
Nehoda v zahraničí
11. 6. 2025
Vyrážíte na dovolenou autem do zahraničí? Zopakujte si základní kroky pro zachování klidné hlavy v případě dopravní nehody. Odborníci z pojišťovny Slavia radí, jak se vyhnout dalším komplikacím.
Prvním krokem je vždy zajištění bezpečí. Pokud to zdravotní stav dovoluje, je třeba zapnout blinkry, obléct si reflexní vestu, umístit výstražný trojúhelník a postarat se o raněné. Ve všech státech EU, ve Velké Británii i Švýcarsku je možné volat záchranné složky na jednotném čísle 112.
Poté je vhodné co nejdříve kontaktovat asistenční službu své pojišťovny. U Slavia pojišťovny stačí uvést jméno, rodné číslo a poznávací značku vozidla – zkušený operátor už klienta dohledá a provede ho dalším postupem krok za krokem. Ve státech EU bude třeba vyplnit jednotný formulář Záznam o dopravní nehodě.

„Výhodou tohoto formuláře je, že má ve všech jazykových mutacích stejnou strukturu. To znamená, že si porozumíte, i když každý vytáhne svou jazykovou verzi. Doporučujeme ale nic nepodepisovat, pokud si nejste jistí obsahem – do poznámky můžete připojit své vlastní vyjádření v češtině,“ upozorňuje Radek Ambler, vedoucí oddělení likvidace pojistných událostí motorových vozidel ve Slavia pojišťovně.
Ještě před cestou doporučujeme si zjistit, jaká platí v dané zemi pravidla pro přivolání policie k případné dopravní nehodě.
Rozhodně ji zavolejte, pokud došlo k jakémukoli poranění osob. Ve vlastním zájmu ji volejte i ve chvíli, kdy viník z místa srážky ujel, případně existuje podezření, že některý z řidičů je pod vlivem návykových látek.
V případě, že policii přivoláte, je důležité číst protokol pečlivě – a opět platí, že podepisovat byste měli jen to, čemu plně rozumíte a s čím souhlasíte. Pokud se domluva nedaří, je možné připojit vlastní stanovisko.
Kromě dokumentace je klíčové i pořízení co největšího množství fotografií z místa nehody – detailů i širšího pohledu. Nezapomeňte si uložit kontaktní údaje svědků nehody, pokud jsou přítomni.
Záznam o nehodě a policejní protokol je následně nutné doručit pojišťovně. Slavia pojišťovna pak spolu s partnerem v dané zemi řeší nároky poškozených a organizaci dalšího postupu.
Pokud je vozidlo nepojízdné, přichází na řadu asistenční služby. O možnostech se opět informujete na nonstop lince své pojišťovny.