Náš test: BMW X1 xDrive2.5d
22. 2. 2017
Nejnovější generace malého esúvéčka prodělala oproti svému předchůdci nejen podstatné změny designu, ale rovněž techniky pod kapotou. Novinka vypadá kompaktněji, tvarově úhledně a více vyváženě. Nově se podobá svým větším sourozencům, modelům X3 a X5, kráčí v jejich designových šlépějích. Má nová X1 šanci zabodovat u českých řidiček? Nezalekne se terénu? To se dozvíte v našem redakčním testu.
Díváme se
Dospělejší vzhled – tak by se dal charakterizovat povedený kabát X1. Nemalou zásluhu má na tom má také designový M-paket, který přidává vrcholné výbavové linii Sport ještě dravější vzhled oproti základní verzi. Auto už nepůsobí na první pohled jako kříženec kombíku a SUV. Je to plnohodnotné SUV, byť rozměrově poněkud štíhlejší. X1 se designově povedla a vypadá určitě lépe než první generace.
Nasedáme
Přestože je nová X1 nejmenším a nejlevnějším SUV od BMW, působí interiér kvalitně, luxusně, a přesně vystihuje pojem prémiového SUV střední třídy. Vyšší posed za volantem je příjemný, ale výhledu z vozu příliš nenapomáhá, zejména pak výhledu vzad. Tam má své opodstatnění příplatková parkovací kamera a senzory. Vnitřního prostoru oproti minulé generaci přibylo, což je znát na obou řadách sedadel. X1 se tak směle může ucházet o post rodinného vozu. Sezení na sportovních sedadlech je spíše tvrdší, mají však dobré boční vedení a dostatečně podrží tělo v zatáčkách.
Přístroje se drží trendu jednoduchosti a přehlednosti. Obrazovka palubního systému, který sdružuje všechny podstatné ovládací prvky, není příliš elegantně zakomponovaná do přístrojového panelu. Řidička ale nemusí klopit zrak a odvádět tak pozornost od řízení. Navigace se ovládá intuitivně, jak jsme u BMW zvyklí, joystickem a tlačítky systému iDrive. Potěší dělení druhé řady sedadel v praktickém poměru 4-2-4. Čtyřčlenná posádka tak může vézt v autě lyže, a přitom všichni cestující sedí pohodlně. Zavazadlový prostor nové X1 ukrývá spoustu praktických drobností sloužících k upevnění menších předmětů. Základní objem kufru se mezigeneračně hodně zvětšil na 505 litrů, což je v rámci SUV nižší střední třídy vynikající hodnota, po sklopení zadních sedadel potom 1550 litrů.
Jedeme
Testovaná verze s nejsilnějším naftovým motorem a pohonem všech kol xDrive nás velmi příjemně překvapila svými jízdními vlastnostmi. Vrchol nabídky v podobě čtyřválcového motoru o objemu 2.5l dává velice slušných 231 koňských sil, které umí poslat X1 z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a maximální rychlost se zastaví 235 km/h. Lineární nástup síly potěší také uspokojivým naturelem v nízkých otáčkách. Motor charakterizuje kultivovaný a tichý projev s plynulým zátahem bez škubání převodovky. Motor navíc díky sportovnímu osmistupňovému automatu s možností řadit pod volantem umí jezdit v kombinované spotřebě za velice slušných 7,2 litrů nafty. Navzdory vzhledu blízkému SUV a pohonu všech kol není X1 zrovna autem určeným mimo silnice do těžšího terénu. Jízdu na sněhem zavátých silnicích zvládá bravurně. V kombinaci s pohonem všech kol dostala X1 asistent pro jízdu z kopce, který v terénu udržuje nastavenou rychlost. Terénní režim v nastavení adaptivního podvozku ale chybí. Pihou na kráse je o něco hlučnější podvozek na větších nerovnostech.
Hodnotíme
BMW se v případě nejnovější generace modelu X1 odhodlalo ke kompletnímu přepracování oproti svému předchůdci. Pozitivně hodnotíme dospělejší design, zvětšení vnitřního prostoru, suverénnost a povedené jízdní vlastnosti, které lze využít i v lehčím terénu. Testovaná verze Sport line s M-paketem nabízí vysokou užitnou hodnotu i luxus, za který je si třeba připlatit – sportovní převodovka, sportovní sedadla, 18palcová kola, nástupní prahy s logem, parkovací asistent, adaptivní tempomat, větší panel infotainmentu atd. Naše X1 toho měla však ještě mnohem více. Základní cena X1 sDrive 1.8 startuje na 772 200 Kč. Testovaná motorizace 2.5D xDrive M Sport začíná na 1 188 200 Kč bez dalších příplatků. Pokud se rozhodnete pro prémiové prvky jako v našem případě, cena atakuje hranici 1,4 mil. Kč.