dobíjení elektromobilu

16. 8. 2024

Už jen 2 týdny můžete na našem webu soutěžit s automobilkou Peugeot o model 208 na celý týden a minimodely Peugeot. Dáme vám nyní malou nápovědu. Díky ní snadněji odpovíte na otázku, jaké dobíjení je z hlediska životnosti baterie elektromobilu optimální.

Peugeot e-208: foto Žena v autě.cz
Peugeot e-208: foto Žena v autě.cz

V Česku je přes 5000 dobíjecích míst a přes 27 000 nových osobních elektromobilů. To vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy.

Pro zajímavost, s celkem 5 184 veřejnými dobíjecími body je Česko mezi zeměmi EU na 14. místě.

Jaké dobíjení je z hlediska životnosti baterie elektromobilu optimální?

Rady řidičky: foto Lucie Kudrnovská
Rady řidičky: foto Lucie Kudrnovská

AC dobíjení je k baterii elektromobilu nejšetrnější.

Pomalé AC dobíjení sice trvá delší dobu, zároveň však nejvíce „šetří“ baterii v elektromobilu z dlouhodobého hlediska.

AC dobíjecí stanice (22 kW) jsou v ČR nejpočetněji zastoupeny (72 %). Při AC dobíjení se elektromobil dobíjí střídavým proudem. Ten se prostřednictvím palubní nabíječky převádí na proud stejnosměrný.

DC dobíjecí stanice (50-75 kW) jsou v ČR zastoupeny z cca 20 %. Ideální je DC dobíječky využívat na delších cestách, nebo při nedostatku času k dobíjení.

Elektromobil se na této stanici dobije na 80 % cca do třiceti minut (v závislosti na tom, kolika kilowattová ta dobíjecí stanice je). U DC probíhá dobíjení prostřednictvím stejnosměrného proudu, palubní nabíječka nemusí proud převádět, ale rovnou ho ukládá do baterie.

rychlodobíječka PRE: foto Žena v autě.cz
rychlodobíječka PRE: foto Žena v autě.cz

Rychlodobíječky v ČR tvoří necelou desetinu všech veřejných dobíjecích bodů.

Síť tzv. hyperchargerů se v Česku postupně rozrůstá. Podíl vysoce výkonných veřejných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením (150+ kW) dosáhl na konci června 6,6 %.

Tento způsob dobíjení je žádoucí pouze při dlouhých cestách, kdy potřebujete elektromobil rychle dobít a pokračovat v cestě. 

Je prokázáno, že nabíjení na AC konektoru po dobu osmi let prodlouží o 10 % životnost baterie, a to ve srovnání s osmi lety nabíjení na rychlochargeru.

Rada na závěr: plné dobití a vybití není pro baterii elektromobilu vhodné.

Ideální rozmezí šetrné pro baterii je 20 – 80 %. Dobíjení nad 80 % trvá podstatně delší dobu než dobití na již zmíněných 80 %. Před delší cestou je dobití na sto procent v pořádku, ale každodenní dobíjení do plna by se negativně podepsalo na baterii. 

Tak už znáte správnou otázku, jaký typ dobíjení je vůči baterii elektromobilu nejšetrnější? 🙂 Zúčastněte se naší soutěže a vyhrajte krásné ceny.

Sdílet článek:

Více na webu Peugeot

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018